دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۱۱۶۵۱۹
چهارشنبه ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰

فکرشهر: جانشین کمیته ساخت داخل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تعدادی از قطعات پرکاربرد سکو‌های پارس جنوبی تا پایان مهرماه بومی‌سازی می‌شود.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، قاسم پورزیتانی با اشاره به تکمیل ۹ طرح ساخت داخل و صرفه‌جویی بیش از ۶۱ میلیارد ریالی ساخت و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات سکو‌های گازی پارس جنوبی نسبت به نمونه‌های خارجی در سال گذشته، گفت: برای تکمیل ۹ طرح ساخت داخل در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ میلیارد ریال هزینه شده که در مقایسه با تامین این تجهیزات از سازندگان خارجی، ۷۰ درصد صرفه جویی ارزی به‌همراه داشته است.
 
وی افزود: برخی از طرح‌های تکمیل شده در سال گذشته از جمله دستگاه قابل حمل شست‌و‌شوی توربین و ساخت بسکت حمل نفر، برای نخستین‌بار در سطح کشور انجام شده و بقیه نیز اولین تجربه‌های شرکت نفت و گاز پارس در آن زمینه بوده است که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
جانشین کمیته ساخت داخل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به طرح‌های در دست اقدام این کمیته در سال جاری گفت: در تعامل فنی با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، تعداد ۱۹ طرح با هزینه بالغ بر  ۴۵ میلیارد ریال به مرحله ساخت رسیده است که از این تعداد ۷ طرح آن در مراحل پایانی ساخت قرار دارند.
 
وی از تکمیل بومی‌سازی این ۷ طرح تا پایان خردادماه امسال خبر داد و پیش‌بینی کرد سایر طرح‌های سفارش‌گذاری شده نیز تا پایان مهرماه به پایان برسند.
 
پورزیتانی با بیان اینکه میزان صرفه‌جویی طرح‌های در حال اجرا، حدود ۴۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود، گفت: بدین ترتیب با احتساب هزینه‌کرد داخلی‌سازی، در مقایسه با تامین این تجهیزات از سازندگان خارجی، ۵۰ درصد صرفه‌جویی ارزی به دنبال خواهد داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته صرفه‌جویی از محل تولیدات ساخت داخل در مقایسه با نمونه‌های خارجی به ۷۰ درصد رسید.
 
جانشین کمیته ساخت داخل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه تعداد ۱۶ طرح ساخت داخل نیز در مرحله تعامل فنی با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی قرار دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود این طرح‌ها به‌همراه ۲۰ طرح جدید که در برنامه ساخت سال ۱۴۰۱ این کمیته قرار گرفته‌اند، تا پایان امسال به نتیجه برسد.
 
وی به مزایای تولیدات ساخت داخل در مقایسه با نمونه‌های خارجی اشاره و اظهار کرد: افزون بر صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال، تقویت دانش فنی به ویژه در حوزه الکترونیک، قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، اطمینان از تایید اصالت کالا، نظارت و حضور کارشناسان در فرآیند ساخت و خدمات پس از فروش از مهمترین مزایای تولید ساخت داخل به شمار می‌رود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر