جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
توسط کمیسیون اقتصادی مجلس؛
فکرشهر: ماجرای تاسیس منطقه آزاد بوشهر که پس از کش و قوس زیاد به مجلس رسیده، توسط کمیسیون اقتصادی آن مسکوت گذاشته شد...
کد خبر: ۱۲۳۷۹
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

فکرشهر: ماجرای تاسیس منطقه آزاد بوشهر که پس از کش و قوس زیاد به مجلس رسیده، توسط کمیسیون اقتصادی آن مسکوت گذاشته شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، ابراهیم نکو سخنگوی این کمیسیون گفت: جلسه امروز کمیسیون اقتصادی با حضور معاون و مسئولانی از سازمان مناطق آزاد تجاری برگزار شد.

\n\n

نماینده رباط کریم و بهارستان در گفتگو با ایرنا ادامه داد: در نشست امروز، لایحه ایجاد مناطق آزاد بوشهر و اردبیل و همچنین متصل شدن چند شهرستان به منطقه آزاد ارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

\n\n

نکو با بیان اینکه در جلسه امروز، معاون پارلمانی مناطق آزاد و یکی از استانداران حضور داشتند، ادامه داد: موضوعات کارشناسی در رابطه با ایجاد منطقه آزاد در شهرستان های بوشهر و اردبیل و مهران ارایه شد، اما به دلیل عدم ارائه نقشه مورد نیاز از سوی دولت، مقرر شد این لایحه مسکوت بماند.

\n\n

این تصمیم در شرایطی است که روز گذشته استاندار بوشهر در سخنرانی اش در همایش سالگرد انتخابات ریاست جمهوری 92 گفته بود: موضوع منطقه آزاد با پیگیری های صورت گرفته، از دولت به مجلس رسیده و فردا (سه شنبه) نیز در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد. بنده نیز در آن جلسه حضور یافته و از لایحه دفاع می کنم تا با توجه به فضای مثبتی که وجود دارد، بررسی آن تسریع شود.

\n\n

با این وجود تصمیم کمیسیون اقتصادی مجلس برخلاف امیدواری های استاندار بوشهر بود.

\n\n

البته آنچه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص لایحه منطقه آزاد بوشهر دست روی آن گذاشت، همان نکته ای است که بعضا برخی منتقدان در سال گذشته مطرح می کردند. آنها در یادداشت ها و نشست هم اندیشی که در همین خصوص برگزار شد، ایجاد منطقه آزاد را مطالبه ای عمومی برای بهبود فضای کسب و کار در بوشهر دانسته، اما معتقد بودند تا وقتی محدوده آن مشخص نباشد، تصویب این لایحه در مجلس با مخالفت هایی از سوی نمایندگان همراه می باشد.

\n\n

استاندار بوشهر از زمان اعلام رسمی پیگیری این مهم تاکنون، موقعیت دقیق منطقه آزاد بوشهر را اعلام نکرده و تنها گفته که «این منطقه خارج از شهر بوشهر ولی در شهرستان بوشهر است تا فشار مضاعفی برای بوشهر تحمیل نکند.»

\n\n

با این وجود زمزمه هایی درباره تمایل مقامات استان برای کشاندن این طرح به سمت بخش های دیگر استان غیر از بوشهر به گوش رسید و رسانه ای شد که به دلیل غیرکارشناسی بودن، می تواند این پروژه را نافرجام بگذارد؛ ادعایی که از آن زمان تا امروز استانداری به آن واکنشی نشان نداده است.

\n\n

این گزارش می افزاید: منطقه آزاد بوشهر در شهریورماه گذشته و به همراه مناطق آزاد جاسک و ساوجبلاغ به تصویب هیات دولت رسید، اما در آبان ماه که رییس جمهور لایحه بررسی مناطق آزاد را به مجلس ارسال کرد، نامی از بوشهر نبود.

\n\n

برخی مشخص نبودن محدوده این منطقه را یکی از دلایل احتمالی جاماندن نام بوشهر از لایحه دولت می دانستند، اما مدیرکل اقتصادی استانداری در مصاحبه ای با سایت استانداری گفت: «دولت از مصوبه خود درباره منطقه آزاد بوشهر دفاع می کند، اما یکی از شروط آن خواست مردمی برای اجرای آن است که باید برای آن زمینه سازی شده تا در ارسال لایحه دولت تسریع شود.»

\n\n

نهایتا پس از حرف و حدیث های به وجود آمده، در دی ماه سال گذشته و طی سفر استانی رییس جمهور به بوشهر، حسن روحانی اعلام کرد که دولت به زودی لایحه منطقه آزاد بوشهر را به مجلس ارسال می کند، اتفاقی که در هفته های پایانی سال گذشته رقم خورد.

\n\n

فروردین ماه امسال لایحه منطقه آزاد بوشهر توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد و برای بررسی تخصصی به کمیسیون های مربوطه ارجاع گردید.

\n\n

اواسط اردیبهشت ماه نیز بررسی این لایحه در دستور کارگروه امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفت، ولی نتیجه خاصی در خصوص آن رسانه ای نشد.

\n\n

این گزارش می افزاید: این هفته نیز لایحه دولت درباره تاسیس منطقه آزاد بوشهر در دستور بررسی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار داشت که به گفته سخنگوی آن،  به دلیل نداشتن نقشه، مسکوت ماند.

\n\n

با این حساب، تاسیس منطقه آزاد بوشهر اکنون در گردنه کمیسیون اقتصادی مجلس مانده و برای رسیدن به صحن نیازمند عبور از این مرحله می باشد، اتفاقی که روند این موضوع را با تاخیر بیشتر مواجه می کند.

\n\n

به هرحال اگر صحن علنی پارلمان و رای بیش از 290 نماینده را مرحله سخت و اصلی تاسیس منطقه آزاد بوشهر دانست، اکنون اولین مانع آن در مجلس خود را نشان داده است.

\n\n

حالا باید منتظر ماند و دید شورای عالی مناطق آزاد و استانداری بوشهر به نمایندگی از دولت جهت برون رفت از این مرحله چه برنامه و اقدامی را در دستور کار قرار می دهند؟

\n\n

ضمن اینکه باید دید آیا ایرادی که کمیسیون اقتصادی مجلس بر این لایحه گرفته، می تواند منجر به شفاف تر شدن ابعاد منطقه آزاد بوشهر شود؟

\n\n

منبع:خلیج فارس

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر