يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۰۷۹۵
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲

فکرشهر: دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دشتی گفت: در شهرستان دشتی جرائم خشن وجود ندارد و باید تلاش کنیم تا جرمی در جامعه رخ ندهد.

به گزارش فکرشهر، عباس حمادپور اظهار داشت: ضابطین خاص ضابطینی هستند که صلاحیت دخالت آن‌ها محدود به جرائمی خاص یا شرایط معین است و در غیر از آن جرائم یا بدون تحقق آن شرایط حق مداخله و اقدام ندارند.

وی به فارس گفت: ضابطین قضایی به‌ عنوان بازوی اجرایی نظام قضایی نقش مهم و قابل‌توجهی در دستیابی به عدالت کیفری و نزدیک‌شدن هر چه بیشتر به‌ نظام کیفری مطلوب و کارآمد دارند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دشتی با بیان این‌که بسیجیان نقش مهمی در امنیت جامعه دارند ادامه داد: مأمورین نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌ موجب قوانین خاص و در محدوده وظایف محوله ضابط دادگستری محسوب می‌شوند.

حمادپور تأکید کرد: امر به‌ معروف و نهی از منکر تنها به مسئله بدحجابی مربوط نمی‌شود بلکه کاهش تخلفات اجتماعی با امربه‌ معروف و نهی از منکر محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: قانون‌گذار ضابطان قضایی را به دو دسته عام و خاص تقسیم کرده که ضابط عام نیروی انتظامی است و به‌ موجب آموزش‌هایی که به نیروهای انتظامی داده می‌شود، به‌عنوان ضابط انجام‌ وظیفه می‌کند و در کنار ضابط عام، افرادی هستند که به آن‌ها ضابط خاص گفته می‌شود.

حمادپور یادآور شد: ضابط خاص کسی است که طبق قوانینی خاص و در حدودی که قانون‌گذار به آن‌ها اجازه داده است، می‌توانند به‌ عنوان ضابط عمل کنند.

وی افزود: در قانون آمده است که رؤسا و مأموران زندان، کارکنان وزارت اطلاعات، نیروهای بسیج، اطلاعات سپاه یا برخی از نیروهایی که قانون به‌ صورت خاص وظایفی را به آن‌ها محول کرده است، به‌ عنوان ضابط خاص معرفی می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دشتی تأکید کرد: در رابطه با اختیارات ضابطان قضایی باید دو نکته را در نظر داشته باشیم که ضابطان قضایی افرادی هستند که قانون‌گذار تأکید کرده، باید آموزش‌های خاصی ببینند و در قانون جدید نیز تأکید شده که ضابطان باید کارت ضابط بودن داشته باشند یعنی به‌ عنوان ضابط قضایی باید کارت هویت و شناسایی داشته باشند.

وی اضافه کرد: تمام اموری که به ضابط قضایی محول شده است، مثل کشف جرم، حفظ آثار و علائم جرم و تحقیقات مقدماتی باید در چارچوب قانون و زیر نظر مقامات قضایی انجام شود.

حمادپور در مورد جرائم مشهود خاطرنشان کرد: ضابط تا حدودی اختیار عمل دارد اما بلافاصله باید به مقام بالادستی خود که دادستان است، اطلاع دهد که جرمی واقع‌شده تا دستورات مدنظر دادستان، از طریق ضابط قضایی اعمال شود.

وی افزود: موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که نیروهای بسیج باید آموزش‌های لازم از طریق معاونت آموزش و عقیدتی سیاسی دیده باشند.

حمادپور تصریح کرد: در قانون جدید آیین دادرسی کیفری، در مورد مواجهه با متهمان زن پیش‌بینی‌هایی شده است تا از ضابطان خانم استفاده شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دشتی گفت: خودرو، ملک اشخاص است و مالکیت آن احترام دارد و کسی حق ندارد مالکیت افراد بر خودرو را نقض کند و حقوقی هم بر این مالکیت مترتب است و کسی حق ندارد بدون دستور قضائی خودرویی را مورد بازرسی قرار دهد.

حمادپور به گشت‌های شبانه بسیج در سطح شهرها اشاره کرد و افزود: گشت‌های شبانه بسیج در محور قانون نقش مهمی در جلوگیری و پیشگیری از وقوع جرم دارد.

وی افزود: ضابطین قضائی، تحت نظارت مستقیم دادستانی بوده و قادر هستند در حفظ امنیت و آسایش جامعه نقش بسزایی داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر