سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۷۲۵
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

فکرشهر: مسئول مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: زوج ها قبل از ازدواج باید آزمایش غربالگری تالاسمی (نوعی بیماری کم خونی) را برحسب ضرورت انجام دهند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، زهره گره  به مناسبت روز جهانی تالاسمی افزود:  تالاسمی ازجمله بیماری‌هایی است که قبل از ازدواج آزمایش‌های آن باید به عمل آید و زوج ها، در صورت مشکوک بودن به این بیماری و داشتن سابقه خانوادگی زیر نظر پزشک قرار گیرند.

وی اظهارکرد:  باتوجه به اینکه در این بیماری میزان هموگلوبین بدن کاهش‌ می یابد و یا به‌طور غیرطبیعی تولید می‌شود ، موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به گلبول‌های قرمز خون شده و در نهایت بیمار با علائم شایعی نظیر خستگی و ضعف مفرط مواجه خواهد شد.

گره، با بیان اینکه  علت ابتلا به این بیماری توارث ژنی است، گفت: اگر فرد در خانواده خود سابقه ابتلا به تالاسمی را داشته باشد، شانس ابتلا به این بیماری در فرزند خود را باید پیش‌بینی کند.

این کارشناس ادامه داد:  این افراد باید قبل از تصمیم به بچه‌دار شدن به‌طورجدی آزمایش‌های مختلفی را انجام دهند و تحت نظر پزشک قرار گیرند و برای بررسی احتمال ابتلای فرزندشان به تالاسمی با مشاوره ژنتیک مشورت کنند.
وی یادآورشد:  افراد مبتلابه تالاسمی خفیف شاهد نمود خارجی خاصی از این بیماری نخواهند بود اما  ابتلا به تالاسمی متوسط و یا شدید می‌تواند علائمی نظیر خستگی، تپش قلب و یا احساس ضعف را به همراه داشته باشد.
گره افزود: تالاسمی در کودکان با علائمی نظیر کند شدن فرآیند رشد، طبیعی نبودن استخوان‌بندی و ابتلا به اسهال همراه خواهد بود.
کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه بیان کرد: بزرگ شدن طحال و کبد و درنتیجه ورم در ناحیه شکم، زردی پوست، تیره شدن ادرار، بروز ناهنجاری‌ها در رشد استخوان‌های از دیگر علایم بیماری تالاسمی است.

وی  در باره درمان بیماری تالاسمی گفت: این بیماری به میزان پیشرفت، درمان متفاوتی دارد و به عنوان مثال اگر تالاسمی خفیف باشد که شایع‌ترین نوع این بیماری است، احتیاجی به درمان نخواهد داشت.

گره  ادامه داد: تالاسمی متوسط را می‌توان با انتقال خون درمان کرد، اما آنچه نیازمند فرآیند درمانی بوده و زوجین از ابتلا به آن بیم دارند تالاسمی شدید است.
وی اضافه کرد: این نوع تالاسمی را می‌توان با درمان‌هایی نظیر تزریق خون، درمان کی لیت آهن، پیوند مغز استخوان، جراحی و درمان کرد.

وی  در باره درمان کی لیت آهن بیان کرد: این درمان برای به حداقل رساندن عوارض ناشی از انتقال خون برطرف کردن آهن مازاد در خون انجام می‌شود.

مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه ادامه داد: افرادی که از این روش درمان مکمل انتقال خون استفاده می‌کنند، بیشتر به خاطر تحمل درد به هنگام استفاده از این روش از ادامه آن خودداری می‌کنند.

وی تاکید کرد:  بیماران باید توجه داشته باشند در صورت وجود مازاد آهن در خون باید از مصرف مواد غذایی حاوی آهن خودداری کنند.
گره یادآور شد:  افرادی که به بیماری کم‌خونی و یا تالاسمی مبتلا هستند باید توجه داشته باشند که تمامی کم‌خونی‌ها به‌منزله ابتلا به تالاسمی‌های شدید نیست.

وی افزود:  چه‌بسا افرادی که دارای کم‌خونی خفیف هستند، هیچ‌گونه علامتی را مشاهده نمی‌کنند و زمانی این بیماری خطرناک می‌شود که  علائم آن را تجربه کرده باشند.

هشتم ماه می مصادف با ۱۸ اردیبهشت ، روز جهانی تالاسمی نامگذاری شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر