دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در دیدار با امام جمعه بوشهر مطرح شد:
فکرشهر: وزیر صنعت، معدن و تجارت که یکبار با اظهارات عجیبش، بنزین روی آتش کمپین "نخریدن خودروی داخلی" ریخته بود، در بوشهر هم این موضع گیری را ادامه داد و نخریدن خودروی داخلی را جزو تبلیغات دشمنان دانست...
کد خبر: ۱۶۰۷۴
جمعه ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲

فکرشهر: وزیر صنعت، معدن و تجارت که یکبار با اظهارات عجیبش، بنزین روی آتش کمپین "نخریدن خودروی داخلی" ریخته بود، در بوشهر هم این موضع گیری را ادامه داد و نخریدن خودروی داخلی را جزو تبلیغات دشمنان دانست.

\n\n

به گزارش فکرشهر، محمدرضا نعمت زاده که در جریان سفری یک روزه از عسلویه وارد استان شده بود، پس از بازدید از برخی فازهای پارس جنوبی، متانول دیر، کارخانه صدرا و منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، به دیدار نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر رفته بود، در بخشی از سخنانش از در حمایت خودروسازان درآمد.

\n\n

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون مردم برای خرید خودرو داخلی مردد هستند و منتظرند پس از اجرای برجام بازار خوردو چه وضعیتی پیدا می کند، افزود: در چند ماه اخیر با تبلیغ های مخرب صورت گرفته بر علیه خودروهای داخلی مشکلاتی متوجه این بخش شده است.

\n\n

آنطور که خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داده، نعمت زاده در دیدار با آیت الله صفایی بوشهری اظهار کرد: به این موضوع پی بردیم که دولت دراین زمینه نتوانست کاری انجام دهد و دلیل عمده آن نیز تبلیغ گسترده دشمنان برای نخریدن خودروی داخلی است.

\n\n

وی با اشاره به اینکه برخی از یخش های رکود کشور ناشی از تبلیغ سو علیه خرید خودرو داخلی است گفت: این خودرویی که دراین چند ماه با تبلیغ سو مواجه شده همان خودرو شش ماه پیش است و اگر بهتر نشده بدتر هم نشده است.

\n\n

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت تولید داخلی کشور افزود: فرهنگ مصرف کالای خارجی که در کشور نهادینه شده باید اصلاح شود و با محقق شدن این امر ظرفیت ایجاد اشتغال و درآمد برای جوانان فراهم می شود.

\n\n

بنزینی که نعمت زاده روی آتش کمپین خودرو ریخت

\n\n

شهریورماه امسال نیز در شرایطی که به عقیده آگاهان بازار، کمپین خرید خودرو رو به خاموشی بود، حرفهای وزیر صنعت به‌ مثابه بنزین بر آتش روبه‌ خاموشی عمل کرد.

\n\n

نعمت زاده در نشستی خبری دنبال‌ کنندگان این کمپین را خیانت‌ کار نامید و عاملان ایجاد آن را «گناهکار»، «ضد انقلاب»، «ضد منافع ملی» و «دشمن اشتغال‌زایی» دانست. نعمت‌زاده با این اظهارنظر برای چندمین‌بار در اول صف حامیان صنعت خودرو برای خود جا باز کرد.

\n\n

فشار رسانه‌ها عرصه را چنان بر وزیر تنگ کرد که قائم‌مقامش یک روز بعد با حضور در برنامه ای تلویزیونی در مقام دلجویی از مردم و کاهش فشارها بر رئیس برآمد. مجتبی خسروتاج، کیفیت و ارزانی را دو استراتژی دولت برای صنعت خودرو دانست که از خواسته‌های مطرح‌شده در کمپین خودروی صفر نخرید، بود.

\n\n

نعمت زاده هم دو روز بعد در شبکه خبر حضور یافت و عنوان کرد که از اظهارنظر او سوءتفاهم شده است. وی عنوان کرد: «سوءتفاهم در بعضی از عزیزان شده که ما راجع به کمپین خرید خودرو چه گفته‌ایم. ما با این کمپین مخالف هستیم؛ چراکه ما باید کمپین برای حمایت از تولید داخل داشته باشیم و اگر کمپین کاهش قیمت باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم.»

\n\n

البته گفته می شود با فشارهای وی و نامه ای که به همراه 3 وزیر دیگر خطاب به رییس جمهور درباره رکود اقتصادی کشور نوشت و در مهرماه رسانه ای شد، بسته خروج از تورم دولت رونمایی شد که یکی از بخش های آن پرداخت 80 درصد قیمت خودروی داخلی در قالب تسهیلات بود، اما وقتی مشخص شد طی 7 سال باید دو برابر وام دریافتی را بازگرداند، عملا این تاکتیک وزارت صنعت هم نتوانست تحرکی در بازار خودرو به وجود آورد.

\n\n

اگرچه نعمت زاده به عنوان متولی صنعت خودرو باید از رونق در این بخش حمایت کند، اما شوربختانه به نظر می رسد مواضع وی درباره خودروی داخای مانند پاشیدن نمک روی زخم مردم است، در حالی که تاکنون برنامه ای از سوی مجموعه وی یا خودروسازان برای ارتقا کیفیت محصولات یا خدمات پس از فروش ارائه نشده است.

\n\n

بخش های دیگر اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با امام جمعه بوشهر را در ادامه می خوانید:

\n\n

ـ منطقه آزاد بوشهر هم اکنون در مجلس است و بالای ۹۰ درصد به تصویب خواهد رسید، گفت. قطعا با تصویب این منطقه رونق در صنعت و صادرات افزایش خواهد داشت.

\n\n

ـ در بخشی از واحدهای تولیدی مشکلاتی از سال های گذشته باقیمانده، برای نمونه شرکت صدرا بوشهر سال ها دچار مشکلاتی بود که با تصمیم های اخیر تحرک بهتری پیدا کرده است.

\n\n

ـ حال وقت آن رسیده که برای رفع رکود و ایجاد رونق کار شود که در این راستا تصمیم هایی از سوی دولت و شورای پول و اعتبار گرفته شده که بانک مرکزی نیز قول مساعد به انجام آن تا پانزدهم ماه جاری داده است.

\n\n

ـ بخشی از بازارهای کشورهای همسایه به دلیل ناامنی ها که در آنها ایجاد شده افت پیدا کرده است همچنین  کشش بازار کشورهای همسایه که درآمد آنها حاصل از فروش نفت بود کاهش پیدا کرده و همین امر موجب شده تا شرکت های ایرانی چند ماهی نتوانند پول خود را دریافت کنند. در دولت تصویب شده که با پرداخت وام یکساله زمینه حل مشکل های این شرکت ها برطرف شود.

\n\n

ـ با رفع موانع بین المللی سال آینده حرکت چشمگیری برای ایجاد رونق درکشور خواهیم داشت.

\n\n

ـ برای برون رفت از رکود، بانک ها نیز وام های بیشتری نسبت به سال پیش گذاشته اند ولی این امر جوابگو نیست و نیاز صنایع بیش از این میزان است.

\n\n

منبع:خلیج فارس

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر