دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۱۵۰
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳

فکرشهر: ساخت فرازبند ۶۰ متری سد دالکی، تنها ۹ ماه پس از شروع خاکریزی آن به اتمام رسید تا این سد یک گام دیگر به مرحله آبگیری و بهره برداری نزدیک‌تر شود.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، مدیر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به ضرورت ساخت سد دالکی گفت: شروع ساخت فرازبند سد دالکی با ارتفاع ۶۰ متر از پارسال آغاز شده و هم اکنون با گذشت نه ماه به صورت ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.

جهانگیر کدخداپور این فرازبند را از نوع خاکی با هسته رسی نامید و افزود: برای تکمیل فرازبند سد دالکی ۱۷۰ هزار مترمکعب خاک برداری و ۷۳۰ هزار مترمکعب خاک ریزی انجام شده است.

وی گفت: با توجه به سیلاب‌های زمستانه در این رودخانه و خشکی شدید آن در سایر فصل‌های سال، ساخت سد دالکی به عنوان راهکار نجات نخیلات این منطقه شناخته شد تا با کنترل رواناب‌های فصل بارندگی، آبی پایدار جهت استفاده در تابستان‌های گرم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

کدخداپور افزود: در مرداد ماه سال گذشته با تکمیل تونل انحراف آب این سد، ساخت فرازبند و بدنه اصلی آن در دستورکار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: این دو رشته تونل انحراف آب مجموعاً ۱۵۰۰ متر طول دارند و برای تکمیل آن‌ها ۳۵۰ هزار مترمکعب خاک برداری و ۵۴ هزار مترمکعب بتن ریزی انجام شده است.

جهانگیر کدخداپور گفت: وجود مشکلاتی در زمینه تامین اعتبار، موجب کندی روند ساخت و کاهش جبهه‌های کاری سد دالکی شده است، اما خاک برداری بدنه اصلی سد و سرریز آن همچنان در حال اجراست.

سد دالکی در شهرستان دشتستان استان بوشهر، بر رودخانه دالکی در حال ساخت است و هم اکنون ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون متر مکعب و با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان بزرگترین پروژه توسعه منابع آب استان بوشهر شناخته می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر