فکرشهر: بر اساس آمارها، کشور پهناور قزاقستان در آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۴ به تنهایی بیش از یک سوم اورانیوم مصرفی جهان را تولید کرده است.
به گزارش فکرشهر از عصرایران به نقل از وبگاه " ویژوال کاپیتالیست"، با افزایش تنشهای ژئوپلتیک بر سر منابع کانی و سوختهای فسیلی (در پی جنگهای روسیه و اوکراین - آمریکا و ایران)، انرژی هستهای به عنوان یک انرژی پاک و پایدار بار دیگر در کانون توجه جهانی قرار گرفته است.
انرژی هستهای در حال بازیابی شتاب خود است، زیرا کشورها به دنبال منابع برق پایدار و منابع انرژی کمکربنتر هستند. این امر اورانیوم - سوخت مورد استفاده در راکتورهای هستهای - را دوباره در کانون توجه قرار داده است.
نقشه اینفوگرافیک زیر از دادههای انجمن جهانی هستهای برای نشان دادن تولید سالانه اورانیوم بر اساس کشور از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ است.

قزاقستان همچنان با اختلاف زیادی تامینکننده غالب است، در حالی که کشورهایی مانند کانادا و نامیبیا نیز در سالهای اخیر به سرعت تولید خود را افزایش دادهاند.
قزاقستان در سال ۲۰۲۴، ۲۳ هزار و ۲۷۰ تن تن اورانیوم تولید کرد که بیش از یک سوم تولید جهانی را تشکیل میدهد.
این کشور ذخایر بزرگ اورانیوم ماسهسنگی را با تکنیکهای استخراج درجا و کمهزینه ترکیب میکند که عموما ارزانتر و کمزحمتتر از استخراج متعارف هستند. شرکت دولتی "کازاتومپروم" قزاقستان در دهه گذشته به افزایش تولید به طور موثر کمک کرده است. قزاقستان همچنین در رتبه دوم ذخایر اورانیوم در جهان قرار دارد.
در حالی که تولید قزاقستان در طول سالهای همهگیری کرونا کاهش یافت، اما تولید این کشور تا سال ۲۰۲۴ با بهبود تقاضا و قیمت اورانیوم به شدت افزایش یافت.

کانادا و نامیبیا نیز طی سالهای گذشته با بهبود تقاضای هستهای و قیمت اورانیوم، تولید خود را به شدت افزایش دادهاند.
تولید اورانیوم ایالات متحده با وجود تمرکز مجدد بر امنیت عرضه داخلی، همچنان نزدیک به پایینترین حد تاریخی خود است.