دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۵۷۰
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

فکرشهر: متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: از مبتلایان به بیماری‌های خفیف کووید ۱۹ شامل درگیری دستگاه تنفس بدون عارضه جدی تب، احساس خستگی، سرفه، بی‌اشتهایی، ضعف، درد عضلانی، گلودرد، گرفتگی بینی و سردرد می‌توان در منزل مراقبت کرد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، دکتر کامران میرزایی به رسانه‌ها اعلام کرد: همچنین بیماران با علائم اسهال، تهوع و استفراغ که فاقد عوامل خطرزا همچون بیماری‌های تنفسی، کلیوی و یا بیماری‌هایی که منجر به کاهش سطح ایمنی فرد می‌شوند نیز در خانه مراقبت شوند.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: نگهداری از بیماران مبتلا به بیماری خفیف کووید ۱۹ در منزل و ارائه خدمات مراقبتی برای آنها به شرطی که اعضای خانواده بتوانند از آنان مراقبت کنند با رعایت پروتکل‌های لازم توصیه می‌شود.

میرزایی یادآور شد: در این موارد لازم است بیماران و اعضای خانواده در مورد بهداشت شخصی، اقدامات اساسی پیشگیری از انتشار عفونت و چگونگی مراقبت از فرد مبتلا به کووید ۱۹، برای جلوگیری از گسترش و انتشار عفونت در تماس‌های خانگی آموزش ببینند.

تحرک و جابه جایی بیمار باید در خانه محدود شود

وی یادآور شد: بیمار مبتلا به کووید ۱۹ خفیف را در یک اتاق با تهویه مناسب به‌طور مثال پنجره‌های باز و درب باز قرار داده، تحرک و جابه جایی بیمار را در خانه محدود در فضاهای مشترک خانواده به کمترین حد برسانید.

میرزایی تاکید کرد: اطمینان حاصل کنید که فضای مشترک مانند آشپزخانه، حمام و سرویس‌های بهداشتی تهویه مناسبی داشته و پنجره‌ها را باز نگه‌ دارید.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سایر اعضای خانه باید در اتاق دیگری سکونت یافته یا در غیر این صورت فاصله یک متری از فرد بیمار را رعایت کنند.

وی افزود: تعداد اعضای خانواده که نقش مراقب بیمار را به عهده‌ دارند محدود شده و در حالت ایده‌آل وظیفه مراقبت از بیمار از سوی افرادی که از سلامت مطلوبی برخوردارند و فاقد بیماری زمینه‌ای مزمن و نقص ایمنی هستند، انجام شود.

میرزایی گفت: تا زمانی که بیمار به‌صورت کامل بهبود نیافته و علائم و نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ رفع نشده باشد اجازه ملاقات بیمار با دیگران داده نشود.

وی بیان کرد: لازم است مراقبان بیمار بهداشت دست خود را از طریق شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون پس از هر نوع تماس با بیمار یا محیط نزدیک آنها انجام دهند.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همچنین شست و شوی دست‌ها با آب و صابون نیز باید قبل و بعد از آماده‌سازی غذا، قبل از غذا خوردن، پس از استفاده از توالت و هر زمان که دست آلوده به نظر برسد، انجام شود.

میرزایی اظهار داشت: اگر دست‌های مراقب بیمار به‌صورت واضح آلوده به نظر نمی‌رسند می‌توان از محلول الکل برای ضدعفونی دست‌ها استفاده کرد برای دست‌های کثیف و آلوده شست و شوی آنها با آب و صابون توصیه می‌شود.

وی افزود: هنگام شست و شوی دست‌ها با آب و صابون استفاده از حوله‌های کاغذی یک‌بارمصرف برای خشک‌کردن دست توصیه می‌شود در غیر این صورت از حوله‌های پارچه‌ای تمیز استفاده و آن را به‌دفعات تعویض و شست و شو کنید.

استفاده از ماسک برای بیمار و تعویض مکرر آن الزامی است

میرزایی توصیه کرد: به‌منظور جلوگیری از آلوده‌سازی اطرافیان و محیط فرد بیمار، لازم است بیمار از ماسک استفاده کرده و به‌طور مکرر آن را تعویض کند.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در افرادی که نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند باید رعایت بهداشت تنفسی به‌صورت دقیق صورت گیرد و هنگام عطسه و سرفه حتما دهان و بینی بیمار با دستمال‌کاغذی یک‌بارمصرف پوشانده شود.

وی تاکید کرد: دستمال استفاده‌شده برای پوشاندن دهان و بینی بیمار باید پس از استفاده به‌صورت مناسب دور انداخته و یا تمیز شود به‌عنوان‌مثال ماسک‌های پارچه‌ای به‌صورت منظم و مکرر با آب و صابون یا مواد شوینده شسته شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر