يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۹۳۶
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹

فکرشهر: مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: در هشت ماه امسال در مجموع یکهزار و ۱۶۴ میلیارد تومان اعتبار ارزش افزوده به شهرداری‎‌ها، دهیاری‎‏‌ها و روستاهای فاقد دهیاری این استان پرداخت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش فکرشهر، غلامرضا احمدپری روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این میزان ۸۱۵ میلیارد تومان سهم شهرداری‌‏ها و مابقی به دهیاری‌‎ها و روستاهای فاقد دهیاری پرداخت شده است.

وی بیان کرد: شاخص توزیع عوارض ارزش افزوده بین شهرها و روستاها براساس سرانه جمعیتی متناسب با آخرین سرشماری صورت گرفته است.

احمدپری در بخش دیگری اظهار کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب مجلس شورای اسلامی در ۲ خرداد ماه امسال،  از تاریخ سیزدهم دی ماه جاری با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کالاهای تولید داخل اجرایی می‌‎شود.

 احمدپری ادامه داد: در این دو مقوله حمایت کامل و جامع از تولیدکنندگان و تولیدات داخلی در قانون اجرایی شده و به منظور حمایت از تولیدات داخلی، شماری از اقلام وارداتی مشمول مالیات برارزش افزوده شده است.

وی عنوان کرد: در قانون جدید مالیات برارزش افزوده مناطق ویژه اقتصادی که تا پیش از این از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند، مشمول مالیات شدند که ساز و کار خاص خود را دارد.

احمدپری ادامه داد: در این زمینه سازمان امور مالیاتی در حال تدوین و آماده‎‌سازی راهکارهایی است تا معافیت‎‌های مناطق ویژه اقتصادی را ساماندهی و ارزش افزوده آنها را مشخص کند تا روند محاسبه مالیات و عوارض آنها تعیین شود.

وی یادآور شد: در قانون قدیم مالیات بر ارزش افزوده قانون تاریخ عرضه کالا و یا تاریخ تحقق معامله ملاک بود اما در قانون جدید تاریخ صورتحساب مورد ملاک قرار گرفته چراکه مقرر شده سامانه پایانه‌های فروشگاهی مودیان در سه ماه پایانی سال راه اندازی شود.

احمدپری عنوان کرد: در قانون قدیم مالیات بر ارزش افزوده ۱۵ روز بعد از پایان هر دوره سه ماهه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی بود اما در قانون جدید مهلت تسلیم اظهارنامه ۱۵ روزه به ۳۰ روز افزایش یافته است.

وی گفت: در قانون قدیم مالیات برارزش افزوده ماخذ عوارض و مالیات براساس دفاتر و ابراز مودیان بود ولی در قانون جدید در مورد مودیان عضو سامانه پایانه‏‌های فروشگاه ارزش درج شده در صورتحساب الکترونیکی مورد محاسبه قرار می‎‌گیرد.

احمدپری اظهار کرد: کسانی که در سامانه عضو نیستند و یا به هر دلیل ثبت نام نکردند، ارزش روز کالای عرضه شده آنها مبنای عوارض و مالیات بر ارزش افزوده قرار می‎‌گیرند.

وی یادآور شد: در قانون جدید مالیات برارزش افزوده نرخ عمومی ۹ درصد و بدون تغییر مانده است اما در کالاهای خاصی مانند اصل طلا و جواهر از مالیات ارزش افزوده معاف شده و مالیات به حق العمل فروشندگان تعلق می‏‌گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: در قانون جدید شیر، پنیر و ماست، گوشت و فرآورده‎‌های گوشتی و برنج، حبوباب و سویا تولیدات داخل این محصولات مشمول معافیت مالیاتی ولی در محصولات وارداتی( برنج، حبوبات و سویا) مشمول مالیات و عوارض شده است.

احمدپری اظهار کرد: سامانه تلفنی ۱۵۲۶ سازمان امور مالیاتی در استان بوشهر به صورت شبانه روزی پاسخگوی مسائل و مشکلات مالیاتی مودیان در سازمان است.

وی افزود: صاحبان واحدهای صنفی مکلف هستند نسبت به ثبت دستگاه‌ کارتخوان‏‌های خود در سامانه جامع پایانه‏‌های فروشگاهی اقدام کنند، در غیر این صورت از تسهیلات قانونی مربوطه محروم و مشمول جریمه می‎‌شوند.

احمدپری اظهار کرد: در استان بوشهر تاکنون ۱۶ هزار مودی اقدام به ثبت کارت‎خوان‌‏‎های خود در سامانه جامع پایانه‎‌های فروشگاهی کردند که انتظار می‎‌رود سایر مشمولان نیز نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکت‌ها) در صورت کتمان فعالیت و درآمد معادل ۳۰ درصد مالیات متعلقه شده و به ازای هر ماه ۲.۵ درصد جریمه تاخیر در پرداخت آنها منظور خواهد شد.

احمدپری اظهار کرد: طبق قانون عدم انجام به موقع تکلیف‌های قانونی مودی مالیاتی تا ۷۰ درصد مشمول جریمه ثابت و قطعی می‌شود.

وی یادآور شد: شناسایی موارد مربوط به فرار مالیاتی به طور جد در دستور کار اداره کل مالیاتی استان بوشهر قرار گرفته که تاکنون برای شماری از اشخاص مرتبط تشکیل پرونده شده و نسبت به مطالبه مالیات از آنان اقدام شده است.

احمدپری افزود: در بحث صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور کل مالیات و عوارض پرداختی صادرکنندگان براساس ظرفیت قانونی قابل استرداد است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر