يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: جزیره خارگ در اقتصاد و صنعت کشور نقش بسیار مهم و حیاتی دارد، بیش از ۹۵ درصد از نفت خام کشور از این جزیره صادر می‌شود و این به معنای نقش مهم خارگ در درآمدهای کشور است.\n\nبه گزارش فکرشهر، این جزیره با وسعت ۳۵ کیلومتر مربع و به صورت یک طاقدیس در دل خلیج فارس واقع شده است. اکثر وسعت این منطقه تاسیسات نفتی و مناطق مسکونی ساکنین جزیره بوده و سواحل جزیره به دلیل وجود اسکله‌های صادراتی فرآورده‌های نفتی و دیگر تاسیسات صنعتی از حالت طبیعی خودش خارج شده است.
کد خبر: ۱۴۶۰۱
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

فکرشهر: جزیره خارگ در اقتصاد و صنعت کشور نقش بسیار مهم و حیاتی دارد، بیش از ۹۵ درصد از نفت خام کشور از این جزیره صادر می‌شود و این به معنای نقش مهم خارگ در درآمدهای کشور است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، این جزیره با وسعت ۳۵ کیلومتر مربع و به صورت یک طاقدیس در دل خلیج فارس واقع شده است. اکثر وسعت این منطقه تاسیسات نفتی و مناطق مسکونی ساکنین جزیره بوده و سواحل جزیره به دلیل وجود اسکله‌های صادراتی فرآورده‌های نفتی و دیگر تاسیسات صنعتی از حالت طبیعی خودش خارج شده است.

\n\n

هر چند که معمولا رابطه محیط زیست و اقتصاد و صنعت و به ویژه صنایع نفت و گاز مناسب نیست، ولی در جزیره خارگ شاهد وجود یکی از زیستگاه‌های مهم جانوری هستیم.

\n\n

گونه‌های شاخص جانوری پناهگاه حیات وحش خارک را آهو و انواع پرندگان دریایی آبزی و کنار آبزی تشکیل می دهند. جزیره خارگ یکی از زیستگاه‌های مهم آهو محسوب می‌شود و جمعیت آهوان این جزیره همواره سیر افزایشی داشته است.

\n\n

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، بیش از ۴۰۰ راس آهو در این جزیره وجود داشته است.

\n\n

اهالی جزیره خارگ میزبانان خوبی برای این آهوها بوده‌اند و همواره همزیستی مسالمت‌آمیزی با جمعیت آهوان داشته‌اند.

\n\n

آهوان جزیره خارگ

\n\n

مردم جزیره با آهوان خو گرفته‌اند

\n\n

حضور چندین ساله جامعه گسترده آهوها در جزیره خارگ باعث شده تا مردم جزیره با آهوها خو گرفته و به نوعی جزئی از زندگی مردم این جزیره محسوب شوند.

\n\n

جزیره خارگ وسعت چندانی ندارد و با توجه به افزایش جمعیت آهوان، در کوچه و خیابان‌های جزیره نیز شاهد تردد و زندگی آهوها باشیم.

\n\n

به گفته اهالی جزیره، در روزهای اخیر اقداماتی برای زنده‌گیری و فروش آهوهای جزیره صورت گرفته است که این موضوع نگرانی اهالی جزیره را در پی داشته است.

\n\n

خودروهایی برای گرفتن و انتقال آهوها در جزیره مشاهده می‌شود و پس از گرفتن آهوها، آنها را از جزیره خارج می‌کنند.

\n\n

نکته جالب توجه این است که این اقدامات از سوی سازمان محیط زیست که متولی حفاظت از جامعه آهوان است، انجام می‌شود.

\n\n

جایی برای آهوان در جزیره نیست

\n\n

رئیس محيط زيست جزیره خارگ اظهار داشت: جمعیت آهوان خارگ در چند سال یک نمودار افزایشی محسوس داشته است.

\n\n

مهدی مخلوعی اضافه کرد: به دلیل گسترش روزافزون صنایع و شرکت‌ها در خارگ و کمبود فضا و زیستگاه برای این آهوان، خطر ریسک بیماری را افزایش می‌دهد.

\n\n

وی گفت: به دلیل تغیرات ژنتیکی حاصل از جفت‌گیری‌های فامیلی که در بین این جانوران وجود دارد و با توجه به اینکه آهوی دیگری از جای دیگر  وارد جزیره نمی‌شود، سازمان حفاظت محیط زیست بعد از یک تحقیق جامع کارشناسی شده اقدام به کاهش جمعیت آهوان خارگ کرد.

\n\n

رئیس محيط زيست جزیره خارگ افزود: آهوان به صورت امانی در اختیار افراد دارای پروانه تکثیر و پرورش قرار می‌گیرد.

\n\n

آهوان جزیره خارگ

\n\n

خروج آهوان با مجوز سازمان محیط زیست

\n\n

وی ادامه داد: این واگذاری‌ها با اولویت استان بوشهر صورت می‌گیرد و در صورت نبود متقاضی در استان، برای تکثیر و پرورش و بهره‌برداری از جمعیت حاصله در زیستگاه‌های دیگر استان‌های کشور انجام می‌شود.

\n\n

مخلوعی تاکید کرد: این اداره با هماهنگی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به زنده‌گیری و خروج آهوان از جزیره کرده است.

\n\n

وی در پاسخ به اینکه چرا این کار به افراد بومی واگذار نمی‌شود، گفت: اگر ما فضا و زیستگاه داشتیم که دیگر نیاز به تعدیل جمعیت نداشتیم.

\n\n

رئیس محيط زيست جزیره خارگ بیان کرد: با این حال اگر کسی در خارج از خارگ مکان مناسب برای پرورش داشته باشد، می‌تواند از طریق اداره کل اقدام کرده و بعد از کسب مجوز تکثیر و پرورش، اقدامات لازم را انجام دهد.

\n\n

*مهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر