جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۲۵۴۶
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

فکرشهر: پدیده وزنه‌برداری ایران در حالی گام به مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان گذاشته است که کارشناسان وی را تنها شانس کسب مدال طلای ایران در این دوره از رقابت‌ها می‌دانند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، نام «سیدرسول معتمدی» در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا بر سر زبان افتاد. مسابقاتی که معتمدی در آن موفق به کسب ۲ مدال طلا و یک برنز شد. پیکارهای قهرمانی آسیا اردیبهشت‌ماه در کشور ازبکستان برگزار شد. 

طلای معتمدی در دسته ۱۰۲ کیلوگرم قهرمانی آسیا در حالی رقم خورد که مدعیان حضور در المپیک توکیو  نهایت تلاش خود را به کار گرفتند تا بهترین عملکرد خود را در ازبکستان به ثبت برسانند. 

 

وی در حرکت یکضرب دسته ۱۰۲ کیلوگرم قهرمانی آسیا با مهار وزنه ۱۷۳ کیلوگرمی به مدال برنز رسید. در آن رقابت «فارِس الباخ» دارنده مدال طلای المپیک با ۱۷۴ کیلوگرم به مدال نقره و «رضا دهدار» با ۱۷۵ کیلوگرم مدال طلای یک‌ضرب را از آن خود کرد. 

اما شاهکار معتمدی در حرکت دوضرب بود. او در این حرکت با مهار  ۲۲۷ کیلوگرم در دوضرب و  ثبت رکورد مجموع ۴۰۰ کیلوگرم، ۲ مدال طلای دوضرب و مجموع، دسته ۱۰۲ کیلوگرم را از آن خود کرد.

این مدال ها در حضور فارس‌الباخ و رسول بیک‌اف قزاق مدعیان حضور در المپیک به معتمدی رسید. 

 

اما داستان مسابقات قهرمانی جهان برای پدیده وزنه‌برداری ایران کاملا متفاوت و او باید با مدعیانی در سطح جهانی رقابت کند. یکی از مهمترین رقیبان معتمدی «ساموئل گاسپاریان» ارمنی است که مدال طلای قهرمانی اروپا را در کارنامه دارد.

گاسپاریان این مدال را سال ۲۰۲۱ در مسابقات قهرمانی اروپا در مسکو کسب کرده بود. او با ۱۷۴ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۱۴ کیلوگرم در دوضرب و ثبت مجموع ۳۹۰ کیلوگرم مرد طلایی اروپا در دسته ۱۰۲ کیلوگرم لقب گرفت.

گاسپاریان ارمنی قهرمان اروپا 

آرسن ماتروسیان دیگر وزنه‌بردار ارمنی نیز مدعی این دسته به شمار می‌رود. ماتروسیان نیز در مسابقات قهرمانی اروپا در مسکو مدال نقره کسب کرد.

جی یو سونگ دیگر مدعی این دسته است که به پشتوانه مدال نقره مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان، می‌تواند رقیبی جدی برای معتمدی به شمار رود. وزنه‌بردار کره‌ای در آن دوره از مسابقات با مهار ۱۸۱ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۲۱۶ کیلوگرم در دوضرب و ثبت رکورد مجموع ۳۹۷ کیلوگرم به مدال نقره رسیده بود. سونگ در المپیک توکیو در دسته ۹۶ به روی تخته رفت که عنوانی بهتر از ششم کسب نکرد. 

سونگ نایب قهرمانی وزنه‌برداری جهان 

در کنار سیدرسول معتمدی، امیر حقوقی دیگر نماینده ایران است که با رکورد ورودی ۳۹۰ کیلوگرم گام به ازبکستان گذاشته است. رکورد ورودی معتمدی نیز ۴۰۰ کیلوگرم است. 

به نظر می رسد رسول معتمدی در صورت آمادگی بدنی، می‌تواند پدیده وزنه‌برداری ایران در این دوره از مسابقات باشد و نخستین مدال طلای کاروان اعزامی ایران به ازبکستان را کسب کند. 

امیر حقوقی ملی‌پوش دسته ۱۰۲ کیلوگرم ایران 

 در دسته ۱۰۲ کیلوگرم ورزشکارانی از کره‌جنوبی، روسیه، ایران، قزاقستان و بلاروس حضور دارند. 

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان روزهای ۱۶ تا ۲۷ آذر در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقات ۴۳۲ وزنه‌بردار (۲۴۵ مرد و ۱۸۷ وزنه‌بردار زن) حضور دارند.

مرتضی بیگلری، میرمصطفی جوادی، سیدایوب موسوی، رضا دهدار، امیر حقوقی، سیدرسول معتمدی، علیرضا سلیمانی، امیر عزیزی، علیرضا یوسفی و آیت شریفی ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران در بخش مردان هستند. هدایت این تیم بر عهده محمدحسین برخواه است.

تیم ملی وزنه‌برداری مردان ایران 

همچنین در بخش زنان سیده‌الهام حسینی، یکتا جمالی و فاطمه یوسفی نیز ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران هستند. الناز باجلانی به دلیل مصدومیت به این پیکارها اعزام نشد. اکبر خورشیدی به عنوان مشاور فنی بر عملکرد  دختران وزنه‌بردار ایران نظارت دارد.

برنامه رقابت نمایندگان ایران به شرح زیر است (ساعت مسابقات به وقت ایران است):

 چهارشنبه ۲۴ آذر: دسته ۸۱ کیلوگرم زنان  ساعت ۱۴:۳۰/ دسته ۹۶ کیلوگرم مردان ساعت ۱۷:۳۰

پنجشنبه ۲۵ آذر: گروه B دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم زنان ساعت ۹ / دسته ۱۰۹ کیلوگرم مردان  ساعت ۱۴:۳۰ / دسته ۸۷ کیلوگرم زنان   ساعت ۱۷:۳۰

جمعه ۲۶ آذر: دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم مردان  ساعت 

تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران اعزامی به تاشکند

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر