شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: «سرویس‌های بهداشتی با بوی نامطبوع‌، عکس‌هایی که نماد انحصاری ایران نیست و فرودگاهی خالی از محصولات و خوراکی‌های ایرانی‌، نخستین تصویری از ایران است که گردشگران خارجی به محض ورود به کشورمان با آن مواجه می‌شوند.»
کد خبر: ۷۰۷۵
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۲

فکرشهر: «سرویس‌های بهداشتی با بوی نامطبوع‌، عکس‌هایی که نماد انحصاری ایران نیست و فرودگاهی خالی از محصولات و خوراکی‌های ایرانی‌، نخستین تصویری از ایران است که گردشگران خارجی به محض ورود به کشورمان با آن مواجه می‌شوند.»

مهسا مطهر، دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور با تشریح وضعیت فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره)، به عنوان نخستین مبدا ورود بسیاری از اتباع خارجی به ایران، به خبرنگار گردشگری ایسنا‌، گفت: فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) نه تنها هیچ نمادی از ایران را به گردشگران و مسافران خارجی نشان نمی‌دهد، بلکه در کمال بی‌سلیقگی در آن اقداماتی صورت گرفته که نخستین تصویر ایران را در نظر اتباع خارجی مخدوش می‌کند.

به گزارش فکرشهر، او با اشاره به عکس‌هایی که به عنوان جاذبه‌های ایران در سالن تزانزیت این فرودگاه نمایش داده شده است‌، اظهار کرد: عکس‌هایی که از ایران در این فرودگاه نمایش داده‌اند، هیچ بُعد زمانی و مکانی ندارد و اصلا نماد ایران به حساب نمی‌آیند، مثلا در این سالن‌، عکسی از حواصیل می‌بینید که در همه جای دنیا وجود دارد و منحصر به ایران نیست که حالا از بین این همه جذابیت انحصاری و ایرانی بخواهیم آن را به عنوان نماد یا حتی جذابیت کشورمان معرفی کنیم.

وی همچنین درباره‌ی وضعیت سرویس‌های بهداشتی این فرودگاه بین‌المللی که تا کنون راهنمایان و گردشگران زیادی به وضع آن‌ها انتقاد داشته‌اند، گفت: به جرأت می‌توان گفت وضعیت سرویس‌های بهداشتی در کل این فرودگاه‌ وحشتناک است. آن‌ها یا خراب‌اند و یا بوی نامطبوعی می‌دهند که اصلا وجهه‌ی خوبی برای ما ندارد. خود من به عنوان راهنمای تور و مسافر ترجیح می‌دهم تا مقصد صبر کنم و تا جایی که امکان دارد از سرویس‌های بهداشتی این فرودگاه استفاده نکنم.

این راهنمای تور در ادامه با بیان این‌که در آخرین مراجعه‌اش به این فرودگاه با سالن‌هایی خالی از بوفه‌های خوراکی روبرو شده است‌، افزود: دقیقا در زمانی که تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران در حال افزایش است، بوفه‌های خوراکی در این فرودگاه در کمال بی‌سلیقگی جمع شده‌اند. بوفه‌هایی که می‌توانند محلی برای عرضه‌ی خوراکی‌های خاص ایرانی باشند.

او با تاکید بر این‌که فرودگاه‌های بین‌المللی پیشانی کشورها هستند و همه رویدادهای و اتفاقاتی که در این مکان‌ها انجام می‌شود در تصویر ذهنی اتباع خارجی تاثیر دارد‌، فرودگاه بین‌المللی جمهوری آذربایجان را به عنوان نمونه‌ای در تایید این مصداق‌اش مطرح کرد و گفت: در و دیوار فرودگاه بین‌المللی این کشور پر از کلیپ‌هایی مربوط به جاذبه‌های باکو‌، پایتخت جمهوری آذربایجان است. مردم این کشور به هیچ‌وجه مثل ایرانی‌ها مهمان‌نواز نیستند‌؛ اما رفتار و اقدامات آن‌ها کاملا به‌جا است و اثرگذاری مثبت دارد. تمام عوامل فرودگاه پوشش یک‌دست دارند، لباسی که هویت کشورشان است‌ و موضوعی که اصلا در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران رعایت نمی‌شود. در این فرودگاه با آن‌که حتی بوفه‌های معمول فروش خوراکی پیدا نمی‌شود‌، اما فضایی برای عرضه‌ نوشیدنی‌های این کشور و خاویار در نظر گرفته شده که طرفداران زیادی دارد و آذربایجان با آن معرفی می‌شود. مطمئنا این فرودگاه با ادامه‌ چنین روندی جایگاه مناسبی در منطقه پیدا می‌کند.

مطهر سپس با نقد عملکرد روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جریان‌سازی‌ و فضاسازی‌ مکان‌های بین‌المللی تاکید کرد: این‌که در فرودگاه بین‌المللی و یا مبادی ورود کشور و یا هر مکان دیگری چه اقدامات موثری برای جلب نظر گردشگران و تغییر تصویر ذهنی آن‌ها انجام شود، وظیفه‌ی روابط عمومی این سازمان است‌، اما این روابط عمومی چقدر قدرت دارد؟

به گزارش ایسنا، وی افزود: معاونت گردشگری در کشور ما دست‌تنهاست. گردشگری را در ایران هنوز موضوعی فانتزی می‌دانند، در حالی که اگر به آن به عنوان مساله‌ای واجب نگاه شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. احتیاج داریم جایگاه گردشگری برای همه بخش‌ها و نهادها تبیین شود که این در روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گنجد. ما نمی‌خواهیم این سازمان به یک وزارتخانه تبدیل شود تا به این شکل، قدرت القا اهداف و حرف‌هایش را پیدا کند، ما می‌خواهیم این سازمان قدرتمند شود.

مطهر گفت: این‌که در جریان برگزاری همایش بین‌المللی میراث ناملموس در اصفهان‌، فدراسیون چوگان به خود اجازه می‌دهد به محوطه‌ی تاریخی دست ببرد‌، نشان‌دهنده‌ ضعف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است‌. این سازمان باید آن‌قدر قوی عمل کند که همه بُردارها همسو با آن باشد. مشکل این است که در حال حاضر بُردارها همسو نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر