پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۷۱۹
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۶

فکرشهر: مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی خلیج فارس گناوه گفت: تعرفه کنونی کارمزد خرید گندم پایین و باعث زیان این شرکت شده است و باید افزایش یابد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، حبیب مرادی افزود: کارمزد اعلامی اداره غله استان بوشهر برای سال جاری ۵۲۵ ریال است که اتحادیه تعاون روستایی بوشهر قصد کاهش آن را دارد و اعلام کرده است به ازای هر کیلوگرم گندم ۴۰۰ ریال به حساب شرکت واریز خواهد کرد.

وی اظهارداشت: در سال ۱۳۹۹ نیز کارمزد هر کیلوگرم گندم ۳۳۰ ریال  بود که اتحادیه تعاون روستایی بوشهر ۸۰ ریال به ازای هر کیلوگرم کسر کرد و بدین صورت شرکت در همین سال۲۲۰ میلیون ریال زیان داده است.

 مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی خلیج فارس گناوه گفت: این در حالی که این شرکت در سال جاری ۹۰۰ میلیون ریال در امر خرید گندم هزینه کرده است، اتحادیه تعاون روستایی اعلام کرده به ازای هرکیلوگرم در این سال ۴۰۰ ریال پرداخت خواهد کرد و شرکت با چنین تصمیمی متضرر خواهد شد.

مرادی ادامه داد: جای سئوال است با توجه به اینکه شرکت تعاونی روستایی خلیج فارس هیچگونه رابطه حقیقی یا حقوقی با اتحادیه تعاونی روستایی ندارد طبق چه قرارداد و اختیاری این مبلغ را کسر می کند  که باعث ضرر و زیان این شرکت خواهد شد.

وی افزود: این شرکت در سال جاری ۲ دستگاه انبار روباز خرید گندم با سرمایه داخلی و کشاورزان عضو احداث کرده و ظرفیت خریداری گندم را از ۷۰۰ تن  به هفت هزار تن رسانده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی خلیج فارس گناوه گفت: در سال های گذشته این شرکت خود اقدام به انعقاد قرارداد با اداره غله استان بوشهر می کرد و تا قبل از سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دچار هیچگونه ضرر و زیانی نشد و این روند تا ۲۰ سال ادامه داشته است.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه شرکت دارای مرکز خرید گندم مستقل با کد ۶۵۲ است، انتظار داریم مستقل با اداره غله طبق سنوات قبل قرارداد منعقد و اقدام به خرید گندم کنیم.

وی افزود: مستقر شدن نماینده  اداره غله استان برای آزمایش و تشخیص (افت گیری) گندم که در زمان تحویل مورد قبول سیلو و مراکز تحویل گیری  باشد از دیگر مطالبه این شرکت است.

مرادی بیان کرد: با توجه به اینکه حداقل زمان خرید گندم تا تحویل به سیلو و انبارهای اداره غله یک ماه است، در طول این زمان دچار افت کمی و کیفی می شود که باید درصدی برای جبران کسری این موارد به دلیل افت و کسری در زمان دپو و بارگیری انبار، اختصاص یابد و در قرارداد ذکر شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی خلیج فارس گناوه گفت: درصورتیکه  اتحادیه تعاون روستایی توجهی به این خواسته ها نکند باعث بازشدن دست دلالان در منطقه شده و کشاورزان را مجبور به فروش  محصول خود به قمیت پایین تر خواهد کرد.

وی بیان کرد: چنانچه روند کنونی ادامه داشته باشد ، مرکز خرید گندم مال قاید تعطیل و این شرکت هیچگونه مسئولیتی ندارد.

مرادی یادآورشد: این شرکت در سال زراعی ۱۳۹۹ در مجموع ۲ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۶۸۰ کیلوگرم و ۱۴۰۰ به میزان  ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار کیلوگرم خرید کرده است.

رئیس اداره تعاون روستایی گناوه گفت:  فرایند خرید گندم  از جمله تعیین نرخ کارمزد شرایط خاصی دارد و  براساس دستورالعمل کشوری  اعمال و اجرا می شود و برای همه نقاط درنظر گرفته شده و شهرستان گناوه هم شامل آن می‌شود.

شاپور خشنو افزود: شرکت تعاون روستایی خلیج فارس باید قرارداد با  اتحادیه تعاونی  روستایی استان بوشهر که به نمایندگی شرکت‌های تعاونی با شرکت غله کشور بسته است، منعقد کند و در این زمینه اقدامی نکرده است.

وی اظهارداشت: شرکت تعاون روستایی خلیج فارس خصوصی است و این اداره دولتی نهایت همکاری را با آن شرکت داشته و راهنمایی های لازم با آنها انجام  داده و حتی نشستی با فرماندار شهرستان برگزار شده است.

وی گفت: این شرکت باید  در وهله اول با اتحادیه تعاون روستایی  قرارداد منعقد کند و برای پیگیری خواسته خود که بخشی از آن حق دارد  باید مسیر درستی طی و از طریق قانونی و با انعقاد قرارداد از تهران  پیگیری لازم انجام دهد تا به نتیجه  برسد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر