پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۳۸۸۸۷
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

فکرشهر: سرطان روده چهارمین نوع سرطان شایع در بریتانیا است و اکنون پژوهشگران، چهار علامت سرطان روده را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند تا دو سال قبل از تشخیص ظاهر شود.

به گزارش فکرشهر، ایسنا به نقل از ایندیپندنت نوشت: سرطان روده حدود ۱۱ درصد از کل موارد جدید ابتلا به سرطان را تشکیل می‌دهد. بیش از نیمی از موارد سرطان روده در بریتانیا قابل پیشگیری هستند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، چهار علامت سرطان روده را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند تا دو سال قبل از تشخیص ظاهر شود. پژوهشگران معتقدند این چهار علامت سرطان روده می‌تواند نشان‌دهنده‌ خطر ابتلا به سرطان روده در افراد زیر ۵۰ سال باشد و به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند.

چهار علامتی که به نوعی، هشداردهنده هستند و بیماران احتمالا بین سه ماه تا دو سال قبل از تشخیص آنها را تجربه می‌کنند، شامل درد در شکم، خونریزی از ناحیه رکتوم، اسهال، کم خونی و فقر آهن هستند.

پژوهشگران دریافتند که داشتن تنها یکی از این علائم خطر ابتلا به سرطان روده را تقریبا دو برابر می‌کند، در حالی که افرادی که دو علامت داشتند بیش از سه و نیم برابر در معرض خطر بودند و آنهایی که سه علامت یا بیشتر داشتند بیش از شش و نیم برابر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بودند.

در این مطالعه که نتایج آن در مجله‌ موسسه ملی سرطان منتشر شده است، داده‌های بیش از ۵۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده تجزیه و تحلیل شد.

کاساندرا فریتز (Cassandra Fritz)، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: به طور معمول تشخیص بیماری از زمانی که فردی برای اولین بار یک یا چند مورد از این علائم را تجربه و به پزشک مراجعه می‌کند، حدود سه ماه طول می‌کشد. اما ما در این تجزیه و تحلیل، متوجه شدیم که برخی از افراد تا دو سال قبل از تشخیص، این علائم را داشته‌اند.

به همین دلیل ممکن است که بسیاری از بیماران جوان‌تر در زمان تشخیص، بیماری پیشرفته‌تری را نسبت به افراد مسن‌تر تجربه می‌کنند.

مطالعه‌ای در ماه مارس ۲۰۲۳ نشان داد که یک آزمایش خون جدید می‌تواند بیماران مبتلا به سرطان روده را از انجام شیمی درمانی غیرضروری هر ساله در امان نگه دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر