پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۶۱۲
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳

فکرشهر: روزنامه کیهان با نعیمه اسلام‌لو، نویسنده و پژوهشگر حجاب گفت‌وگو کرده است. 

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:‌

هیچ ارزش اجتماعی در طول تاریخ، صرفاً با کار فرهنگی درست نشده است، کار فرهنگی و اقناع‌‌سازی باید باشد و در نهایت هم در هر جمعیتی یک عده هستند که نمی‌خواهند زیر بار چارچوب‌ها و هنجارهای اجتماعی بروند که در این نقطه قوانین بازدارنده مفید خواهد بود. این که کار فرهنگی در حد اهمیت و ارزش‌های خود انجام نشده است، جای خود دارد اما نیروی انتظامی، حراست دانشگاه‌ها و ادارات و سازمان‌های ما نیز کار خودشان را درست انجام نداده‌اند.

امروز می‌بینیم که در ادارات رسمی و وزارتخانه‌هایی که متولی اصلی موضوع عفاف هستند، خانم‌های کارمندی هستند که حداقل حجاب شرعی را ندارند. اکنون در برخی مدارس، مدیر، معلم و حتی معاون پرورشی مدرسه روسری را فرق سر پوشانده، آرایش کرده، ناخن و مژه کاشته است؛ این موارد را بنده به عنوان کسی که با این افراد تعامل دارم عنوان می‌کنم و در استان‌های مختلف این موضوعات مانند خوره به جان مدارس ما افتاده است.

ما کارهای سلبی خود را نیز در حوزه حجاب و عفاف به درستی انجام نداده‌ایم، این رویکرد مانند این است که بدن انسان نیز زمانی که ویروسی را جذب می‌کند، پس از بهبودی، در برابر آن ویروس مقاوم می‌شود. بنابراین نه در حوزه ایجابی و نه سلبی کار درستی انجام نداده‌ایم و امروز لازم است تا حداقل، مربیان جامعه این حداقل‌ها را رعایت کنند، شاید لازم باشد که از این نقطه اصلاحات را آغاز کنیم.

اگر در جامعه بی‌حجابی زیاد شود، معنای آن این است که باور این افراد آن است که حجاب چیز خوبی نیست؟ یک خلائی بین باورها و رفتار وجود دارد، یعنی از مرکز پژوهش‌های مجلس و ایسپا و سایر مراکز نظرسنجی که مشاهده می‌کنیم و حتی از خارج از کشور انجام شده، می‌بینیم در حوزه «باوری» و «نگرشی» حداقل 85 درصد و حداکثر 96 درصد مردم معتقدند حجاب یک ارزش دینی، اخلاقی و خوب است، اما در حوزه «رفتاری» خودشان را ملتزم به یک‌سری اصول اخلاقی نمی‌کنند. 

اینکه ما خودمان را به اصول اخلاقی ملتزم نمی‌کنیم، آیا به معنای این است که اصول اخلاقی خوب نیست؟ این فاصله باور تا عمل علتش این نیست که مردم اخلاق نمی‌خواهند و مخالف حجاب هستند، علت این‌ها جای دیگر است. زمانی مردم می‌گویند که حجاب خوب نیست و بی‌حجابی خوب است، حال آنکه این گزاره اکنون در جامعه وجود ندارد. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر