دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»؛
فکرشهر: حفظ منابع طبیعی در کوه های دشتستان، برخی مسوولین شهرستان را برآن داشته که با اهدای تنور، سیلندر گاز و سایر وسایل پخت و پز و گرمایشی به عشایر منطقه، مانع قطع شدن درختان و بوته ها برای تهیه ی آتش و در نتیجه حفظ منابع طبیعی شوند...
کد خبر: ۳۹۷۵۳
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷

فکرشهر: حفظ منابع طبیعی در کوه های دشتستان، برخی مسوولین شهرستان را برآن داشته که با اهدای تنور، سیلندر گاز و سایر وسایل پخت و پز و گرمایشی به عشایر منطقه، مانع قطع شدن درختان و بوته ها برای تهیه ی آتش و در نتیجه حفظ منابع طبیعی شوند.

به گزارش فکرشهر، بخشدار بخش ارم در این باره اعتقاد دارد:عشایر در همه ی مراحل انقلاب حضور داشته و زحمات زیادی کشیده اند و پیشرو در عرصه اقتصاد مقاومتی هستند و گواه آن تولید ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور توسط ایشان است؛ حفظ منابع طبیعی نیز از اصول زندگی بوده و زحمات زیادی نیز طی این سال ها توسط اداره منابع طبیعی برای آن کشیده شده است.

محمدمهدی مشایخی افزود: به همین دلیل تصمیم گرفته شد با اهدای تنور و سیلندر گاز و سایر وسایل پخت و پز به عشایر بخش ارم، به حفظ بیشتر منابع طبیعی کمک کنیم.

وی اضافه کرد: البته به دلیل گستردگی بخش ارم، اقدامات زیادی می توان انجام داد و طبق گفته ی مسوولین منابع طبیعی، این منطقه توسط خود عشایر بسیار خوب نگهداری شده و ایشان از پیشگامان محافظت از منابع طبیعی هستند.

رییس منابع طبیعی شهرستان دشتستان نیز در این باره گفت که حفاظت از عرصه های طبیعی در مقابل استفاده از سوخت فسیلی در دستور کار دولت قرار دارد.

ابوالقاسم محمدی توضیح داد: حفاظت از منابع طبیعی، در سالیان قبل، توسط دولت اجرا می‌شد، اما چند سالی است که کار را به خود مردم واگذار کرده ایم تا کار اجرایی را انجام دهند و خود آنها خیلی بهتر از دولت می‌توانند از منابع حفاظت کرده و آن را احیا کنند.

وی ادامه داد: از جمله کارهایی که در همین راستا در حال انجام است، کم کردن فشار از مراتع است که این امر با کم کردن چرای دام قابل انجام است؛ چرا که مهم ترین کاری که پوشش علوفه ای انجام می دهد، حفظ و احیای آب های زیرزمینی و عدم فرسایش خاک است.

محمدی افزود: همچنین، عشایر منطقه برای پخت و پز و استحکام و سایر موارد به وسایل گرمایشی و آب گرم نیاز دارند و در همین راستا دولت برای کمک به طبیعت جهت رفع نیازها و کمتر قطع کردن پوشش گیاهی، با اعتبار خوبی که تامین شده، وسایلی مانند بخاری، آب گرمکن خورشیدی، گاز و... را در اختیار آنان قرار می دهد.

رییس امور عشایر دشتستان نیز با بیان این که عشایر ما، گوشت قرمز و صنایع دستی فراوانی را تولید می‌کنند که میزان آن قابل توجه است، گفت: با توجه به نوع زندگی عشایر، مشکلاتشان از قشر شهری و روستایی به مراتب بیشتر است و با توجه به کمبودها، وظیفه ما را دوچندان کرده است.

علی رحیمی افزود: طبیعت یکی از اجزای زندگی است و محافظت از منابع طبیعی کاری است که عشایر همیشه در نظر داشته و این روزها بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد؛ برای حفاظت از منابع طبیعی باید امکانات مناسب در اختیار عشایر قرار داده شود که از جمله آن می‌توان به پنل های خورشیدی اشاره کرد.

وی ادامه داد: عشایر، وابسته به طبیعت هستند و امیدواریم با توجه به نگاه ویژه دولت به محیط زیست و عشایر، بتوانیم وضعیت را بهبود ببخشیم تا همه از آن استفاده کرده و لذت ببریم.

به گزارش فکرشهر، کارشناس دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها و مراتع کشور نیز در این باره گفت: استان بوشهر کارهای بسیار خوبی را در زمینه توزیع آبگرمکن خورشیدی، سیلندر گاز و تنور انجام داده است.

درویشی افزود: تفاهم نامه ای با سازمان امور عشایر امضا شده و امیدواریم امسال شاهد خدمت رسانی بهتر این دو اداره به عشایر استان بوشهر باشیم.

رضا نیکنام ـ رییس منابع طبیعی ارم ـ نیز با بیان این که همه زحمات ما در منابع طبیعی بر دوش عشایر است، گفت: ما در منطقه، شاهد کمترین تخلفات بوده و هستیم و امیدوارم با توزیع چنین بسته هایی ـ تنور و سیلندر گاز و... ـ شاهد بهتر شدن اوضاع باشیم.

وی تقاضا کرد که در سال آینده، بودجه بیشتری به این امر اختصاص یابد تا بتوان خدمات بهتری ارائه داد.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر نیز، گفت: دیدگاه سازمان، حفظ مرتع با مشارکت خود بهره برداران است و بهترین افراد برای این امر خود دامداران هستند، چون زندگی و معیشت آنان در همین است.

اعظم صالحی افزود: مدیریت مرتع و چرا، کمک می‌کند تا این امر صورت گیرد و با احیای مراتع و پوشش می توان کار را جلو برد و دامداران نیز می توانند در سال های بعد، تعداد دام بیشتری را به چرا ببرند.

وی اضافه کرد: ما از اداره شهرستان تقاضا داریم مایحتاج عشایر که در راستای حفظ مرتع است را اعلام کنند تا بتوان با برنامه ریزی مناسب به این امر کمک کرد.

به گزارش فکرشهر، در همین راستا و برای حفظ منابع طبیعی، تنور، سیلندر گاز و برخی دیگر از وسایل پخت و پز و گرمایشی به عشایر منطقه ارم دشتستان تحویل داده شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر