پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۵۶۲
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸

فکرشهر: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو ( سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد) برای بررسی پرونده ثبت عبابافی دشتی استان بوشهر عصر روز پنجشنبه وارد این شهرستان شدند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این سفر کارشناسان شورای جهانی صنایع‌دستی را برای بررسی پرونده ثبت جهانی پارچه عبای دشتی همراهی می‌کند.

ارزیابان یونسکو در جریان این بازدید میدانی، با حضور در مراتع روستاهای کردوان و بحیری شهرستان دشتی مراحل قیچی کردن پشم شتر، نخ ریسی، چله‌گذاری و بافت پارچه را از نزدیک مشاهده و بررسی کردند.

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان این بازدید گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این پرونده به سرانجام برسد.

او شهرستان دشتی را در زمینه بافت پارچه عبا مستعد دانست و اظهار کرد: ارزیابان یونسکو از نزدیک تمامی فرآیندها را در زمینه عبابافی مشاهده کردند و برایشان جذاب بود.

رازه معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر نیز گفت: تمام سعی ما معرفی ظرفیت‌های این حوزه به طور ملی و بین‌المللی است و از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

چوکه ( چوقه یا عبا) یکی از صنایع دستی استان بوشهر است که در شهرستان دشتی دارای قدمتی دیرینه است و روستای بوحیری این شهرستان در سال ۹۸ به عنوان روستای عبابافی کشور ثبت ملی شده است.

این پارچه از پشم شتر بافته می‌شود، نخ آن را در زمان ریسندگی ضخیم‌تر می‌ریسند تا پارچه‌ای با کیفیت تر بافته ‌شود و پیش از این تنها برای بالاپوش زمستانه و عبا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ظرافت بالا، خود رنگ و دست ساز بودن در روش نساجی و مرغوبیت در تهیه نخ و نوع بافت و به دنبال آن کیفیت و ماندگاری بالا از دلایل استقبال از این نوع پارچه است و از سالیان گذشته شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس خواهان پر و پا قرص آن بوده‌اند.

طرح دار کردن، حاشیه‌گذاری مناسب و چند رنگ کردن این نوع پارچه از مواردی که در سال‌های اخیر عبای سنتی روستای بحیری را متحول کرده‌است تا شرایط برای حضور چوکه در زندگی روزمره افراد در داخل و خارج فراهم شود و به دنبال تجاری سازی گسترده آن برای جوانان بوشهری اشتغال‌آفرین باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر