جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۲۵۴۶۴
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴

فکرشهر: مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس عسلویه گفت: واحد تحقیق و توسعه این شرکت با همکاری محققان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران نخستین بار در جهان موفق به تولید انبوه کود اوره دوست دار محیط زیست با مقاومت مکانیکی و خاصیت آنتی کیکی شدند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا،  غلامرضا جمشیدی افزود: تولید کود اوره جدید در این پتروشیمی یک نوآوری دانش‌بنیان است که در بازه‌ای سه ساله به بار نشست و یک ماه از تولید آزمایشی آن می‌گذرد و می‌تواند بازار جدیدی برای ایران ایجاد کند.

وی بیان کرد: در فرآیند تولید اوره جدید از نانو ذرات ابداعی که در ساختار آنها هیچ ماده شیمیایی و حتی حلال شیمیایی وجود ندارد با هدف جلوگیری از انتشار فرمالدئید به اتمسفر استفاده شده و از آسیب به محیط زیست جلوگیری می کند.

 مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس اظهار کرد: کُند رهایی، ماندگاری، مقاومت بالا و قابلیت جذب ریزمغذی‌ها از خاک از ویژگی‌های کود اوره جدید تولید شده است.

وی اضافه کرد: کود اوره جدید تولیدی  به دلیل اینکه با ترکیبی معدنی و طبیعی ساخته شده، دوستدار محیط‌زیست است.

جمشیدی یادآور شد: این دستاورد علاوه بر افزایش سود حاصل از فروش، باعث ارتقای استانداردهای کیفیت محصول، محیط زیست، کشاورزی و افزایش مزیت رقابتی می‌شود و با جذب مشتریان جدید از کشورهای توسعه یافته، این واحد پتروشیمی را در صدر شرکت‌های تولید کننده اوره جهان قرار می‌دهد.

وی افزایش سود فروش، حفاظت از آب‌های زیرزمینی و حفظ سلامت انسان را از دیگر مزیت‌های تولید کود اوره جدید عنوان کرد. 

جمشیدی ادامه داد: چون کودها از کشور مبدأ تا مقصد با شناورهای بزرگ و پهن‌پیکر از راه دریا صادر می‌شوند و به‌دلیل دما و فشار آب ممکن است کلوخه شوند، کود اوره جدید تولید شده در پتروشیمی پردیس دارای ویژگی آنتی کیکی (ضدکُلوخگی) است که برای مشتریان بسیار مهم و بازارپسند است.

وی ادامه داد: اوره کاربرد وسیعی در صنعت چوب برای ساخت چسب رزین اوره فرمالدئید دارد، استفاده از این نوع اوره در تولید چسب چوب می‌تواند باعث استحکام چسب تولیدی و کاهش خطر انتشار فرمالدئید به اتمسفر شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس عسلویه با بیان اینکه کشورهای هر پنج قاره جهان  مشتری کود اوره جدید پتروشیمی پردیس هستند گفت: این شرکت می‌تواند روزانه نزدیک به ۱۰ هزار تن از این کود اوره جدید را تولید و روزانه همین میزان را نیز صادر کند.

جشمیدی اضافه کرد: کود اوره به عنوان تامین نیتروژن مورد نیاز گیاهان از جمله ذرت، گندم، جو، آفتاب گردان، کلزا، سویا، گلرنگ، چغندرقند، نیشکر و سایر گیاهان زراعی یکساله در سطح وسیعی در ایران و دنیا در حال استفاده است بطوریکه در ایران سالانه حدود ۲ میلیون تن و در جهان حدود ۱۵۰ میلیون تن استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: در صورت مصرف نکردن کود اوره، تولید این گیاهان تا یک دوم و حتی تا یک سوم مقدار پتانسیل بویژه در خاک های مناطق خشک مانند ایران که از نظر ماده آلی ضعیف هستند، کاهش پیدا می‌کند.

فاز چهار پتروشیمی پردیس گام بلند برای کاهش آلودگی منطقه عسلویه

وی در باره فاز چهارم پتروشیمی پردیس گفت: این شرکت با خرید ۱۰۰ درصد سهام پتروشیمی همت به عنوان فاز چهارم مجتمع پردیس گام بلندی را برای کاهش آلودگی منطقه عسلویه و کسب عنوان بزرگترین مجتمع تولید کننده اوره در جهان برداشته است.

جمشیدی افزود: با بهره برداری از این طرح ملی، برای نخستین بار در ایران، کود اوره سبز بر مبنای آخرین تکنولوژی روز دنیا و بدون نیاز به احداث واحد آمونیاک تولید می‌شود که کمترین ضریب مصرف انرژی نسبت به واحدهای اوره موجود دارد.

وی با اشاره با تأثیر بالای این پروژه در کاهش سطح آلایندگی صنعتی در منطقه عسلویه، گفت: با بهره‌برداری از این طرح سالانه از سوختن و انتشار بیش از ۸۰۰ هزار تن دی اکسیدکربن پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در عسلویه و مصرف سالانه ۶۷۰ میلیون مترمکعب گاز متان جلوگیری و یک میلیون تن نیز به ظرفیت تولید اوره کشاورزی این شرکت افزوده می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس جلوگیری از خام فروشی آمونیاک مازاد بر مصرف شرکت های تولید کننده آمونیاک داخلی را از دیگر دستاوردهای این پروژه ملی عنوان کرد و اظهار داشت: در زمان حاضر، پتروشیمی پردیس ۲۰۰ هزار تن در سال آمونیاک مازاد بر نیاز تولید می‌کند و با راه اندازی طرح‌های پتروشیمی هنگام و لاوان، مقدار آمونیاک مازاد منطقه به ۶۰۰ هزار تن در سال می‌رسد که در شرایط تحریم امکان صادرات آن وجود ندارد و در صورت مهیا شدن فرصت صادرات، مصداق خام فروشی خواهد بود.

 جمشیدی گفت: با اجرای این طرح، ایران به بخش عمده ای از تعهدات خود به نهادهای بین المللی برای کاهش سطح گازهای آلاینده گلخانه ای عمل می‌کند و ضریب سلامت شاغلان و ساکنان منطقه عسلویه نیز افزایش قابل توجهی می‌یابد.

وی ادامه داد: با اجرای پروژه همت به عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس، علاوه بر ارزآوری و مطرح کردن نام ایران به عنوان میزبان بزرگترین مجتمع تولیدکننده اوره دنیا، دستاوردهای بزرگی مانند جلوگیری از خام فروشی آمونیاک، مصرف گاز متان و انتشار گاز دی اکسید کربن در منطقه همزمان محقق می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر