شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۱۱۸
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

فکرشهر: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای مراتب ثبت هشت اثر میراث‌فرهنگی ناملموس را به استاندار بوشهر ابلاغ کرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، در نامه علی‌اصغر مونسان خطاب به عبدالکریم گراوند آمده است: در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیئت‌وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان مهارت پخت غذای محلی می شور (ماهی شور) به شماره ۱۸۹۸، مهارت پخت غذای محلی دو پیازه می شور (ماهی شور)  به شماره ۱۸۹۹، مهارت تسبیح‌سازی با هسته خرما به شماره ۱۹۰۰، مهارت صدف‌سازی استان بوشهر به شماره ۱۹۰۱، مهارت پخت نان محلی گرده به شماره ۱۹۰۲، مراسم عید تلخک به شماره ۱۹۰۳، مهارت پخت غذای قیمه و شکر پلو بوشهری به شماره ۱۹۰۴ و روش تهیه غاپ (پنیر درخت خرما)  به شماره ۱۹۰۵ در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۴ به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.

به‌گزارش خبرگزاری میراث‌آریا، خواهشمند است، دستور فرمایید مراتب برای اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط ابلاغ و از نتیجه اقدام این وزارتخانه را مطلع کنند.

عید تلخک و وداع بوشهری‌ها با ماه مبارک رمضان

معمولاً در استان بوشهر به عید تلخک معروف است و مردم استان نیز بعد از خواندن نماز عید سعید فطر بر سر مزار رفته و جهت ابراز همدردی با خانواده‌های داغ‌دیده به دیدن آن‌ها می‌روند و عید را به آن‌ها تبریک و برای آن‌ها آرزوی طول عمر می‌کنند.

مردم استان بوشهر بعد از اعلام رسمی عید فطر مقدمات عید مانند پذیرایی از مهمان و لباس‌های شیک را آماده می‌کنند و با آراستگی منظم و اسلامی در مکان‌های برگزاری عید سعید فطر حضور پیدا می‌کنند و بعد از اتمام نماز عید فطر این عبادت الهی را به همدیگر تبریک می‌گویند.

یکی از مهم‌ترین رسومات مردم استان بوشهر در روز عید سعید فطر دیدوبازدید از خانواده‌های شهدا و بخصوص خانواده‌هایی است که در طول سال عزادار شده و عزیزی را ازدست‌داده‌اند به‌منظور اینکه در طول سال در غم آن‌ها شریک بوده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر