دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: با شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران، این پرسش پیش می‌آید که آیا انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار می‌شود یا قانون اساسی تمهید دیگری اندیشیده است؟ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده است که...
کد خبر: ۲۰۰۷۱۲۶
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵

فکرشهر: با شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران، این پرسش پیش می‌آید که آیا انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار می‌شود یا قانون اساسی تمهید دیگری اندیشیده است؟

به گزارش فکرشهر از عصر ایران، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده است که در مواردی مانند فوت، استعفا و برکناری رئیس جمهور، وظایف وی به طور موقت و با موافقت رهبری به معاون اول رئیس جمهور محول می‌شود.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، شورایی سه نفره، مرکب از رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور، موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا رئیس جمهور جدید حداکثر ظرف ۵۰ روز، انتخاب شود.

اصل ۱۳۱ قانون اساسی

متن کامل این اصل چنین است:
در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

با این اوصاف، از امروز که رئیس جمهور ایران به شهادت رسیده است، محمدباقر قالیباف، غلامحسین اژه‌ای و محمد مخبر دزفولی تا ۱۸ تیر امسال فرصت دارند تا شرایط لازم برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را فراهم کنند.

سخنگوی شورای نگهبان: انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود / منتخب بعدی برای ۴ سال رئیس‌جمهور کشور خواهد بود

به گزارش فکرشهر از مهر، سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق قانون اساسی خللی در اداره کشور به وجود نمی‌آید و انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود.

«هادی طحان‌نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان خدومش، اظهار داشت: این عزیزان خدوم در شب ولادت امام رضا (ع) مزد سال‌ها سربازی، خادمی و خدمت به ملت شریف ایران را دریافت کردند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تاکید کرد: نام نیک، مجاهدت‌ها و خدمات آن‌ها از خاطر مردم نخواهد رفت. این اتفاق، ضایعه بزرگی است، اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در صف خدمتگزاری به مردم خللی ایجاد نخواهد شد و قانون اساسی برای چنین روز‌هایی پیش‌بینی کرده است.

وی در همین رابطه به اصل ۱۳۱ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اداره کشور با موافقت مقام معظم رهبری به عهده معاون اول خواهد بود و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری با ایشان می‌باشد.

طحان‌نظیف افزود: همچنین شورایی متشکل از رئیس مجلس، رئیس قوه‌قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد و باید ترتیبی اتخاذ کنند تا ظرف مدت ۵۰ روز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: همه چیز بر مدار قانون پیگیری خواهد شد و طبق قانون اساسی هیچ خللی به وجود نخواهد آمد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور آینده برای چه مدت زمانی انتخاب خواهد شد، گفت: بر اساس قانون اساسی دوره ریاست جمهوری چهار ساله بوده و منتخب بعدی مردم برای دوره چهار ساله انتخاب خواهد بود.

نحوه انتخاب سرپرست وزارت خارجه پس از شهادت امیرعبداللهیان

به گزارش فکرشهر از ایسنا، در پی به شهادت رسیدن «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سانحه رخ داده برای بالگرد رئیس‌جمهور و هیات همراه، این وزارتخانه تا انتخاب وزیر امور خارجه بعدی، به مدت حداکثر سه ماه می‌تواند با سرپرست، اداره شود.

طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی وقتی وزارتخانه‌ای وزیر ندارد، رئیس‌جمهور می‌تواند حداکثر برای سه ماه، فردی را برای سرپرستی این وزارتخانه انتخاب و معرفی کند.

با توجه به این که در حادثه مورد اشاره رئیس‌جمهور نیز به شهادت رسیده است، طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت درگذشت رئیس‌جمهور حین دوره ریاست جمهوری، معاون‏ اول‏ رئیس‌جمهور با موافقت‏ رهبری‏ اختیارات‏ و مسئولیت‌های‏ وی‏ را بر عهده‏ می‏ گیرد.

بنابراین به نظر می‌رسد که انتخاب سرپرست برای وزارت خارجه نیز توسط شخص «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور انجام می‌شود تا با انتخاب رئیس‌جمهور جدید در ظرف حداکثر ۵۰ روز، وزیر خارجه پیشنهادی جدید از سوی رئیس‌جمهور برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر