جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۵۱۸
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: برای ایجاد و تحقق فضا و سامانه وکالت و وکلای در تراز ایران اسلامی باید همه اقدام کنند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز پنجشنبه در همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در بوشهر افزود: نخستین نکته که باید در عرصه وکالت به آن اندیشه، خرد و اصرار ورزیده شود تحول آفرینی است و باید آسیب شناسی کرد جامعه وکلا از کدام آسیب‌های دورنی و بیرونی متضرر شده است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین جوامعی که مردم به آنها اعتماد می کنند جامعه وکلا است و در این رابطه نیز حقوقی از ناحیه خود پرداخت می‌کنند که این نشان از وظیفه خطیر وکالت دارد.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: نظام وکالت نشان از هویت، عقلانیت و دانش بنیانی حوزه‌های زیست حقوقی انسان است زیرا جمعیت‌های انسانی در آغاز پیدایش بعد از شرایط ویژه‌ای با بحث دعاوی مطرح مواجه شدند و درک کردند که باید نظام حقوقی برای زندگی تدبیر کنند.

وی بیان کرد: حوزه قضا، قضاوت و حفظ حقوق براساس یک دانش پایه‌ریزی شد و نخستین نکته در بحث قضاوت، دانش حقوقی است که دانشی قوی، عمیق، انسانی و منطبق با نیازهای فطری و حقوق محور انسانی است.

صفایی بوشهری ادامه داد: هرجایی که مقوله وکالت مطرح است مقوله دانش وکالت نیز به عنوان پایه و اساس است.

وی گفت: مردم برای کسب و حفظ حقوق خود به یک جامعه دارای دانش مراجعه می‏‌کند که این فطرت انسان است، برای نمونه در حوزه پزشکی و سلامت مردم به پزشک یا در تخصصی شدن این حوزه به فوق تخصص مراجعه می‎‌کنند.

صفایی بوشهری ادامه داد: بنابراین حوزه وکالت جدا از وکالت و دانش در درون خودش اعتماد جامعه موکل را دارد که به آنان اعتماد می‏‌کنند.

وی افزود: وکیل هم دانش دارد و هم مورد اعتماد جامعه است و دیگر ویژگی وکلا موید به عقلانیت است.

صفایی بوشهری یادآورشد: عقل در دو عرصه دارای توان ادراک است یکی مستقلات عقلی و دیگری غیرمستقلات عقلی است و اعتمادی که موکلان به جامعه وکلا دارند برپایه عقل و اعتماد به شخص وکیل است.

وی با اشاره به اینکه وکالت بر پایه دانش و براساس اعتماد و نشان از عقلانیت جامعه است، عنوان کرد: دیگر ویژگی مهم وکیل مجاهدت در احقاق حق است ولو به ضرر موکل خودش باشد.

صفایی بوشهری با اشاره به اینکه در وکالت حق محوری یک اصل است، اظهارداشت: حوزه وکالت حوزه‌ای حق محور و حق جو است و در نظام  حقوقی یکی از ابعاد هندسی قضایی است.

وی افزود: بدون وکالت این منظومه و هندسه قضایی دارای یک سامانه قوی نخواهد بود.

صفایی بوشهری ادامه داد: وکالت مقاله‌ای ذو الابعاد است که دارای نشانه‎‌های اعتماد، حق محوری و یکی از ابعاد مهم هندسه قضایی است.

وی افزود: خداوند نخستین وکیل در عالم وجود است و کار وکالت ارزشمند بوده و باید تقدس و منزلت این کار براساس حق محوری، عقلانیت و اعتماد باشد.

صفایی بوشهری بیان کرد: به همین خاطر است که جامعه وکلای کشور باید در یک فضای دارای شاخص‌های وکیل تراز، اندیشه، نظارت و مدیریت کنند.

وی گفت: بخش عظیمی از حقوق مردم بستگی به نوع وکالت وکلا دارد و به طور قطع مردمی که به حوزه وکالت مراجعه دارند به دلیل اعتماد، اعتقاد به دانش و حق محوری وکلا است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر