يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
معاون دانشگاه علوم پزشکی:
فکرشهر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افزون بر داروخانه‌های شبانه روزی همه داروخانه‌های این استان امکان توزیع داروهای مربوط به کرونا را دارند و محدودیتی دراین خصوص نیست...
کد خبر: ۹۵۱۸۰
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۸

فکرشهر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افزون بر داروخانه‌های شبانه روزی همه داروخانه‌های این استان امکان توزیع داروهای مربوط به کرونا را دارند و محدودیتی دراین خصوص نیست.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، دکتر یحیی رضایی روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه در زمان حاضر ۲۵ داروخانه در استان اقدام به توزیع داروهای کرونا می‌کنند افزود: سود پایین داروهای کرونا، مبلغ قابل توجه مورد نیاز برای تامین این داروها و زمان بر بودن پرداخت پول از سوی بیمه‌ها باعث شد داروخانه‌های استان رغبتی به تهیه و توزیع این داروها نداشته باشند.

وی بیان کرد: در صورت وجود تقاضا برای جذب سهمیه داروهای کرونا؛ معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر آمادگی تامین سهمیه لازم برای داروخانه‌های متقاضی را دارد.

رضایی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو برای کنترل بازار داروهایی که احساس می‌شود با کمبود روبرو هستند سهمیه بندی در نظر می‌گیرد در همین راستا سهمیه بندی داروی رمدسیویر به صورت کشوری لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های داروساز ملزم به تامین داروی داروخانه‌های متقاضی هستند یادآور شد: کرونا ۶ قلم داروی اصلی دارد که بیشتر آنها تزریقی و بقیه موارد از جمله زینک و ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن تجویز می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص سرم گفت: داروهای تزریقی کرونا به سرم نیاز دارند همچنین برخی از این بیماران نیز بی‌حال می‌شوند و برای برطرف کردن این مشکل نیاز به سرم دارند که با توجه به افزایش شمار مبتلایان در موج پنجم، کشور با کمبود سرم روبرو شد.

وی اضافه کرد: مصرف زیاد سرم در موج پنجم کرونا مسئولان را غافل‌گیر کرد و به همین علت برای برطرف کردن این مشکل سرم در داروخانه‌ها سهمیه بندی شد.

رضایی ادامه داد: هرچند سرم تولید داخل است اما به دلیل مصرف بالا و نیاز کشور به آن در پیک پنجم کرونا در ۱۰ روز اخیر با وارداتی که از ترکیه صورت گرفت، وضع بهتر شد اما همچنان میزان عرضه آن به مردم تحت کنترل است.

وی گفت: قیمت یک سرم نیم لیتری تولید داخل در زمان حاضر ۱۲ هزار تومان و یک لیتری ۲۳ هزار تومان است اما قیمت سرم‌های وارداتی حدود ۲ برابر سرم ایرانی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: قیمت آزاد داروی رمدسیویر از یک هفته پیش از ۷۰۰ به ۵۵۰ هزار تومان کاهش یافته است البته بیمه شدگان هزینه کمتری باید پرداخت کنند به طوری که بیمه شدگان تامین اجتماعی و خدمات درمانی بابت این دارو ۳۰ هزار تومان و نیروهای مسلح ۱۰ درصد این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

وی با تاکید براینکه هیچ داروخانه‌ای نباید گران بفروشد و باید داروها با قیمت رسمی به مردم عرضه شوند گفت: تا کنون گزارشی از گران فروشی دارو در داروخانه‌های استان به ما نرسیده و هر اتفاقی افتاده در خارج از داروخانه‌ها بوده است.

رضایی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰ داروخانه در استان بوشهر افزود: در زمان حاضر پوشش کامل داروخانه‌ای در استان وجود دارد اما گاهی اوقات برخی از این مشکلات مربوط به کمبود دارو ونه تعداد داروخانه است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر سه نفر متقاضی ایجاد داروخانه در بوشهر هستند که شاخص‌ها از جمله فاصله از داروخانه‌های فعال و راحتی دسترسی مردم به آنها اعلام شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: تا کنون طبق قانون باید به ازای هر ۶۰ هزار نفر یک داروخانه شبانه روزی فعال باشد بر همین اساس، اکنون ۴ داروخانه شبانه روزی در شهر بوشهر فعالیت دارد، اما اگر کسی در این زمینه متقاضی باشد می‌‎تواند طبق شاخص‌ها گواهی موقت شبانه روزی برای یک سال بگیرد.

رضایی گفت: با توجه به شرایط کنونی همه داروخانه‌ها می‌توانند به شرط حضور دکتر داروساز تا ساعت ۲۴ فعال باشند و حتی اگر شلوغ بودند بعد از آن هم می‌توانند فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر شرایط کلی تامین دارو در بوشهر بهتر از شهرهایی مانند تهران و شیراز است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر