يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۸۶۷۲
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

فکرشهر: روز دهم جنگ دوم جهانی فروید دیگر طاقت نیاورد و مرگی خودخواسته را برگزید. کشتار یهودیان و گرفتاری خواهرانش در این جنگ، آنچنان فشارهایی بر او تحمیل کرد که تنها راه نجات خود را در مرگ می‌دید.

درباره جنگ دوم جهانی و پیامدهای مرگ‌بار آن آثار هنری مختلفی خلق شده است و حالا هم مهرداد کورش‌نیا، نویسنده و کارگردان تئاتر دست به کار نگارش نمایشنامه‌ای تازه است. او برای نگارش این نمایشنامه دو روز پایانی زندگی زیگموند فروید، پدر روانشناسی مدرن را دستمایه قرار داده است.

به گزارش فکرشهر، کورش‌نیا درباره برنامه‌های خود در زمینه تئاتر به ایسنا می‌گوید: امسال برایم سال نوشتن بود، دو طرح برای سریال آماده کرده‌ام و یک طرح سینمایی که امیدوارم سال بعد خودم آن را کارگردانی کنم. به جز اینها مشغول آماده‌سازی یک نمایشنامه هم هستم که مراحل پژوهش و فیش‌برداری آن انجام شده و باید وارد فاز نوشتن بشوم.

او که طرح نمایشنامه خود را طرحی جذاب می‌داند، درباره آن توضیح می‌دهد: نمایشنامه تازه‌ام درباره فروید و جنگ دوم جهانی است. فروید که در آن مقطع، 83 ساله و درگیر بیماری سرطان بوده، در دهمین روز جنگ دوم جهانی دست به خودکشی می‌زند چراکه تبعات جنگ و اسارت خواهرانش به دست نازی‌ها و همینطور سرطان پیشرفته‌اش، آنچنان تاثیری بر او می‌گذارد که دیگر توان زنده ماندن ندارد. بنابراین به کمک یکی از دوستانش و با همراهی دخترش آنا، به مرگی خودخواسته دست می‌زند.

کورش‌نیا که نام موقت «زیگموند» را برای نمایشنامه‌اش در نظر گرفته، ادامه می‌دهد: نمایشنامه من درباره دو روز پایانی زندگی فروید است که در فضایی کابوس‌گونه می‌گذرد. این نمایشنامه هفت بخش دارد و هفت مقطع مهم از زندگی فروید را خواهیم دید. ماجرا در فضایی کابوس‌گونه می‌گذرد و ما در خلال این نمایش می‌بینیم یک دانشمند روانشناسی که در حوزه ناخودآگاه تمرکز داشته و به عنوان پدر روانکاوی شناخته می‌شود، به هنگام مرگ، به چه می‌اندیشد.

این هنرمند که امیدوار است این نمایشنامه را سال آینده روی صحنه ببرد، ادامه می‌دهد: این نمایش با بازی سه بازیگر روی صحنه می‌رود؛ فروید، دوستش ماکس و دختر ماکس که با تزریق مورفین در دو نوبت، در خودکشی به او کمک می‌کنند. در واقع، ماکس و دختر فروید هستند که کابوس‌هایش را به هنگام مرگ برایش تداعی می‌کنند.

او از آماده‌سازی دو نمایشنامه دیگر هم خبر می‌دهد و می‌گوید: نمایشنامه دیگرم درباره سه دختری است که مادران‌شان شهید شده‌اند و حالا آنان را در سن مادران‌شان می‌بینیم و نظاره‌گر گفتگوی میان این سه دختر و مادران‌شان هستیم.

نمایشنامه دیگر او نگاهی تازه به داستان رستم و سهراب دارد و درباره تردیدی است که رستم به آن دچار می‌شود.

کورش‌نیا درباره این نمایشنامه توضیح می‌دهد: برای نوشتن این نمایشنامه، به منابعی غیر از شاهنامه رجوع کردم. این نمایشنامه درباره تغییر سیر و سلوک رستم است چون بعد از ماجرای کشته شدن سهراب، رفتارهای متفاوتی در رستم می‌بینیم و روحیه او از قهرمانی به پهلوانی تبدیل می‌شود. در این نمایشنامه به جز رستم و سهراب، یک زن هم داریم که نماد تمام زنان شاهنامه است.جالب است که هر سه نمایشنامه‌ام، سه شخصیت دارند. البته در نمایشنامه آخرم علاوه بر سه بازیگر، گروهی چهل نفره که دیگر شخصیت‌های شاهنامه را نمایندگی می‌کنند، هم حضور دارند.

کورش‌نیا که مدیریت تالار محراب را بر عهده دارد، درباره برنامه‌های این تالار در سال آتی می‌گوید: اجراهای ما از نیمه دوم فروردین ماه آغاز می‌شوند ولی در تعطیلات نوروز تمرین گروه‌های نمایشی برقرار است.  

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر