دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۷۳۰
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

فکرشهر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: با پایان مهلت نام‌نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ۱۹۱ نفر در چهار حوزه انتخابی استان بوشهر نام‌نویسی کردند.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، مجید خورشیدی در ستاد انتخابات استان بوشهر در میان خبرنگاران افزود: در چهار حوزه ۱۹۱ نفر نام‌نویسی کردند. در حوزه انتخابی بوشهر، گناوه و دیلم ۶۶ نفر، در حوزه انتخابی دشتستان ۴۷ نفر، در حوزه انتخابی دشتی و تنگستان ۳۶ نفر و در حوزه انتخابی دیر، کنگان، جم و عسلویه هم ۴۲ نفر نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۱۷۳ نفر مرد و ۱۸ نفر زن هستند.

وی اضافه کرد: در رأس ساعت مقرر همکاران ما در فرمانداری‌ها نام‌نویسی را به پایان رساندند؛ اما در وزارت کشور به‌دلیل وجود صف، کار ادامه داشت و مراحل نهایی آماری درحال انجام است که ۷ نفر دیگر هم ممکن است اضافه شوند و مجموع داوطلبان به ۱۹۸ نفر برسد.

خورشیدی افزود: از مجموع ۱۹۱ داوطلب، ۳۸ نفر در بازه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال، ۴۸ نفر در بازه سنی ۳۶ تا ۴۰ سال، ۳۲ نفر در بازه سنی ۴۱ تا ۴۵ سال، ۲۰ نفر در بازه سنی ۴۶ تا ۵۰ سال، ۳۰ نفر در بازه سنی ۵۱ تا ۵۵ سال، ۱۴ نفر در بازه سنی ۵۶ تا ۶۰ سال، ۵ نفر در بازه سنی ۶۱ سال تا ۶۵ سال، ۳ نفر در بازه سنی ۶۶ تا ۷۰ سال هستند و یک نفر هم سنی میان ۷۱ تا ۷۵ سال دارد.

وی گفت: داوطلبان از نظر تحصیلات، ۹ نفر دارای تحصیلات حوزوی، ۲۲ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۱۴۰ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۲۰ نفر دارای مدرک دکتری هستند.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری بوشهر افزود: ۳۴ نفر در ادوار گذشته سابقه نامزدی دارند و ۱۵۷ نفر سابقه ندارند. از نظر شغلی نیز ۱۵ نفر فرهنگی، ۵ نفر پزشک، ۹۲ نفر کارمند، ۹ نفر بازنشسته، ۱۲ نفر استاد دانشگاه، ۴ نفر بیکار، ۱۶ نفر شغل آزاد، ۹ نفر وکیل، سه نفر نماینده مجلس شورای اسلامی  و بقیه سایر شغل‌ها هشتند که این‌ها بر اساس خوداظهاری داوطلبان ثبت شده است.

خورشیدی درباره نام‎نویسی کسانی که دارای مدرک کارشناسی و یا سن کمتر و بیشتر از آن‌چه قانون مشخص کرده هم گفت: منعی برای نام‌نویسی وجود نداشته و تنها سقف سنی تعیین شده است که بر اساس آن داوطلبان با سن کمتر از ۳۰ سال و مدرک کارشناسی  حذف می‌شوند؛ مگر کسانی که سابقه ادوار نمایندگی مجلس را داشته باشند و مدرک کارشناسی از آن‌ها پذیرفته است. جانبازان و رزمندگان که ۵۳ نفر هستند هم با شرایط مدرک پایین‌تر امکان نام‌نویسی را پیدا داشتند.
 
وی شایعه‌ی اعطای وام به داوطلبان را تکذیب کرد و افزود: چنین چیزی صحت ندارد و شایعه‌ای است که از سال‌ها قبل بوده که آن هم صحت نداشته.
 
خورشیدی گفت: از هیئت اجرایی انتخابات  می‌خواهم فقط قانون را اجرا کنند و فقط از مراجع مشخص کسب اطمینان کنند.معتمدین هیئت اجرایی واقعاً از معتمدان هستند و از اولین استان‌هایی بودیم که لیست معتمدین اجرایی‌مان تکمیل شد، تنها ۱۵درصد از آن‌ها ردصلاحیت شدند. هزار و ۸ نفر در کل معرفی شدند که ۷۵۰ نفر در نهایت تأیید شدند.
 
وی افزود: قرار است در برخی از حوزه‌های انتخابی احراز هویت الکترونیکی هم انجام شود، پیشنهاد شده است که در ۱۱ استان و یا در حوزه‌هایی که یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند این کار انجام شود، ما به وزارت کشور اعلام کردیم که آمادگی این کار را در استان بوشهر داریم. از هیئت نظارت استان هم خواستم چون این کار مزیت‌های زیادی دارد از جمله این که بسیار زود نتایج آن مشخص می‌شود و دارای امنیت بالایی است هستند این طرح اجرا شود. امیدواریم که در دوم اسفند انتخابات تمام الکترونیک را برگزار کنیم.
 
خورشیدی درباره تبلیغات زودهنگام  هم گفت: اشکالی در قانون وجود دارد و مشخص نیست دقیقاً این تبلیغ زودهنگام چه مواردی را دربرمی‌گیرد. بر طبق قانون قرار شد که در محل ثبت‌نام تنها داوطلب حضور داشته باشد و همراهی با آن نباشد تا عکس و فیلم نگیرد که با انتشار آن تبلیغ زودهنگام کند؛ اما دیده شده در فضای مجازی که برخی در گلزار شهدا و یا جاهای دیگر عکس گرفتند و منتشر کردند. اما نمی‌توان به روشنی گفت که این موارد مصداق  تبلیغ زودهنگام است یا نه. از داوطلبان می‌خواهیم که قانون را رعایت کنند. چون ممکن است هیئت‌های نظارت این موارد را به‌عنوان تبلیغ زودهنگام محسوب کنند و داوطلب ردصلاحیت شود.
 
وی گفت: انتخابات موفق انتخاباتی است که مشارکت بالایی داشته باشد و زمینه‌ی آن را هم رسانه‌ها فراهم می‌کنند. از رسانه‌ها می‌خواهم که این شرایط را فراهم کنند و هر انتقادی که بر فرایند برگزاری انتخابات وارد است را بیان کنند. رسانه‌ها صدای مردم هستند و صدای مردم از طریق رسانه‌ها بهتر و رساتر به مردم رسانده می‌شود. 
 
خورشیدی افزود: احزاب هم وظیفه خود را برای بهتر برگزارشدن انتخابات انجام بدهند. نهاد خانه احزاب می‌تواند در گردآوردن احزاب استان و مشارکت مردم نقش داشته باشد. از جامعه دانشگاهی نیز می‌خواهم که در امر انتخابات  که تعیین‌کننده سرنوشت مردم است نقش فعالی ایفا کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر