جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۸۶۶
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

فکرشهر: سرازیر شدن فاضلاب های خانگی درخیابان ها و ساحل و دریا در بندرگناوه معضل و دغدغه ای چندین ساله است که همچنان تداوم دارد و سلامت و محیط زیست جامعه را به خطر انداخته است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، هرچند زنگ خطر جاری شدن فاضلاب‌های خانگی و آب‌های سطحی شهر در خیابان ساحلی گناوه بارها  به صدا درآمده و اطلاع رسانی‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و پیامدهای منفی آن از جمله آلودگی محیط زیست و تهدید سلامت مردم بر اثر شیوع بیماری‌های میکروبی گوشزد شده است اما این معضل همچنان باعث نگرانی و دغدغه شهروندان است.

خیابان ساحلی و ساحل این بندر که پرجاذبه ترین محل برای هموطنان و اهالی این شهرستان  است، بارها بر اثر سرازیرشدن فاضلاب همراه با بوی تعفن مواجه شده و  رنجش خاطر مردم و گردشگران را  در پی داشته است.

اواخر هفته گذشته خیابان ساحلی این بندر از فاضلاب های خانگی سرریز و آب و  بوی نامطبوع و تعفن منطقه را فرا گرفت، در هفته جاری نیز در خیابان رزمندگان، فاضلاب از منهول‌های فاضلاب بیرون زد و در سطح خیابان جاری شد و  موجب انتشار بوی بد در محیط و مدرسه اطراف آن شد.

مردم و فعالان اجتماعی و زیست محیطی، تداوم این وضعیت را اسفبار و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه و محیط زیست دانستند و خواستار پایان این معضل دیرینه برای همیشه شدند.

سرریزشدن فاضلاب هفته گذشته  واکنش و بازتاب های گسترده‌ای در بین مردم و فعالان زیست محیطی و اجتماعی این بندر داشت و حتی امام جمعه این بندر در خطبه های نمازجمعه هفته گذشته به شدت از این وضعیت گله مند و خواستار پاسخگو بودن مدیران استانی و شهرستانی شد.

 به گفته حجت الاسلام سدعبدالهادی رکنی حسینی، موضوع  فاضلاب یکی از مسایل مهم و نگران کننده برای مردم این شهر است که در خیابان و ساحل سرریز و بوی تعفن و نامطبوع بیشتر شهر را فرا می گیرد و این زبینده نیست و تا کی باید شاهد چنین وضعیت اسفباری باشیم.

امام جمعه گناوه بیان کرد: معنا ندارد که پمپاژهای ایستگاه فاضلاب خاموش شوند و اگر مشکلی وجود دارد باید با همفکری و همکاری دستگاه‌های مرتبط برای برطرف کردن آن که مرتبط با بهداشت و سلامت مردم است، تلاش شود.

وی اظهارداشت: سرریزشدن فاضلاب در خیابان و ساحل این بندربه رغم حضور مسافران و گردشگران، زیبنده این شهر نیست و باید مدیرکل محیط زیست و آب و ف اضلاب استان بوشهر و مسئولان شهرستانی پاسخگو باشد.

فعالان اجتماعی و زیست محیطی این منطقه بارها اعتراض و گله مندی خود را از وضعیت بوجود آمده  ابراز داشتند و انتظار تدبیر و چاره اندیشی برای حل این معضل زیست محیطی که مدت ها است به همین روال ادامه دارد ، برای همیشه و دائم شدند.

                                                                           

مسئول و  نماینده انجمن سبزاندیش یاوران طبیعت گناوه گفت: خروجی کانال های هدایت آب های سطحی به سمت ساحل  بخاطر شیب داربودن به سمت ساحل و خور منتهی می‌شود که به علت اجرا نشدن کامل طرح شبکه فاضلاب در محلات حاشیه ساحل، آب‌های خاکستری و بعضی مواقع  فاضلاب منازل وارد کانال‌های ویژه آب های سطحی شده و به دریا می ریزد.

غلامرضا نعمتی افزود:  این چالش محیط زیستی ضمن چشم انداز زشت همراه با بوی نامطبوع، موجب تخریب و آسیب جدی به اکوسیستم ساحلی و  تهدید سلامت شهروندان شده است.

متولیان امر در اداره آب و فاضلاب و شهرداری هر کدام در قبال وضعیت بوجود آمده پاسخ هایی دادند که به آنها اشاره می شود.

آب و فاضلاب مقصر این اتفاق را شهرداری دانسته ولی شهرداری و شورا مقصر را خود آبفا می داند.

خاموش بودن پمپ ها علت سرریزشدن فاضلاب به ساحل و خیابان است

شهردار بندرگناوه گفت: وظیفه اصلی کانال های دفع آب های سطحی  به سمت دریا تنها برای زمان بارندگی در نظر گرفته شده است که به علت حجم آب زیاد به ساحل انتقال داده می شود و آب سرازیرشده به دریا از منازل سرچشمه می گیرد.

جواد رستمی می گوید: پمپ های ایستگاه پمپاژ فاضلاب این شهرستان تا زمانی که  روشن و فعال باشند، آب های منازل را به شبکه وصل می کند تا به دریا و ساحل این بندر سرازیر نشود.

وی افزود: تا زمان وارد مداربودن پمپ ها، مشکلی ایجاد نمی شود اما بعضی ساعت ها بدون هماهنگی، اپراتور شرکت آب و فاضلاب، پمپ ها را خاموش می کند و این امر باعث سرریزشدن فاضلاب به خیابان و ساحل می شود.

مدیر آب و فاضلاب گناوه  در باره سرریزشدن فاضلاب به خیابان و ساحل این بندر گفت:  مسدود کردن خروجی آب های سطحی بر اثر انباشت آشغال توسط شهرداری در خیابان منتهی به ساحل  و  اتصال به شبکه فاضلاب بدون اطلاع عامل تجمع و سرریزشدن بوده است.

علی  محمدی افزود: بمحض اطلاع از سرریزشدن فاضلاب، پیگیری های لازم صورت گرفت، مسیر مسدود شده توسط نیروهای این اداره باز و مشکل برطرف  شد و  شهرداری اقدام به باز کردن کانال آب های سطحی به دریا کرد.

                                                  

وی اظهارداشت: ورود آب های سطحی به شبکه فاضلاب ممنوع است و در هیچ نقطه ای از دنیا به شبکه وصل نمی شود، ۲ نقطه دیگر در شهر گناوه  وجود دارد که شهرداری اقدام به مسدود کردن آنها کرده است و احتمال تکرار این اتفاق وجود دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گناوه در پاسخ به اداره آب و فاضلاب گناوه که مدعی شده، تجمع و سرریز آب به خیابان ساحلی و دریا، ناشی از آب های سطحی است، گفت: اداره آب و فاضلاب گناوه اگر ثابت کند سرریزشدن و تجمع آب در خیابان ساحلی و دریا ، آب های سطحی شهر است ، تمام هزینه فاضلاب را متقبل کنیم و پاسخ آنها فرافکنی است.

سجاد امیری افزود: نحوه اجرای سیستم شبکه فاضلاب از روز اول صحیح نبوده است و در نقاط جنوبی شهر که آمادگی وجود نداشته، کار شده است که نباید انجام می شد.

وی اظهارکرد: کوی بسیجیان و فرهنگیان، محله نوروز آباد و سرخور از نقاط مهم این شهر برای اجرای سیستم فاضلاب بوده که اقدامی تاکنون نشده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گناوه گفت: اداره آب و فاضلاب نباید پمپ های ایستگاه پمپاژ را خاموش کند و در صورت فشار و بار زیاد و خاموش شدن، یک پمپ جایگزین در نظر بگیرد.

 شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز در واکنش به اظهارات فعالان و فضاهای مجازی گناوه جوابیه ای صادر و در فضای مجازی منتشر کرد.

 در این اطلاعیه آمده است: به آگاهی همه شهروندان شهر گناوه می رساند فاضلاب گناوه یک شبکه ثقلی است و هیچ گونه سرریزی در هیچ کانالی از شهرداری یا دریا  ندارد.

این شبکه،  فاضلاب جمع آوری شده مشترکان را به سمت ایستگاه های پمپاژ هدایت کرده و از آنجا به تصفیه خانه پمپاژ می‌شود و  در هیچ نقطه ای از معابر یا اماکن ساحلی هیچگونه  فاضلابی سرریز و وارد دریا نمی‌شود، بلکه در نقاطی آب‌های سطحی معابر توسط کانال‌هایی به دریا ریخته شده که موضوع خارج از وظایف شرکت آبفا است.

 احداث و بهره برداری کانال دفع آب‌های سطحی برعهده شهرداری است و شبکه های تحت پوشش فاضلاب نیز  در هیچ کجا سر ریز به کانال دفع آب‌های سطحی شهرداری ندارد.

                                                   

در روزهای اخیر شهرداری اقدام به مسدود کردن کانال آب‌های سطحی به دریا و اتصال به شبکه فاضلاب کرده که این موضوع بدلیل تفاوت ماهیت فیزیکی فاضلاب و آب‌های سطحی و اینکه آب‌های سطحی جریان یافته برخلاف فاضلاب بدون هرگونه تصفیه مقدماتی و همراه با آشغال و مواد زائد به شبکه فاضلاب هدایت شده بودند، باعث تخریب بخشی از شبکه فاضلاب خیابان شهدای گمنام و متعاقب آن سرریز شدن آب‌های کانال‌های دفع آبهای سطحی خیابان به سطح شده است.

 پس از پیگیری های آبفا شهرستان و باز شدن مسیر آب‌های سطحی شهرداری، سرریز خیابان یادشده نیز فروکشکردو با تلاش پرسنل زحمتکش آبفا گناوه مشکل بر طرف  شد.

پس از پیگیری‌های آبفا و برای جلوگیری از آسیب به شبکه فاضلاب و تضیع بیت المال واموال عمومی و دستور دادستان ، شهرداری  گناوه موظف به حل مشکل آب‌های سطحی شده است.

امور آبفا گناوه درخواست دارد مشکل  ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب از ناحیه شهرداری  حل شود زیرا که  ادامه این رویه باعث ایجاد خسارت جبران ناپذیر به شبکه فاضلاب شهر می‌شود.

این روند ضمن اینکه  پس از ایجاد آسیب به شبکه ها وخطوط انتقال وایستگاه های پمپاژ فاضلاب، حتی در آینده ممکن است با ایجاد آسیب به شبکه داخلی منازل، فاضلاب به درون خانه ها پس زده شود و زندگی عادی آنها دچار چالش بزرگی شود.

محیط زیست گناوه: دادستان مهلت یک ماهه برای ساماندهی شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب داد

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه ، درپی بازیدهای مکرر از شبکه جمع آوری و محل تصفیه خانه فاضلاب شهر به همراه دادستان عمومی و انقلاب و مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان، گزارشی تنظیم و به دادستان ارجاع شد.

کامبیز عبدالهی افزود: دادستان عمومی و انقلاب گناوه در پی شکایت این اداره از وضعیت بوجود آمده، مهلت یک ماهه برای شرکت آب و فاضلاب داد که با قید فوریت اقدامات لازم برای مدیریت تصفیه خانه شهر و اتصال حداکثری مناطق فاقد شبکه و الزام مالکان به اتصال فاضلاب های خانگی به شبکه فاضلاب طبق قوانین و مقررات با هماهنگی و مشورت کارشناسان محیط زیست انجام شود.

وی بیان کرد: طرح و برنامه ریزی کوتاه مدتی برای برطرف کردن خطرهای محیطی تصفیه خانه و اتصال حداکثری شبکه فاضلاب در مدت یک ماه و گزارش اقدامات از دیگر دستورهای دادستان این شهرستان به آبفا گناوه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه ادامه داد: دادستان شهرستان همچنین در این ارتباط نامه‌ای به شهرداری گناوه نوشت و رونوشت آن به دادستان مرکز استان و فرماندار و این اداره با قید فوریت نسبت به مدیریت و برنامه ریزی کوتاه مدت  دو ماهه برای برطرف کردن خطرهای زیست محیطی با همکاری و مشاوره کارشناسان محیط زیست اقدام و نتیجه را گزارش کند.

وی اظهار کرد: این اداره براساس مهلت تعیین شده به اداره آب و فاضلاب و شهرداری پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

برچسب ها: undefined
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر