جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۴۱۴
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵

فکرشهر: مدیر مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با اجرای فعالیت‌های پیشگیرانه، مسمومیت‌های دارویی و سموم و مصرف خودسرانه دارو در استان بوشهر کاهش یافته است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، سهیل افرازی  در نشست بررسی برنامه‌های هفته پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی اظهار داشت: این هفته با شعار با افزایش آگاهی مانع از مسمومیت‌های دارویی شویم  از اول تا 7 آبان ماه برگزار می‌‌شود.

وی، با اشاره به آغاز هفته اطلاع‌رسانی داروها و سموم  گفت: مصرف دارو بیش از نیاز درمانی شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان است و بروز برخی از این مسمومیت‌ها با معلولیت ماندگار همراه هستند.

افرازی افزود: متأسفانه مصرف مقادیر بالای برخی از داروهای به‌ظاهر کم‌خطر، می‌تواند برای فرد کشنده باشد و خطرات ناشی از مسمومیت در کودکان، زنان باردار و افراد سالمند می‌تواند شدیدتر از دیگر افراد باشد.

 مدیر مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد روش‌های پیشگیری از مسمومیت دارویی توصیه کرد: با مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، سلامت خود را به خطر نیندازید و همچنین هرگز سعی نکنید با چشیدن و یا بوییدن یک ماده ناشناخته آن را شناسایی کنید.

افرازی تصریح کرد: در هنگام روبرو شدن با فردی که دچار مسمومیت شده ضمن حفظ خونسردی باید توجه داشت که ایجاد استفراغ در فرد مسموم همیشه بهترین راه خارج کردن سم از بدن نیست و ایجاد استفراغ در مسمومیت با مواد نفتی جان بیمار را به خطر می‌اندازد بنابراین توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر فرد مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنید.

وی ضمن ابراز امیدواری به افزایش آگاهی شهروندان نسبت به عواقب سوءمصرف دارو و سموم شیمیایی تصریح کرد: خوشبختانه با راه‌اندازی مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، تاکنون فعالیت‌های پیشگیرانه مناسبی در سطح استان بوشهر انجام‌گرفته است که سبب کاهش مسمومیت‌های دارویی و سموم و نیز کاهش مصرف خودسرانه دارو شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر