دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۵۹۸
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

فکرشهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت برگزاری آئیین بزرگداشت فایز دشتی گفت: تجلیل از مفاخر، توجه و اهمیت قائل شدن برای علم، ادب، فرهنگ و هنر کشور است.

به گزارش فکرشهر از مهر، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت برگزاری آئین بزرگداشت فایز دشتی پیامی صادر کرد.

‌ در متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران آمده است: فرهنگ و هنر هر ملتی از آداب و منش زندگی و پیشینه ادبی آن ملت ریشه می‌گیرد و منشأ الهام برای آیندگان خواهد بود. از جمله سنن و آداب که در این سرزمین در طول تاریخ به منتهای کمال و رشد رسیده و اندیشه و ذوق ایرانیان را در پهنه این سرزمین تجلی و اثر بخشیده هنر شعر است که ناشی از فرهنگ پروری و هنر دوستی مردمان این سرزمین است.

وی در این پیام آورده است: مردم ادیب و شعر دوست دیار دشتی نیز در همه لحظات شبانه روز، با شعر و شروه مأنوس اند. در لحظه‌های شیرین عاشقانه و در آوردگاه حزن انگیز هجران و درد و داغ فراق در همه ی این لحظات شروه با اشعار فایز و نظامی است که رفیق راه و هم زبان مهربان آنها است.

اسماعیلی بیان کرده است: نظامی گنجوی یکی از پنج شاعر بزرگ کشورمان است که شعرهای وی در افکار مردم تأثیرگذار بوده و تأثیرگذاری از نظامی در شروه و مناجات خوانی مردم دشتی استمرار داشته است.

در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است: فایز دشتی که ۱۲۸۹ خورشیدی در روستای کردوان دشتی زاده شده دوبیتی‌هایش زبان حال عاشقان و دردمندان بسیاری است و در حقیقت می‌توان فایز را نماینده شعرهای فولکلور و ادبیات عوام و بومی محسوب کرد.

وی تصریح کرده است: دوبیتی مهم‌ترین و پرکاربردترین قالب اشعار عامیانه جنوب تا نیم قرن پیش بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در ادامه متن پیام یادآور شده است: فایز با دوبیتی‌هایش انقلابی بر پا کرد و با درون مایه تغزلی، شاعران هم عصر و پس از خود را دنبال خود کشاند و به تعبیری باید فایز را پدر شعر استان بوشهر دانست، زیرا چنان سایه‌ی سنگینی بر سر همه شاعران بعد از خود افکنده است که همه از نظر قالب، درون مایه، زبان و بیان شعری، سخت تحت تأثیر دوبیتی‌های او هستند. این تأثیر گذاری هم بر شاعران بومی و کلاسیک سرا و هم شاعران نو سرای معاصر دیده می‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرده است: بزرگداشت مفاخر فرهنگی ایران اسلامی از جمله مهمترین وظایف و تکالیف دستگاه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی است. این نکوداشت‌ها زمانی قدرت تأثیرگذاری بیشتری می‌یابد که سعی شود مخاطب اصلی این نوع مراسم نسل جوان کشور باشد.

وی گفته است: تجلیل از مفاخر، توجه و اهمیت قائل شدن برای علم، ادب، فرهنگ و هنر کشور است و در این زمینه باید از افرادی که در این راه خدمت می‌کنند قدردانی کرد.

در پایان متن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است: در پایان وظیفه خود می‌دانم از مردم شریف شهرستان دشتی به ویژه روستای کردوان علیا زادگاه فایز دشتی و تمامی دست‌اندرکاران این حرکت فرهنگی قدردانی کنم. از درگاه یگانه هستی بخش مسئلت دارم که این همایش چونان شعر نظامی و فایز، بر دل و جان همگی بنشیند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر