دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۷۵۳۶۷
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۵

فکرشهر: از منظر رفتارشناسی بازارهای مالی، نوسان‌های کنونی بازار سهام طبیعی و در واقع جزو ذات بازار سرمایه است. البته این نزول بعد از یک رشد غیر طبیعی در بازار اتفاق افتاده است و اغلب کارشناسان از مدت ها پیش انتظار چنین نزولی را به دلیل صعودهای پر شتاب قبلی در بازار سهام داشتند.

به گزارش فکرشهر، در یادداشتی در روزنامه همشهری به قلم حمیدرضا میرمعینی‌، کارشناس بازار سرمایه، آمده است: « به بیان دیگر این نزول بعد از صعود پر شتاب بازار سهام طبیعی است و انتظارش از قبل وجود داشت. به همین دلیل سهامداران باید ریسک نزول در بازار سهام را بپذیرند؛ چراکه ریسک در بازار های مالی، جزو قواعد اصلی سرمایه‌گذاری است‌، به این دلیل که بازارهای سهام همواره با افت‌وخیز مواجه هستند. با این حال باید گفت با وجود این که بازار سهام در شرایط حاضر با نزول مواجه شده است اما حتی تا ۲ سال آینده هیچ بازاری از نظر بازده بهتر از بازار سرمایه نخواهد بود.

توصیه کنونی در شرایط فعلی به سهامداران این است که تغییراتی در سبد سهام خود ایجاد کنند و سهام غیر ارزنده خود را جایگزین سهام ارزنده کنند و با دید بلندمدت‌تر در بازار سرمایه‌گذاری کنند.

نکته اصلی این است که کسانی که با بازار سرمایه آشنا نیستند هرگز نباید در شرایط فعلی در بازار سهام، نوسان‌گیری کنند؛ چراکه این کار نیاز به تخصص ویژه و دانش مالی دارد و فقط سهامداران حرفه‌ای و افراد ریسک‌پذیر قادر به انجام این کار هستند؛ چراکه لازمه این کار شناخت کامل از بازار سرمایه است. از سوی دیگر سهامداران باید نگاهشان را به سهام بنیادی که از سودآوری پایداری برخوردارند، تغییر دهند و با دید بلندمدت‌تری به سهام این شرکت‌ها نگاه کنند. در حال حاضر با توجه به تحولاتی که در بازارهای جهانی و عرصه سیاست بین‌الملل وجود دارد، به نظر می‌رسد سهام شرکت‌های بنیادی که روند سودآوری مستحکمی دارند می‌توانند در آینده با رشد بیشتری مواجه شوند و حتی بتوانند به قیمت‌های بالاتری، پیش از دوره نزول برسند.

ضمن این که به نظر می‌رسد تغییراتی نیز در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی داخلی به وجود آید که شرایط این شرکت‌ها را بهتر کند. با این حال این رشد شامل حال سهام همه شرکت‌های بورس و کلیت بازار نمی‌شود و عمدتا شامل شرکت‌هایی است که از بنیان اقتصادی مستحکمی برخوردارند و اصطلاحا به آنها سهام بنیادی گفته می‌شود. این شرکت‌ها حتی در گذشته رشدشان معقول بوده و حتی در دوره نزول با کاهش قیمت هم مواجه شده‌اند و می‌توانند برای سهامداران جذابیت ایجاد کنند. در مقابل سهام شرکت‌هایی که با رشدهای بی‌پشتوانه در ماه‌های گذشته مواجه شده بودند، با نزول مواجه خواهند شد. بنابراین توصیه اصلی این است که اولا سهامداران نگاه بلندمدت به بازار سهام داشته باشند و دوما اگر می‌توانند از طریق شرکت‌های سبدگردان یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار، سرمایه‌گذاری کنند؛ چراکه بازار سرمایه یک بازار پیچیده است و نیاز به دانش تخصصی دشواری دارد و سرمایه‌گذاران حتما برای یک سرمایه‌گذاری موفق باید با دشواری‌ها و پیچیدگی‌های تخصصی بازار سرمایه آشنا باشند. مضاف بر این که در مجموع درست است که بازار سرمایه با افت مواجه شده است اما از این به بعد و حتی تا ۲ سال آینده هیچ بازاری بهتر از بازار سرمایه نخواهد بود. بنابراین من توصیه‌ای به خروج از بازار سهام ندارم.»

برچسب ها: فکرشهر بورس
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر