پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۳۸۷۲۹
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰

فکرشهر: تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا بعضی عادت ها، ویژگی ها یا توانایی هایتان با اعضای خانواده تان کاملاً متفاوت است؟ تحقیقات نشان داده بعضی از ویژگی های فرزند ممکن است از تنها یکی از والدین – یا پدر و یا مادر – به ارث رسیده باشند.

۱- ویژگی های فیزیکی: مادر

برخی ویژگی های فیزیکی همچون رنگ و جنس موها، خط رویش مو، پوست و واریس به کروموزوم X مربوط اند و اغلب از مادر به ارث می رسند.

۲- قد: پدر

قد فرزند را دست کم ۷۰۰ تنوع ژنتیکی ای تعیین می کند که هم از پدر و هم از مادر به ارث می رسند. با این حال، از قرار معلوم ژن قد پدر و مادر تأثیرگذاری نسبتاً متفاوتی از یکدیگر دارند. برای مثال، ژن های پدر در رشد و بنابراین قد مهم ترند.

۳- الگوهای خواب: مادر

شما عادت های خواب تان را احتمالاً از مادرتان به ارث برده اید. تحقیقات نشان داده مادران بیشتر از پدران ساعت زیستی خود (چرخه های طبیعی خواب و بیداری) را به فرزندان شان انتقال می دهند. این بدان معنی است که اگر مادری اهل شب بیداری یا سحرخیز باشد، ممکن است فرزندش هم همانگونه شود.

۴- دندان های نامرتب: پدر

در مواردی که پدر از سلامت دندانی ضعیفی برخوردار است، احتمال نیاز پیدا کردن فرزند او به دندانپزشک بیشتر از همسن و سالانش می شود، حتی اگر مادر دندان های خوبی داشته باشد. همه ی مشکلات دندانی تان ممکن است مستقیم از پدرتان به شما به ارث رسیده باشند.

۵- خلق و خو و احساسات: مادر

تحقیقات نشان داده در خصوص سیستم کورتیکولیمبیک مغز که مسئولیت تنظیم احساسات را برعهده دارد و با اختلالات خلقی مرتبط است، احتمال به ارث رسیدن آن از مادر به دختر بیشتر از احتمال انتقال آن از مادر به پسر یا پدر به فرزند (دختر یا پسر) است.

۶- جنسیت: پدر

پدرها مسئول تمام و کمال جنسیت فرزندان خود هستند. جنسیت فرزند را کروموزوم های X و Y که با نام کروموزوم های جنسی هم شناخته می شوند، تعیین می کنند. دخترها از پدر خود یک کروموزوم X به ارث می برند که نتیجه ی آن تشکیل ژنوتیپ XX است. پسرها هم از پدرشان یک کروموزوم Y به ارث می برد که با آن ژنوتیپ XY تشکیل می شود. از آنجایی که مادر به فرزند خود تنها کروموزوم X انتقال می دهد، جنسیت فرزند به طور کامل در کنترل پدر است.

۷- چال گونه: پدر

در بسیاری از فرهنگ ها چال گونه یکی از معیارهای زیبایی و جذابیت محسوب می شود. با این حال، دانشمندان آن را یک نقص تعریف می کنند که بر اثر کوتاه شدن ماهیچه های صورت به وجود می آید. چال گونه را ویژگی ای ارثی می دانند چون یک صفت ژنتیکی غالب است و بیشتر از پدر به ارث می رسد.

۸- اثر انگشت: پدر

هیچ دو اثر انگشتی دقیقاً مانند هم نیست چرا که شکل آن بی همتا است. با این حال، اثر انگشت یک فرزند ممکن است شبیه به پدرش باشد. شکل اثر انگشت صفتی ژنتیکی است که از پدر به ارث می رسد.

۹- عطسه: پدر

برخی افراد هنگام خیره شدن به نور خورشید یا دیگر نورهای تند به طرز غیر قابل کنترلی شروع به عطسه می کنند. این هم یک صفت ژنتیکی است که از پدر به ارث می رسد. به این حالت سندرم آچو (Achoo Syndrome) گفته می شود و احتمال به ارث بردن آن از سمت پدر بیشتر است.

منبع: روزیاتو

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر