شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدرس حوزه‌های علمیه استان بوشهر:
کد خبر: ۱۰۷۵۱۹
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰

فکرشهر: مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر و مدرس حوزه‌های علمیه این استان گفت: زندگی بزرگانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی الگوی مناسبی برای جوانان است و بزرگان ما بین علم و دین تفکیک قائل نبودند.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام حسین دشتی در مراسم بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس که به همت سازمان بسیج مهندسان صنعت و معدن استان بوشهر در سالن مرکز اطلاع‌رسانی نیروگاه اتمی برگزار شد، اظهار کرد: زندگینامه دانشمندان ما در تربیت جامعه بسیار مؤثر است و اگر نسل جدید را در این زمینه رها کنیم الگوهای دیگری را در زندگی پیدا کرده و به مسیر دیگری می‌روند.

وی تصریح کرد: ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و فارابی الگوهای علمی ایرانی هستند که نام آن‌ها امروز زینت بخش مجامع علمی مختلف بوده و افتخارات جامعه ایرانی و اسلامی و بلکه جهانی به حساب می‌آیند اما جوانان ما با آن‌ها به قدر کافی آشنا نیستند و آشنایی با جزئیات زندگی این دانشمندان می‌تواند کلاس درسی برای همگان باشد.

مدرس حوزه‌های علمیه استان بوشهر در بخش دوم سخنان خود به تشریح دیدگاه غرب درباره جدایی علم از حوزه دین اشاره و گفت: خواجه نصیرالدین طوسی با وجود این که یک دانشمند در زمینه مسائل علمی بود اما خودش را در این عرصه محدود نکرده بود به طوری که وی دارای آثار متعدد و اثرگذاری نیز در علوم حوزوی است و این نشان می‌دهد در زندگی بزرگان ما، تفکیک علم و دین وجود نداشته است اما امروز غربی‌ها منادی این تفکیک هستند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان بوشهر یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی ایران امروز پرچم علم و دین را به دست گرفته است و به جهانیان اعلام می‌کند همان طور که ما بر دینمان پافشاری می‌کنیم در عرصه‌های مختلف علمی نیز در حال تلاش بوده و پیشرفت می‌کنیم.

مسئول سازمان بسیج مهندسان صنعت و معدن استان بوشهر نیز در این مراسم گفت: پنجم اسفند بزرگداشت فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی است که به عنوان روز ملی مهندسی نام‌گذاری شده است.
محسن مشتاقی افزود: این روز بهانه‌ای برای تقدیر از کسانی است که اگر زحمات آن‌ها نباشد ما توسعه‌ای را در بعد زیرساخت و فنی در کشور شاهد نیستیم.

وی به اقدام‌های این سازمان در سال جاری نیز اشاره‌ و اظهار کرد: بسیج مهندسان صنعت و معدن استان بوشهر با راه‌اندازی چهار کارگروه حقوقی، قوانین و مقررات، مالی و بانکی، بازار و تجارت و تحقیق و توسعه زیر قرارگاه صنعتی خاتم الانبیاء (ص) اقدام به پایش، عارضه‌یابی، مشاوره و برنامه بهبود برای رفع موانع و پشتیبانی از واحدهای صنعتی و معدنی در استان بوشهر کرده است.

مجری طرح‌های دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر و مدیر کانون بسیج مهندسان صنعت این نیروگاه هم در این مراسم گفت: امروز افتخار داریم که چرخ صنعت هسته‌ای توسط نیروهای متخصص و متعهد داخل کشور می‌چرخد به طوری که تعداد کارکنان خارجی‌ای که در بهره‌برداری نیروگاه اتمی اثرگذار هستند از تعداد انگشتان دست هم کم‌تر است.

مسعود نصوری اظهار کرد: امروز خوشبختانه توانمندی‌های خوبی در تمام عرصه‌های صنعتی کشور وجود دارد و این افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

وی در ادامه به حل مسائل موجود در صنایع داخلی کشور اشاره کرد و گفت: قطعاً ما در صنایع مختلف، مسائل حل نشدنی داریم اما آن چه که اهمیت دارد این است که ما اجازه ندهیم این مسائل موجب ایجاد مشکل شوند بلکه لازم است تلاش کنیم بتوانیم این مسائل را حل کنیم.

مجری طرح‌های دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر تأکید کرد: جوانان به عنوان یک ظرفیت خوب می‌توانند در این مسیر گام بردارند و ما نیز می‌توانیم با بکارگیری راهکارهای مناسب، از دل این جوانان، رویش‌های انقلاب اسلامی را شناسایی و سازماندهی کنیم و سپس مهارت و توان ببخشیم تا بتوانند چرخه صنعت کشور را به خوبی اداره کنند.

مدیر کانون بسیج مهندسان صنعت نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: آموزش مهارت حل مسئله به جوانان به تعبیری یک راهکار برای جهاد تبیین است چرا که اگر کسی بتواند مسئله‌ای را حل کند خودش نیز به خوبی از آن دفاع می‌کند.

نصوری بیان کرد: برای حل مسائل لازم است به صورت علمی و عملی تصمیم گرفته و با استفاده از ظرفیت گروهی به پیش برویم که مسائلی مانند خدمات مهندسی، صدور مسائل فنی و مهندسی، راهبردهای پروژه‌های اثرگذار و چالش‌هایی که در این عرصه‌ها پیش روی خودمان وجود دارد می‌توانند مسائلی باشند که برای حل آن‌ها اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: ما بستر تشکیل هسته‌های پیشرفتی را متشکل از جوانان تحصیل کرده در بسیج مهندسان صنعت و معدن آماده کرده و مشغول تدوین دستورالعمل‌های مربوط به آن هستیم به این صورت که مسائل مختلف در قالب یک مسابقه علمی به هسته‌های پیشرفت واگذار می‌شود و این هسته‌ها بعد از اقدام به حل این مسائل، مورد ارزیابی داوران قرار می‌گیرند.

مدیر بسیج مهندسان صنعت نیروگاه اتمی بوشهر افزود: هسته‌های پیشرفت در انجام این فرآیند حل مسئله، از تجربیات بازنشستگان و بزرگان صنعت استفاده می‌کنند و به این ترتیب مسیر را پیدا کرده و به توانمندی زیادی دست پیدا می‌کنند.

در این مراسم با اهدای لوح سپاس و تندیس از جمعی از بسیجیان و مهندسان نمونه صنعت و معدن استان بوشهر تقدیر شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر