شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۰۳۸۷
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

فکرشهر: انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت 96 برگزار می شود و آنطور که برآوردها نشان می دهد، پرازدحام ترین دوره از نظر تعداد کاندیداها خواهد بود.

به گزارش فکرشهر از خلیج فارس، برخلاف انتخابات های دیگر که شورای نگهبان حرف اول و آخر را در بررسی صلاحیت ها و تایید نتایج می زند، در انتخابات شوراها این موضوع برعهده مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که در هر استان سه نماینده مجلس به عنوان هیات نظارت منصوب می شوند.

بوشهر 4 نماینده در مجلس دارد که سیدکمال الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان پیش تر عدم تمایلش را برای حضور در این هیات نشان داده بود. برهمین اساس طی احکامی از سوی هیات مرکزی نظارت که یکی از نمایندگان مجلس است، حجت الاسلام خدری (رییس مجمع نمایندگان استان) به عنوان رییس هیات نظارت انتخابات شوراها در بوشهر تعیین شد، همچنین سکینه الماسی و محمدباقر سعادت نمایندگان جنوب استان و دشتستان به عنوان دو عضو این هیات منصوب شدند.

هر سه عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا از کاندیداهای مورد حمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت در انتخابات 94 بودند، از این رو انتظار می رود زمینه برگزاری انتخاباتی رقابتی همراه با نظارت های مناسب در زمان اخذ رای و شمارش آن فراهم نمایند.

براساس قانون، در انتخابات شوراها ابتدا هیات اجرایی که در فرمانداری تشکیل می شود، کار نام نویسی و بررسی اولیه صلاحیت داوطلبان را برعهده دارد. سپس هیات نظارت شامل سه نماینده مجلس براساس استعلام مراجع 4 گانه، درباره صلاحیت نامزدها اظهارنظر می کند و در ادامه معترضان می توانند ردصلاحیت خود را در هیات مرکزی نظارت واقع در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند. این هیات همچنین مرجع رسیدگی به اعتراضات انتخاباتی می باشد.

در دوره قبل انتخابات شوراها، موسوی نژاد نماینده دشتستان رییس هیات نظارت بود، پورفاطمی و شیخ موسی احمدی هم دو عضو دیگر آن.

احتمال نام نویسی زودهنگام از کاندیداها

براساس تقویم انتخاباتی سال 96، زمان نام نویسی داوطلبان عضویت در شوراهای شهر و روستا از 30 اسفندماه امسال تا 6 فروردین سال آینده پیش بینی شده است.

برخی شنیده ها حاکیست به علت همزمانی ایام نام نویسی از نامزدهای انتخاباتی با تعطیلات نوروزی، احتمال نام نویسی زودهنگام از کاندیداها وجود دارد. گویا وزارت کشور در نظر دارد از داوطلبان بخواهد اواسط اسفندماه در یک سامانه ی اینترنتی تقاضای خود را ثبت کرده و مدارک شان را ارسال کنند تا در مرحله نام نویسی در فرمانداری و بخشداری ها، این موضوع تسهیل شود.

کاهش تعداد اعضای شوراها

شایان ذکر است براساس مصوبه مجلس نهم، تعداد اعضای شورای شهر در دوره آینده کاهش می یابد که این موضوع به تناسب جمعیت خواهد بود.

براین اساس، در شهرهای بالای 200 هزار نفر مانند بوشهر اعضای شورا در دوره پنجم از 11 به 9 نفر کاهش می یابد، یا شهر برازجان که زیر 200 هزار نفر برآورد می شود، اعضای شورای آن از 9 به 7 نفر کاهش خواهد یافت و این موضوع در سایر نقاط هم وجود دارد.

تعداد قطعی اعضای شوراهای شهر مستلزم نتایج نهایی سرشماری نفوس و مسکن است که براساس اعلام مرکز آمار تا پایان دیماه اعلام می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر