جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مبتکر ایده نامگذاری روز ملی خلیج فارس گفت: می‌توان علاوه بر معرفی تاریخ، آیین‌ها، سنت‌ها، معماری و هنرهای سنتی کرانه‌های خلیج‌فارس را به جهانیان معرفی کرد.
کد خبر: ۱۱۲۱۶
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۰

فکرشهر: مبتکر ایده نامگذاری روز ملی خلیج فارس گفت: می‌توان علاوه بر معرفی تاریخ، آیین‌ها، سنت‌ها، معماری و هنرهای سنتی کرانه‌های خلیج‌فارس را به جهانیان معرفی کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، جعفر مرادی شهدادی به عنوان ارائه‌دهنده ایده روز ملی خلیج فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، در خصوص چگونگی نامگذاری روز ملی خلیج فارس توضیح داد: برای نخستین مرتبه پس از واقعه تحریف نام خلیج فارس از سوی موسسه آمریکایی نشنال جئوگرافی، طرح نامگذاری روز ملی خلیج فارس در نیمه اول دی 1383 به پیوست چهار طرح دیگر، توسط اینجانب، پیشنهاد و طی نامه‌ای رسمی از سوی استاندار وقت هرمزگان به معاونت سیاسی وزارت کشور و اداره کل خلیج فارس وزارت امور خارجه، ارسال و در 21 دی 1383 در نشریه «سفیر جنوب» چاپ و منتشر شد.

\n\n

وی ادامه داد: این طرح پس از آن طی پروسه زمانی حدودا پنج ماهه، نهایتاً در اواخر دولت خاتمی توسط شورای فرهنگ عمومی کشور، تصویب و سرانجام مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت که تمامی مدارک مستند و مستدل در این خصوص موجود است.

\n\n

این محقق و پژوهشگر هرمزگانی اظهار کرد: در رابطه با نامگذاری این روز و میزان تآثیرگذاری آن باید گفت هر چند که تمامی ایرانیان نسبت به نام خلیج فارس حساس بوده و متعصب هستند اما نامگذاری روز ملی خلیج فارس موجب شد که ایرانیان سراسر دنیا منسجم‌تر از گذشته و با اتحاد و همدلی هر ساله این روز را گرامی داشته و به دنبال آن نیز همایشها و جشنواره‌های مختلفی برگزار شود. وقتی دنیا بداند در ایران، یک روز ملی تحت عنوان روز ملی خلیج فارس وجود دارد که ملتش هر ساله آن را در قالب یک جشن ملی برگزار می‌کند، یقینا در معرفی خلیج فارس تاثیرگذار خواهد بود. البته این تاثیرگذاری در صورتی قابل لمس و مشهود خواهد بود که در بعد اطلاع رسانی حرفه‌ای عمل کنیم.

\n\n

مرادی شهدادی تصریح کرد: در صیانت از نام خلیج فارس در ابعاد مختلف می‌توان در مجامع و سازمانهای بین المللی از جمله دیوان لاهه و سازمان علمی - فرهنگی یونسکو که همگی به نوعی تآثیرگذار هستند، واکنش نشان داد.

\n\n

وی خاطرنشان کرد: "ایرنیا بوکووا" مدیر کل یونسکو در سفر اخیر خود به به تهران از نقشه‌های ایران که در یونسکو به ثبت رسیده، رونمایی کرد و از آن سو از سوی وزارت امور خارجه، اطلس تاریخی خلیج فارس شامل نقشه‌های قدیمی و تاریخی که بر روی همه آنها به صراحت، نام خلیج فارس نگارش شده، به عنوان هدیه دریافت کرد. البته هر چند که معتقدم در سازمانهای بین المللی نام‌های شاخص و تاریخی از بین نخواهند رفت. یقینآ گام‌های مثبت همواره باید در دستور کار وزارت امور خارجه و حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و مطمئنا در معرفی نام خلیج فارس تاثیرگذار خواهد بود.

\n\n

مرادی شهدادی درباره نقش مسئولان استانی در پاسداشت نام خلیج فارس اظهار کرد: مدیران استانی به سهم خود می‌توانند در برگزاری با کیفیت جشنواره‌ها و همایشهای مربوط به خلیج فارس تاثیرگذار باشند. مطمئنا چنین جشنواره‌هایی که عنوان بین‌المللی هم به یدک می‌کشد حتما باید با حضور سفیران، پژوهشگران، نویسندگان و فرهیختگان برگزار شود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر