جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۰۵۹۳
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶

فکرشهر: جاده ساحلی گناوه- ریگ - بوشهر از جمله محورهای مواصلاتی استان بوشهر است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه شور بخشی از قطعه آن همه ساله در زمان بارندگی مسدود می‌شود و این امر منجر به مخاطرات ، آسیب و تهدید شده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، جاده ساحلی گناوه- بوشهر به عنوان یکی از محورهای ارتباطی استان بوشهر در هشت قطعه اجرا شده است که با بهره برداری از آن در سال ۱۳۹۲ طول میسر بوشهر به گناوه بیش از ۳۰ کیلومتر کاهش یافت.

کاهش فاصله شهرهای شمالی استان بوشهر و استان های همجوار با مرکز استان، کاهش  بار ترافیکی بزرگراه بوشهر به دشتستان و  مصرف سوخت، تسهیل راه دسترسی به روستاهای این منطقه ،دسترسی به حوضچه‌های پرورش میگو، افزایش ضریب ایمنی، کاهش تصادف جاده ای، توسعه مناطق و رونق توریسم از مزایا و اهداف این محور است.

این جاده که در مسیر رودخانه شور قرار دارد از زمان بهره برداری تاکنون در فصل بارندگی  به دلیل طغیان رودخانه های فصلی بالادست با مسدود شدن مواجه می شود که این روند باعث شده تا علاوه بر اینکه بر ابنیه های جاده  آسیب و خسارت وارد کند ، مسیر ارتباطی شمال با مرکز استان را قطع و ساکنان در مسیر را  تهدید و در محاصره سیلاب قرار دهد.

رودخانه رود شور از ارتفاعات گچسر استان کهگیلویه و بویر احمد و کلاه فرنگی از ارتفاعات شهرستان دشتستان در استان بوشهر سرچشمه گرفته و از حدفاصل دهستان های حیات داود در شهرستان گناوه و شبانکاره در شهرستان دشتستان ، عبور کرده و در خور مزین وارد دریای خلیج فارس می شود.

هر ساله در فصل زمستان طغیان این رودخانه علاوه بر هدر رفت میلیون ها مترمکعب  به دریا ،  تهدیدی همیشگی برای روستاهای همجوار از جمله روستای رودشور و جزیره شمالی و جنوبی بخش ریگ  بوده به نحوی که بارها شاهد بسته شدن راه ها و بروز خسارت های مالی در مسیر این رودخانه بوده ایم.

انحراف این مسیر و احداث سدهای آبخیرداری به عنوان راهکاری موثر در جلوگیری از واردشدن صدمات و لطمات به این جاده ارتباطی و ساکنان در جوار آن است.

اگرچه پروژه  انحراف  رودخانه شور از سالیان گذشته توسط شیلات انجام شده است اما نتوانسته اثری برای رفع تهدید و مانعی  از سرازیرشدن روان آب های بالادست به سمت جاده ساحلی گناه -بوشهر شود. 

تداوم آبگرفتگی جاده ساحلی گناوه - بوشهر منجر به انباشت گل و لای ناشی از روان آب های بالادست بر روی آن خواهد شد و در آینده نه چندان دور رسوب از سطح محور بالا خواهد رفت که ضرورت دارد برای ممانعت از خسارت و آسیب های بییشتر تا دیر نشده راهکار اساسی اندیشیده شود.                                                    

                                                                                                

فرماندار گناوه گفت: جاده ساحلی گناوه - بوشهر از زمان زیربار ترافیک رفتن همه ساله در فصل بارندگی و طغیان رودخانه‌های بالادست با آبگرفتگی مواجه و مسدود می‌شود که مشکل ساز شده است.

غلامرضا مهرجو افزود: بمنظور برون رفت از این وضعیت  مکاتبه و پیگیری‌های لازم با استانداری بوشهر انجام و راهکار ارایه شده است.

وی اظهارکرد: مرتفع کردن جاده، احداث ابنیه و پل‌های جدید و تکمیل طرح انحراف رودخانه شور  از مسدود شدن این محور پرتردد جلوگیری خواهد کرد.

وی گفت: طرح انحراف رودشور به مسیر خور مزیم ناقص انجام شده و باید تکمیل شود.

فرماندارگناوه افزود: احداث سد یکی دیگر از راهکارهای اصولی و مناسب برای پیشگیری از مسدود شدن جاده ساحلی این شهرستان است.

وی بیان کرد: سد آبخیزداری چهار روستایی بخش ریگ این شهرستان از پروژه‌های مهمی  است که با تامین اعتبار لازم و تکمیل شدن می‌تواند در برون رفت از مسدود شدن جاده ساحلی موثر باشد.

وی گفت: در صورت تکمیل شدن سد چهار روستایی، از آبگرفتگی محور جاده ساحلی گناوه - بوشهر و تهدیدهای روستاهای پایین دست آن در مسیر پیشگیری خواهد شد.

                                                                                              

مهرجو افزود: احداث این سد علاوه بر جلوگیری از سرازیرشدن روان آب بالادست به جاده ساحلی گناوه - بوشهر کمک موثری به ذخیره‌سازی و جلوگیری از هدر رفت آب‌های بالادست و احیای کشاورزی منطقه خواهد کرد.

بخشدار ریگ گفت: مسیر مجرای واقعی رودخانه شور منتهی به خور مزیم و دریا که مربوط به  سالیان قبل است، در گذشته توسط مردم بومی منحرف تا زمین های کشاورزی آنان  برای کشت محصولات شیرین شود اما  با مرور زمان فرسایش و به حالت دره و صخره ای درآمد و  در نهایت منجر به سرازیرشدن آب بارندگی به خور این بندر همراه با گل ولای تبدیل شد.

محمدحسن بازویی افزود: در یک بازه زمانی در دولت های گذشته پروژه ای برای انحراف مسیر رودخانه شور تعریف شد تا  مسیر روان آب ها به مجرای واقعی هدایت شود که شیلات متولی آن شد.

وی اظهارکرد: در فاز اول این پروژه سازه های بتنی جهت پیشگیری از روان آب ها به خور و امان ماندن ساکنان روستاها از سیلاب احداث شد و در فاز دوم  مسیر رودخانه تغییر  یافت.

بخشدار ریگ گفت: مجرای اصلی پروژه انحراف رودخانه شور  نیاز به  لایروبی و مقاوم سازی دارد که  اداره آب منطقه‌ای به عنوان مجری و متولی اصلی باید به آن عمل کند.

وی افزود: باتوجه به اینکه مسیر روان آب های بالادست در رودخانه شور همه ساله تهدیدی برای ساکنان روستاهای در جوار آن است و  به زیرساخت های جاده ساحلی آسیب وارد می‌کند ، آب منطقه ای باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

وی گفت: باتوجه به اینکه منطقه چهار روستایی و روستاهای اطراف آن قطب کشاورزی و دامداری شهرستان گناوه و شمال استان بوشهر است  و  دارای زمین های حاصل خیزی هستند،  احداث این سد می تواند نقش بسیار مهمی  در اشتغال پایدار منطقه و در نتیجه توسعه یافتگی شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان گناوه گفت: کل طول مسیر محور ساحلی از گناوه به بندر ریگ و بوشهر در حوزه این شهرستان ۵۰ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر حالت بزرگراه دارد و  ۳۰ کیلومتر دیگر حدفاصل بندر ریگ تا تقاطع روستای محمدی این شهرستان بصورت رفت و برگشت و دو طرفه است.

سیدابوالحسن علوی افزود: این محور از زمان بهره‌برداری در سال ۹۲  از همان ابتدا باتوجه به لایروبی رودخانه شور که البته ناقص انجام شده است، باعث انحراف مسیر روان‌ آب‌های  بالادست شده  و همه ساله بر روی سطح جاده ساحلی سرازیر و منجر به  انسداد این مسیر در حوزه این شهرستان به بوشهر می‌شود.

وی اظهارکرد: طول انسداد مسیر جاده ساحلی در حوزه شهرستان به طول ۲کیلومتر در حدفاصل و  محدوده روستای جزیره  بندر ریگ اتفاق می‌افتد.

علوی گفت: همه ساله در فصل بارندگی شاهد درگیر شدن انسداد جاده ساحلی هستیم که  بنوعی طعم شیرین بارش باران را به کام مردم منطقه و همکاران که ۲۴ ساعته در زمان آبگرفتگی حضور دارند، تلخ و سخت کرده است.

                                                                                                                     

وی افزود: باتوجه به طراحی صورت گرفته ابتدای این محور در مسیر طبیعی رودخانه شور، آب‌های بالادست  باید به سمت خور مزیم و دریا سرازیر شود که با روستای جزیره در هنگام آبگرفتگی ۱۲ کیلومتر مسیر جاده ای  فاصله دارد.

وی  اظهارداشت: در این محدوده مطالعه‌ای که از قبل توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته هم سطح جاده با مسیر رودخانه  به طول ۲ کیلومتر بالا رفته است و ۲ دستگاه پل با بیش از ۵۰ دهانه طراحی و اجرایی شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناوه افزود: لایروبی صورت گرفته مسیر رودخانه رودشور در سنوات گذشته باعث شده است تا  آب از مسیر اصلی رودخانه خارج شود و در محدوده روستای جزیره بر روی سطح جاده ساحلی سرازیر شود.

علوی گفت: مخاطرات آبگرفتگی جاده ساحلی جدا از انسداد یافتن مسیر،  کل زیرساخت محور به دلیل جمع شدن طولانی مدت آب در کنار آن دچار آسیب جدی کرده و  باعث شده است تا زیرسازی مسیر از بین برود.

وی افزود: آبرفت ناشی از سیلاب های گذشته تاکنون در حدفاصل بندر ریگ  سطح بستر طبیعی زمین را نیز بالا برده و به همین دلیل  با اندک بارندگی روی جاده ساحلی سرازیر می شود.

وی خاطرنشان کرد: درصورتیکه برای مهار و کنترل روان آب ها  اقدامی صورت نگیرد آب گرفتگی  ۲ کیلومتر جاده ساحلی در حوزه این شهرستان  به ۱۲ کیلومتر خواهد رسید.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناوه افزود: بمنظور برون رفت از مخاطرات مسدود شدن جاده ساحلی ، لازم است آب مسیر رودخانه شور به مسیر اصلی خود که به طرف خور مزیم می رسد هدایت شود تا  معضل همه ساله این محور پرترافیک و پرتردد  ارتباطی بوشهر به گناوه و  استان خوزستان برای همیشه برطرف شود.

رئیس شیلات گناوه گفت: لایروبی رودخانه رودشور به وسعت حدود ۲۰ کیلومتر باهدف انحراف روان آب های بالادست به سمت خور مزیم و جلوگیری از خسارت و آسیب به راهداری و مردم  در سال ۹۲ توسط سازمان شیلات صورت گرفته  است.

مهدی ابراهیمی افزود:  پروژه انحراف رودشور تا مجرای اصلی که خور مزیم است و به دریا می ریزد انجام گرفته است و  پایان آن  به فرمانداری اعلام و  به مالک اصلی اداره آب منطقه ای تحویل  شده است.

وی گفت:  باتوجه به اینکه رودخانه شور همه ساله بدلیل سرازیرشدن  آب های بالادست دچار رسوب و گل و لای زیاد می شود نیاز به لایروبی مجدد دارد.

رئیس اداره منابع  آب گناوه گفت: در بالادست رودخانه شور  یک بند وجود دارد که مربوط به شیلات است و دارای ۲ شاخه شمالی و جنوب بوده که  شمالی آن آب کمتری را هدایت می‌کند و  شاخه جنوبی  مشکل ساز شده است.

سید عبدالرسول  محمدی افزود: در قبل  ۷۰ تا ۸۰ درصد حجم آب رودخانه شور بر روی شاخه شمالی که  به سمت بندر ریگ هدایت  می‌شده متمرکز بود و  پس از احداث بند توسط شیلات حدود ۸۰ درصد آب بروی شاخه جنوبی جریان پیدا کرد.

                                                                                 

وی بیان کرد:  اولین راهکار برای حل این مشکل لایروبی بند است اما البته  این اقدام خود می تواند حجم آب بیشتری را در رودخانه هدایت کند و در زمان رسیدن به جاده ساحلی ، آب  بیشتری در پشت راه ساحلی متمرکز شود.

محمدی  افزود: طبق راهکار ارایه شده مشاور ، دوطرف رودخانه شور باید دایک زده شود تا از  میزان آبی که بیرون رودخانه ریخته و موجب خسارت می‌شود جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اصلاح و افزوده شدن پل در این محور از دیگر راهکارهای مناسب در جلوگیری از مسدود شدن جاده ساحلی در فصل زمستان است.

محمدی گفت: در حال حاضر آب بارندگی در یک بازه ۱۳ کیلومتری پخش می‌شود که بعد از  احداث دایک حفاظتی می توان به حدود ۴۰۰ متر رسانیده شود.

وی بیان کرد:  درصورتیکه۲ دایک حفاظتی در دوطرف  رودخانه شور ایجاد شود ، آب تجمیع و  در مسیر مشخصی به جاده ساحلی خواهد رسید که در صورت احداث پل مشکلی بوجود نخواهد آمد و مسیر خود را به دریا ادامه خواهد داد.

رئیس اداره منابع آب گناوه  گفت:بدلیل واقع شدن زمین کشاورزی برای اجرای مسیر دو دایک حفاظتی و نیاز به همکاری کشاورزان است تا بتوان آن را عملیاتی کرد.

وی اظهارکرد: مطالعه احداث سد روستای چهار روستایی در دست اقدام است و  نقشه برداری آن انجام شده است که  در صورت تامین اعتبار،  مراحل اجرایی آن انجام خواهد شد.

نظرات بینندگان
ابوالفضل
|
-
|
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
این حرفا بیشتر گلایه است هیچکدام متخصص نیستن.البته نبودن از اول ،آخه زیربنای اولیه خراب بوده این جاده طوری دیگه میبایست احداث میشد که نشد.این مسیر سیل بوده از قدیم الایام تا کنون ولی سازه اشتباه است ای داد ای بیداد.....
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر