يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۵۴۰۸
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

فکرشهر: جانشین مرزبانی کل کشور گفت: این نیرو از ابتدای سال جاری تاکنون به ارزش یکهزار میلیارد تومان کالای قاچاق در مرزهای کشور کشف و ضبط کرده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سردار جلال ستاره روز یکشنبه در آئین تودیع و معارفه فرمانده مرزبانی استان بوشهر افزود: یک سری کالا نظیر مشروبات الکلی و پودرهای نیروزا  به دلیل به خطر انداختن سلامتی مردم، از اصل ورود آنها به کشور ممنوع است که با اقدام‌های انجام شده توسط مرزبانی قاچاق مشروبات الکلی در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته، اما قاچاق پودرهای نیروزا افزایش یافته است.

وی بیان کرد: یک سری کالاهایی مانند قطعات خودرو و ماشین آلات راهسازی وجود دارد که باید مراحل گمرکی را طی کنند و صاحبان این کالاها با ثبت سفارش می‌توانند این موضوع را حل و راه قانونی را طی کنند که این اقدام صورت نمی‌گیرد و قاچاق این نوع کالاها به تازگی در کشور افزایش یافته است.

ستاره، در باره کالای همراه ملوان گفت: در حالی کالای همراه ملوان (ته لنجی) باید بخشی از بار یک شناور ( لنج) باشد، امروز صاحبان شناورها همه محموله کالای همراه ملوان در قالب ته لنجی وارد می‌کنند که این شیوه کار به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

ستاره بیان کرد: مرزبانی طرفدار و حامی تجارت سالم و روان سازی امر واردات و صادرات قانونی کالا است و برای برطرف کردن برخی مشکلات مربوط به این بخش پیشنهاد می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از واردات و صادرات کالا را از سطح کلان کشور حذف و به صورت نظام مند و قانونمند به تعاونی لنج‌داران بسپارد زیرا این کار باعث رونق کار لنج‌داران می‌شود.

وی پیشنهاد دوم مرزبانی را ساماندهی و حصار کشی بنادر عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر در فاصله هر ۸ تا  ۹ مایل دریایی یک اسکله و بندر وجود دارد که کار کنترل ورود و خروج این تعداد اسکله و بندر خیلی سخت و هزینه بر است اما اگر این بنادر تجمیع و زیرساخت‌های لازم در آنها فراهم شود  براحتی کار کنترل و امداد رسانی در زمان ضرورت انجام خواهد شد.

جانشین مرزبانی کل کشور با تاکید بر اینکه لنج‌داران سفاری و صیادی از پاک‌دست‌ترین قشرهای جامعه به شمار می‌روند گفت: با این وجود ممکن است عده‌ای اقدام به تخلف کنند که در زمان حاضر به دلیل محصور نبودن بنادر امکان کنترل آنها بسیار سخت است و یا این قدر این اسکله‌ها (سفاری و صیادی) به هم چسبیده هستند که در صورت وقوع هر حادثه ای از جمله آتش سوزی همه شناورهای موجود در اسکله ها دچار آسیب و بخش زیادی از شناورها از بین می‌روند.

وی با تاکید بر رعایت استانداردهای جهانی در بنادر کشور افزود: لنجداران باید بدانند چه نوع کالاهایی امکان واردات و صادرات را دارند و تعرفه‌های آنها نیز باید مشخص باشد.

ستاره ادامه داد: مرزبانی با هر گونه قاچاق به دلیل وارد شدن ضرر به کشور مخالف است و هر اقدام قانونی که دولت تصویب کند را به صورت کامل اجرا می‌کند.

وی برضرورت اصلاح یک سری از قوانین، کوتاه کردن روندهای قانونی و گمرکی تاکید کرد و گفت: شعار مرزبانی روان سازی در واردات و صادرات قانونی و مقابله و مقاومت در امر قاچاق است که تلاش می‌شود زمینه عملیاتی کردن این شعار فراهم شود.

ستاره در باره قاچاق مواد سوختی یادآور شد: قاچاق این نوع کالا نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و پیشنهاد مرزبانی جمهوری اسلامی این است که در توزیع مواد سوختی اصلاح و بازنگری شود. 

وی گفت: اکتشاف، پالایش و انتقال سوخت همه دولتی است و با اصلاح در برخی فرایندها باید نظارت لازم صورت گیرد تا خارج از آن قاچاق نشود.

ستاره افزود: در حوزه قاچاق سوخت به طور معمول اقداماتی شبه قانونی انجام  و به صورت مَشک‌های ماری شکل وقتی وارد دریا می‌شوند به عنوان قاچاق به شمار می‌رود که تلاش می‌شود قاچاق‌چیان این بخش در دریا دستگیر و تحویل مقام قضایی شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: وحدت و انسجام نیروهای نظامی و انتظامی باعث آرامش، امنیت و آسایش مردم می‌شود.

محمد تقی ایرانی افزود: وجود ۹۳۷ کیلومتر مرز آبی در استان بوشهر هم به عنوان فرصت اقتصادی و هم تهدید به شمار می‌رود که به واسطه حضور مقتدرانه نیروهای مسلح تاکنون امنیت خوبی در مرزهای دریایی به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: این وحدت و انسجام باعث آرامش و امنیت کشور و استان شده و این آمادگی وجود دارد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با اقتدار خاری در چشم دشمن باشند.

ایرانی ادامه داد: تلاش می‌شود در شرایط جدید کشور نیروهای مسلح در راستای همراهی دولت جدید که برآمده از رای مردم است برخلاف میل دشمن امنیت، رفاه و آسایش را در کشور رقم بزنند.

در این آیین سرهنگ یدالله شرفی به عنوان فرمانده مرزبانی استان بوشهر معرفی و از خدمات سردار ولی الله رضایی نژاد تقدیر شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر