دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران:
کد خبر: ۱۰۲۸۸۳
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰

فکرشهر:  سفیر تاجیکستان در تهران با بیان اینکه مولانا همدلی را از همزبانی بهتر می داند، گفت: جهان امروز ما نیازمندی بازشناخت افکار مولانا است، زیرا این اندیشه‌ها پاسخگوی نیازهای معنوی و اخلاقی انسانیت است.  

به گزارش فکرشهر از ایرنا، نظام‌الدین زاهدی روز دوشنبه (۲۹ آذر ماه) در همایش بزرگداشت مولانا جلال‌الدین بلخی با عنوان از بلخ تا قونیه در موزه ملی ایران، گفت: مولانا بیش از ٨٠٠ سال پیش این پیام را داده بود که «ما برای وصل کردن آمدیم/ نی برای فصل کردن آمدیم». جهان امروز ما نیازمند بازشناخت عالم و افکار مولاناست؛ زیرا این افکار و اندیشه‌ها پاسخگوی نیازهای معنوی و اخلاقی امروز و فردای انسانیت است.  
سفیر تاجیکستان در تهران اظهار داشت: انسان راستین آرمانی که مولانا بزرگترین ستایشگر آن است می تواند باعث رستگاری و رهایی فرزندان بشر از مشکلات و مضایق زندگی شود. انسان آرمانی و راستین مولانا انسان خود شناس است؛ زیرا اگر انسان مرتبه، اصل، جوهر و رسالت انسانی خود را نشناسد هیچگاه به ماهیت عالم و واقعیت آن آگاه نخواهد شد.

زاهدی خاطرنشان کرد: انسان راستین مولانا همدلی را از همزبانی بهتر می داند از کینه و عداوت بر پایه تعلقات مذهبی و نژادی دور است و در برابر تحمل پذیر بودن بر دین و مذاهب مختلف، طالب وحدت معنوی انسانیت و همایش مردم و تمدن هاست. چنین انسان راستین و آرمانی را مولانا با تعبیر «مرد خدا» تفسیر کرده و او را مانند «گنج در ویرانه» مانند «چاهی در دلو » مانند «عالمی از حق» معرفی کرده و که او را جستجو می‌کرد اما پیدا نکرده نبود.

انسان راستین و آرمانی ناپیداست

سفیر تاجیکستان در تهران با خواندن ابیاتی از اشعار مولانا گفت: امروز در بخشی از جهان جنگ و دشمنی و کشتار، خطرهای مختلف جهان سوز، فساد معنوی و اخلاقی و تعصبات و مخالفت و کینه ورزی های سیاسی و مذهبی انسانیت را تهدید می کند.

وی افزود: جهان معاصر ما انسان راستین و آرمانی مولانا را نیاز دارد؛ زیرا تنها اندیشه جهان‌ساز و معنوی افزای چنین انسانی با حفظ نیروی توانمند بر حرص و آز، کینه و کدورت جنگ و پرخاش و قتل و غارت غالب آید و  زمینه سعادت معنوی انسان و جامعه را فراهم آورد اما امروز نیز مانند زمان مولانا انسان راستین و آرمانی ناپیداست. 

زاهدی بیان کرد: برای یافتن انسان آرمانی که باعث رستگاری جهان و جهانیان می شود به تحقیق در آثار مولانا و تشویق و ترویج روز افزون افکار و اندیشه این شاعر جهانی نیاز داریم. میراث مولانا بحر در کوزه‌ای است و یافتن عمق آن به تلاش گروهی مولوی پژوهان کشورهای حوزه فرهنگی مولانا را می‌طلبد. 

سفیر تاجیکستان در تهران به اقدامات انجام شده در کشورش برای بزرگداشت مولانا گفت: روند بازیابی هویت ملی که با ابتکار رئیس جمهوری تاجیکستان امامعلی رحمان آغاز شده روندی و مهم سرنوشت ساز محسوب می شود؛ زیرا در دوران سلطه شوروی مردم تاجیکستان از آموزش معرفت میراث پربها مولانا و دیگران نمایندگان ادبیات عرفانی دور بودند زیرا سیاست حاکم آنروز ادبیات عرفانی را ممنوع کرده بود 

زاهدی تصریح کرد: خوشبختانه امروز وضعیت تاجیکستان تغییر کرده ارج‌گذاری بر تاریخ و فرهنگ باستانی ملت و افکار و آثار فرزندان فرزانه آن به سنت شایسته تبدیل شده است، اکنون مردم تاجیکستان به آثار مولانا و جهان اندیشه های اخلاقی و معنوی این عارف بزرگ روی آورده اند، در سال ٢٠٠٧ ( ١٣٨۶شمسی) هشتصدمین سال مولانا برگزار و آثار این شاعر عارف تجلیل شد.

وی گفت: امروز در میان ملت تاجیکستان مثنوی خوانی مانند حافظ خوانی شاهنامه خوانی به حکم سنت شایسته معنوی رواج دارد. روز ٣٠ سپتامبر (٨ مهر) مربوط به مولاناست و همه ساله در کشور با همایش علمی ادبی گرامی داشته می‌شود. 

سفیر تاجیکستان در تهران گفت: حفظ و ترویج میراث مولانا در تاجیکستان گسترش پیدا کرده است. همه آثار او بر خط کنونی تاجیکی منتشر شده است. شهرستانی به نام جلال الدین رومی نام‌گذاری شده و مجسمه او به عنوان سلطان عشق و عرفان در مرکز این شهر نصب شده است. 

زاهدی اظهار داشت: مردم تاجیکستان مانند همه ملت‌های فارسی زبان و همزبان و هم فرهنگ خود در افغانستان، ایران و ترکیه و پاکستان و هندوستان عشق و علاقه ای پرشور به مولانا و آثار و افکار او دارند و از تعلق خود به این نابغه شعر و عرفان افتخار می‌کنند. 

وی افزود: همه ملت های این کشورها، ملت های مولانا هستند؛ زیرا میراث جهان ساز مانند جلال الدیت بلخی با گذشت عصرها از محدوده یک ملت و کشور و چند ملت و کشور معین بیرون آمده و به میراث فراملی تبدیل شده است. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر