شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۵۵۶
جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن گندم از مزارع گندم آبی و دیم این استان برداشت شده است .

به گزارش فکرشهر، کبری توکلی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان برداشت گندم از سطح ۱۲ هزار هکتار مزارع گندم دیم و چهار هزار و ۸۰۰ هکتار گندم آبی بوده است و انتظار می رود با تکمیل برداشت  از مزارع آبی حدود ۳۰ هزار تن  محقق شود.

وی بیان کرد: خشکسالی‌ و ضعف منابع زیرزمینی باعث کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید و میزان عملکرد برداشت گندم نسبت به ۲ سال گذشته در این استان شده است به نحوی که میزان تولید گندم در سال زراعی ۹۸ - ۹۹ در استان بوشهر ، ۱۴۳ هزار تن و در سال ۹۹- ۱۴۰۰ نیز ۶۵ هزار تن بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: درسال زراعی جاری مطابق ابلاغیه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۴هزار و ۵۰۰هکتار گندم آبی و ۹۰ هزار هکتار گندم دیم در استان بوشهر کشت شد اما با توجه به تاخیر ۴۰ روزه بارش‌ها در ابتدای فصل زراعی، نبود بارش در ماه‌های پایانی سال (بهمن و اسفند) و تنش دمایی اسفند ماه عملکرد مزارع گندم تحت تاثیر قرار گرفت.

توکلی گفت: به نحوی که مزارع گندم دیم با خسارت ۹۰ درصدی و مزارع آبی نیز با اُفت ۱۵ تا ۲۰ درصدی عملکرد روبرو هستند.

وی در خصوص بیمه گندم زارهای استان بوشهر اظهار کرد: از ۱۰۴ هزار و۵۰۰هکتار مزارع گندم این استان بیش از ۶۵ هزار و ۵۰۰ هکتار زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است که برای جبران خسارت ۹۰ درصدی به اراضی گندم موثر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر کشت قراردادی گندم را از جمله برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: اجرای این طرح که در راستای حمایت از کشاورزان و به منظور جهش تولید این محصول راهبردی است  تاکنون یک هزار و ۴۰۰ تن محصول گندم این طرح از کشاورزان خریداری و تحویل مراکز خرید شده است.

وی یادآورشد: با تدابیر سازمان و اداره کل غله و خدمات بازرگانی و همکاری مدیریت تعاونی روستایی۱۳ مرکز خرید شامل پنج مرکز خرید اصلی و هشت مرکز خرید مباشری در سطح شهرستان‌ها ایجاد و آمادگی خرید محموله های گندم کشاورزان را دارند.

توکلی اظهارکرد: امسال برای برداشت گندم در استان ۲۹۵ کمباین پیش بینی شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر