پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: نماینده مردم دشستستان در مجلس شورای اسلامی اجرایی نشدن سند تحول بنیادین را از نقاط ضعف وزارت آموزش و پرورش دانست.\n\nبه گزارش فکرشهر،‌ سید مهدی موسوی‌نژاد در نشست علنی امروز چهارشنبه (3 تیر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، افزود:‌ طرح اتستیضاح وزیر آموزش در تاریخ 25 خرداد 93 نوشته و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بنا به دلایلی اکنون در صحن علنی مطرح شده است.
کد خبر: ۱۲۵۷۱
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

فکرشهر: نماینده مردم دشستستان در مجلس شورای اسلامی اجرایی نشدن سند تحول بنیادین را از نقاط ضعف وزارت آموزش و پرورش دانست.

\n\n

به گزارش فکرشهر،‌ سید مهدی موسوی‌نژاد در نشست علنی امروز چهارشنبه (3 تیر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، افزود:‌ طرح اتستیضاح وزیر آموزش در تاریخ 25 خرداد 93 نوشته و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بنا به دلایلی اکنون در صحن علنی مطرح شده است.

\n\n

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واقعیت آن است که استیضاح به معنای برکناری وزیر نیست بلکه به معنی روشنگری است، ادامه داد:‌ ممکن است در این جلسه نمایندگان متقاضی قانع شده و آقای وزیر نیز با تمام توان و انر‍ژی به کار خود ادامه دهند؛ از سویی دیگر ما به پاک دستی آقای فانی اذعان داریم و دلیل استیضاح وی نیز بیشتر در حوزه مدیریت‌ها و سیاست‌های وزارت مذکور است که همه تلاشمان نیز بر آن بود تا این استیضاح صورت نگیرد و با تذکرات معضلات آموزش تمام شود.

\n\n

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با یادآوری اینکه جلسات متعددی با وزیر آموزش و پرورش برای رفع معضل فرهنگیان برگزار شد،‌ تصریح کرد:‌ متاسفانه این جلسات نتیجه بخش نبود و اکنون نیز به جلسه استیضاح ختم شد که البته یکی از راه‌های انتقال مشکلات مربوطه به جامعه ‌آموزگاران طرح استیضاح است و امید است راهی برای اراده رئیس جمهور نسبت به رفع مشکل فرهنگیان باشد.

\n\n

وی با برشمردن علت استیضاح وزیر آموزش و پرورش، ‌اجرایی نشدن سند تحول بنیادین را از مهم‌ترین علت استیضاح فانی خواند.

\n\n

نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ عدم رویکرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند و ارزشمند این دانشگاه به عنوان مهمترین سند تحول بنیادین در ایجاد و تحول،‌ نوآوری و ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم، افزایش شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی،‌ تخصصی و حرفه‌ای فرهنگیان و توسعه زمینه‌های پژوهشگری و تقویت روحیه پژوهش و ارتقای مستمر بنیه علمی فرهنگیان از دیگر معضلات است.

\n\n

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تاکید کرد: انتصاب مدیران بازنشسته،‌ ناکارآمد، بی‌انگیزه و بدون برنامه با رویکرد سیاسی و جناحی در سطوح ستادی وزارتخانه و مدیریت‌های ارشد استانی و شهرستانی و نگاه قالب سیاسی، جناحی، حزبی و گروهی به آموزش و پرورش از دیگر نقاط ضعف است.

\n\n

وی تاکید کرد: در حالی که راهبرد شماره 9+ فصل 5 سند تحول تاکید بر استقرار نظام مدیریت اثربخش و کارآمد و مسئولیت‌پذیر و پاسخگو داشته و بند 10 سیاست‌های کلی،‌ ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش،‌ تاکید بر تامین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، رویکرد ارزشی و انقلابی نه ستاد انتخاباتی و جناحی و دور نگه داشتن محیط آموزش و پرورش از دسته‌بندی‌های سیاسی دارد اما متاسفانه احاطه حلقه مشاوران خاص سیاسی بر کمیته انتصابات وزارتخانه به استان‌ها منجر به انتصاب افرادی گردیده است که صرفا به دلیل فعالیت گروه‌ها در ستاد انتخاباتی بدون در نظرگفتن توان مدیریتی، تعهد و تخصص بوده در حالی که یکی از بزرگترین مجموعه‌های فرهنگی کشور که می‌بایست با رویکرد آموزش و پرورش بدون سیاست‌زدگی و باند بازی اداره شود دچار آسیب شده است.

\n\n

موسوی‌نژاد گفت: علی‌رغم رشد حدود 25 درصدی اعتبارات آموزشی در سال 93 نسبت به سال 92 و رشد بالغ بر 500 درصدی آن در یک دهه گذشته و کاهش تعداد دانش آموزان و فرهنگیان حدود 30 درصد در این یک دهه،‌ چه  اقدام علمی جهت اجرایی شدن بند 6 سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش مبنی بر تحول در ساختار مالی و اداری و نظام مدیریت با هدف ارتقای کیفیت و بهره‌وری نظام آموزش و پرورش و اجرایی شدن بند ب ماده 19 قانون برنامه 5 توسعه مبنی بر افزایش سهم اعتبارات غیر پرسنلی به پرسنلی انجام داده اید.

\n\n

نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ عدم نظارت بر استفاده بهینه از منابع صندوق ذخیره فرهنگیان در جهت رفع نیازهای مالی آنان علی‌رغم تاکید راهکار 2-12  سند تحول بنیادین،‌متاسفانه توجه جدی و عملی برای جذب و نگه داشت نیروهای کارآمد در دوره ابتدایی و تقویت نگاه تخصصی و زیربنایی به این دوره تحصیلی نمی‌شود.

\n\n

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تاکید کرد:با توجه به حساسیت این دوره در اجرایی کردن فصل سوم این سند مبنی بر ارایه مقطع در دو دوره سه ساله به ویژه برای سه سال اول که بایستی طبق راهکار 8-21 سند تحول بنیادین،‌ نظام دوره‌ای انجام شود،‌اقدام عملی و موثری برای این مهم صورت نگرفته است.

\n\n

وی افزود: عدم به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در کلیه فرآیندها جهت تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرآیندهای موجود و ارایه برنامه‌های آموزشی و دروس دوره‌های تحصیلی به صورت الکترونیکی به ویژه در مناطق محروم کشور یکی از موارد ایجاد نوآوری و خلاقیت در آموزش و پرورش است که متاسفانه در سال‌های اخیر سیل نزولی داشته و تلاش چشمگیری مشاهده نمی‌شود.

\n\n

نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ برنامه‌ریزی و مدیریت نامناسب در سامان‌دهی نیروهای انسانی به طوری که محل خدمت معلمان،‌ دور از سکونت همسر و خانواده تعیین می‌شود که خود صدمات جبران‌ناپذیری به معلم و خانواده‌های آنها که می‌بایست مشکل‌گشای دانش‌آموزان و اولیا باشد وارد کرده است.

\n\n

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تاکید کرد: عدم اجرای مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی در مورد استخدام مربیان پیش‌دبستانی و شرکتی و افازیش مرخصی زایمان و شیردهی به 9 ماه و موارد مصوب دیگر نیز معضلات زیادی را پدید آورده است.

\n\n

نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ تبعیض شدید خدمات رفاهی فرهنگیان با سایر وزارتخانه‌ها، تقریبا هیچ گونه آیتم حقوقی رفاهی مانند حق مسکن یا ایاب و ذهاب و پوشاک و خواربار برای فرهنگیان در نظر گرفته نشده است؛ اغلب وزارتخانه‌ها به ویژه تهران و مشهد برای کارکنان مهمانسرا و اسکان مناسب دارند،‌ فرهنگیان خانه معلمی دارند که هزینه آن برای فرهنگیان بیش از مهمانسراها تمام می‌شود و فضای آن جوابگوی این قشر نیست.

\n\n

به نوشته ی خانه ملت، وی افزود: هزینه فوت و ازدواج فرهنگیان، اضافه کار آموزشی پرداخت نشده، فوق‌ا‌العاده نوبت دوم مدیران خدمت‌گزاران، فوق‌ا‌العاده مرزی مناطق محروم، هزینه آب و برق، تلفن مدارس و هزینه سفر فرهنگیان، تاکنون پرداخت نشده است، مشکلات مالی نیز که جای خود دارد که این موارد انگیزه کاری را به شدت پایین آورده و منجر به نارضایتی آنها شده است.

\n\n

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تاکید کرد: پاداش بازنشستگی سلیقه‌ای پرداخت می‌شود که عدم رعایت شان بازنشستگان است، اتوانی وزیر در جلب توجه عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور از دیگر مشکلات است همچنین عدم سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی درست برای شناخت و استعدادهای درخشان به ویژه در مناطق محروم انجام نمی‌شود .

\n\n

نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ بیمه طلایی فرهنگیان برای دل خوش کردن آنها است و کارایی ندارد و جای این سوال باقی است که آقای فانی آیا نیروهای فعال را از مدریت کنار گذشتن اقدامی صحیحی است؟ امید است توضیحات شما بتواند نمایندگان را قانع کند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر