جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۶۴۱
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کشت گندم در سطح ۱۰۳هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان آغاز شد.

به گزارش فکرشهر، خسرو عمرانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده از این میزان ۸۸ هزار هکتار به صورت گندم دیم و ۱۵هزار و ۵۰۰ هکتار نیز آبی کشت می‌شود.

وی بیان کرد: میزان برداشت گندم بستگی به وضعیت اقلیم دارد اما پیش بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزار تن محصول از گندم‌زارهای استان بوشهر برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به آغاز فصل کشت گندم در این استان ۱۱هزار و ۶۰۰ تن انواع بذر و ۳۸هزار و ۸۳۲ تن سهمیه کود شامل اوره، ازته، فسفاته و پتاسه تامین و در حال توزیع بین کشاورزان است.

وی گفت: کشاورزان از تهیه بذرهای خود مصرفی و بدون نام و نشان از بازار خودداری کنند زیرا  این نوع بذرها اصلاح نشده و آلوده به علف‌های هرز و بیماری و عملکرد آنها پائین است و با اقلیم گرم و خشک استان بوشهر سازگاری ندارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: این درحالی است که بذرهای بوجاری شده ناخالصی، علف‌ هرز و بیماری ندارند و متناسب با اقلیم گرم و خشک استان بوشهر تهیه شده‌است به همین دلیل کشاورزان از مراکز مورد تائید جهاد کشاورزی اقدام به تهیه بذرهای معتبر کنند.

عمرانی یادآور شد: به طور تقریبی متناسب با نیاز کشاورزان استان بوشهر بذر تامین شده‌است و در صورت وجود اقلیم مناسب و بارندگی خوب اگر کمبودی در زمینه تامین بذر وجود داشته باشد امکان تامین این نهاده از استان‌های همجوار وجود دارد.

وی تاکید کرد: کشاورزان به اندازه توصیه شده از بذرها استفاده کنند زیرا مصرف بیش از اندازه بذر باعث کاهش عملکرد می‌شود و برای داشتن عملکرد مناسب و کیفیت بهتر محصول از دستگاه کارنده و با عملیات مکانیزه استفاده کنند.

عمرانی یادآورشد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم امسال هفت هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است که شرایط مطلوبی را برای کشت فراهم می‌کند. 

در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ کشاورزان خود را برای تولید ۱۱۴ هزار تن محصول گندم آماده کرده بودند برهمین اساس ۹۲ هزار هکتار از مزرعه‌های استان بوشهر به زیر کشت گندم دیم و ۱۵هزار و۴۵۰ هکتار نیز کشت بود اما به دلیل کاهش میزان بارش و پراکنش نامناسب بیش از ۴۰ درصد مزرعه‌های گندم این استان دچار خسارت شد و از ۱۱۴ هزار تن پیش بینی برداشت تنها ۶۰ هزار تن آن محقق شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر