شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۰۴۳۴
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲

فکرشهر: سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: شهرهای بوشکان، بادوله و چاه مبارک شهرهای بدون کتابخانه در استان هستند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، عباس نعمتی در نشست با اهالی رسانه به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: شعار هفته کتاب امسال «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» است و تاکید اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم معطوف به خانواده‌ و اعضای نوجوان و خردسال است که با کتاب و مطالعه بیش از پیش مانوس شوند.

وی در ادامه با اشاره به درخشش کتابداران و کتابخوانان جوان و نوجوان بوشهری در میان برگزیده‌های کشوری در هفته کتاب تصریح کرد: در آیین ملی روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار وحدت تهران برگزار شد، از کلثوم عالی‌پور، مسئول کتابخانه عمومی شهدای سپاه در بخش پیک کتاب به‌عنوان برگزیده کشوری مورد تجلیل قرار گرفت. در بخش نوآوری در تحویل منابع، از لیلا رستمی مسئول کتابخانه عمومی امام رضا (ع) گورک سادات به‌عنوان برگزیده ملی قدردانی شد. همچنین در این مراسم از داود حیدری عضو کتابخانه عمومی شهید حسینی صفت رودفاریاب به‌عنوان عضو خردسال برتر کشور و مصطفی بیننده، عضو کتابخانه عمومی حجت‌الاسلام محسنی جمی شهر جم‌ به‌عنوان عضو برتر نوجوان کشور تقدیر و تجلیل شد.

وی به وضعیت استان بوشهر در چهار شاخص اصلی بر اساس سند توسعه (هدف‌گذاری ۱۴۰۰) اشاره کرد و افزود: در شاخص منابع، باید در سال ۱۴۰۰ نسبت به پارسال ۱۱.۴ درصد رشد داشته باشیم و به یک میلیون و ۶۱۰ هزار نسخه برسد که وضعیت موجود ما یک میلیون و ۴۰ هزار نسخه کتاب است و در واقع ۶۵ درصد هدف‌گذاری محقق شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به وضعیت عضویت (شاخص دیگر) کتابخانه‌های عمومی استان گفت: کرونا باعث‌شده تا فعالیت کتابخانه‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو شود، این در حالی است که رشد ۹.۳ درصدی تعداد اعضا برای کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در سال جاری مد نظر است؛ یعنی تعداد عضو پیش‌بینی شده در سال جاری باید ۶۱ هزار نفر باشد ولی اکنون اعداد اعضای کتابخانه‌های استان ۴۰ هزار و ۷۷۰ عضو است که ۶۷ درصد از هدف‌گذاری موردنظر تاکنون محقق شده است.

نعمتی با بیان اینکه در تعداد کتابخانه‌ها نیز افزایش ۶.۳ درصدی در سال جاری پیش بینی شده‌است، تصریح کرد: باید به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بایستی ۹ کتابخانه داشته باشیم؛ طبق این پیش‌بینی باید تعداد کتابخانه‌های استان ۱۱۰ کتابخانه باشد که اکنون ۷۶ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی داریم.

به گفته وی، در شاخص سرانه کتاب نیز افزایش ۱۰ درصدی پیش‌بینی شده است؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ نفر باید ۱۳۳ نسخه کتاب موجود باشد که الان به ازای هر ۱۰۰ نفر باسواد، ۱۴۴ نسخه و به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت کل استان ۸۹ نسخه کتاب وجود دارد که ۸۵ درصد کتاب برای افراد باسواد و ۶۶ درصد برای کل جمعیت هدف‌گذاری شده است.

نعمتی به شاخص سرانه کتابخانه‌ هم اشاره و تصریح کرد: بر اساس شاخص سرانه کتابخانه‌های عمومی، در سال ۱۴۰۰ سرانه کتابخانه‌های عمومی استان باید ۶.۳ درصد نسیبت به سال گذشته رشد داشته و به‌ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۹ کتابخانه موجود باشد. به این معنا که به ازای هر ۱۰۰ نفر باسواد ۸۶ کتابخانه عمومی و به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت کل ۱۱۰ کتابخانه عمومی در استان وجود داشته باشد. در حال حاضر سرانه کتابخانه‌های عمومی استان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر باسواد ۸.۳ کتابخانه عمومی و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کل ۶.۵ کتابخانه عمومی وجود دارد. در مجموع ۷۶ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در استان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر یادآور شد: شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و تنگستان بیشترین تعداد عضویت را دارند که به خاطر فعالیت‌های انجمن کتاب و حمایت شهرداری‌های این مناطق است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های استان تنها ۱۵ درصد از تعهدات خود را به کتابخانه‌های عمومی پرداخت کرده‌اند، گفت: شهرداری‌های بوشهر و خورموج در پرداخت سهم نیم درصدی از درآمدهای خود به کتابخانه‌های عمومی بیشترین مشارکت را داشته‌اند و شهرداری برازجان کمترین همکاری را داشته و در واقع هیچ کمکی به کتابخانه‌ها نکرده است.

نعمتی با بیان اینکه با وجود کمبودها و مشکلاتی که در زمینه زیرساخت‌های کتابخانه‌های استان داریم، با همین تعداد کتابخانه، فضا، کتاب و کتابدار، توان خدمت به هفت برابر تعداد اعضای فعلی را داریم، افزود: هم‌اکنون برای همکاری با هر نهاد و دستگاهی برای توسعه و گسترش کتابخانه‌های عمومی آمادگی لازم را داریم. تا بتوانیم فرهنگ کتاب و کتابخوان را در استان بیش از پیش ترویج کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از ساخت سه پروژه کتابخانه جدید در دوراهک، آبدان و دویره خبر داد و افزود: کتابخانه دوراهک الان ۵۰ درصد رشد فیزیکی دارد در صورت بهره‌برداری، ۵۸۰ متر مربع به فضای کتابخانه‌ای استان افزوده می‌شود. کتابخانه آبدان هم ۵۰ درصد رشد فیزیک داشته و با اضافه شدن این کتابخانه، ۵۰۰ متر مربع به سرانه کتابخانه‌های عمومی استان افزوده می‌شود. کتابخانه دویره هم یک کتابخانه روستایی است که با رشد فیزیکی ۳۰ درصدی همراه است و در صورت بهره‌برداری، ۳۰۰ متر مربع به فضای کتابخانه‌ای استان اضافه می‌شود.

وی به شهرهای بدون کتابخانه استان اشاره و تصریح کرد: شهرهای بوشکان، بادوله و چاه مبارک شهرهای بدون کتابخانه هستند و منتظر هستیم که در آینده‌ای نزدیک اعتبار لازم برای ساخت کتابخانه در این شهرها تخصیص بیابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر همچنین به حوزه‌هایی که با استقبال بیشتر اعضا و امانت‌گیری آن‌ها مواجه شده، اشاره کرد و گفت: به‌ترتیب حوزه‌های ادبیات، دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، علوم محض، علوم کاربردی، هنر و سرگرمی، کلیات و زبان بیشترین میزان استفاده از سوی اعضای کتابخانه‌های استان را داشته‌اند.

نعمتی در پایان گفت: با وجود اینکه کرونا شرایط بدی بر کشور حاکم کرد ولی از سال ۹۹ تا کنون در بستر فضای مجازی فعالیت‌های فرهنگی متعددی از سوی کتابخانه‌های عمومی استان شامل ۲۵۴۹ معرفی کتاب، ۱۹۲۵ برنامه مناسبتی، ۹۶۳ برنامه کودک، ۶۹۲ نمایشگاه کتاب، ۳۰۰ مسابقه فرهنگی، ۲۶۶ نشست کتابخوان، ۱۳۳ کارگاه آموزشی، ۱۰۹ جلسه مطالعاتی، ۲۱ جلسه نمایشنامه‌خوانی، ۲۳ نشست نقد و رونمایی از کتاب، ۸ نشست شعرخوانی و... برگزار شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر