شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۷۲۲۷
سه‌شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴

فکرشهر: آمار هاي مختلف و متناقض از مهاجرت پزشكان و كادر درمان هر روز به گوش مي رسد و دلايل متفاوتي نيز براي آن ها مطرح مي گردد. برخي معتقدند پزشكان به علت مشكلات مالي و قانوني تن به مهاجرت مي دهند برخي نيز معتقدند پزشكان اتفاقا به دليل توان مالي تن به مهاجرت مي دهند. در هر حال ابعاد گوناگوني از مهاجرت پزشكان وجود دارد.

به گزارش فکرشهر، محسن مصلحي، رئيس هيات مديره كانون انجمن هاي صنفي گروه پزشكي، در آغاز درباره افزايش موج مهاجرت پزشكان به «انتخاب» گفت: از مهاجرت پزشكان آمار نيمه مشخص وجود دارد. روابط عمومي بين الملل سازمان نظام پزشكي متمركز بر اين موضوع كار مي كند. يك سري اقدام به مهاجرت مي كنند اما موفقيتشان براي مهاجرت مشخص نيست اما بطور كلي مهاجرت افزايش پيدا كرده اند. در چند ماه اخير نسبت به دو سال گذشته افزايش خيلي شديدي در مهاجرت پزشكان نداشته ايم و شيب ملايم خاص خود را داشته است. يكي از مهم ترين عللي كه پزشكان و كادر پزشكي مهاجرت مي كنند احساس عدم امنيت شغلي است. برخلاف ادعاهايي كه مطرح مي شود شغل پزشكي پس از سال ها تحصيل و تلاش در حوزه هاي مختلف حاصل مي شود. ما در حوزه سلامت يك سري محدوديت هايي داريم كه آرامش خاطر براي پرداختن به شغل پزشكي فراهم نمي شود. از جمله تعرفه هاي پزشكي كه هنوز افزايش نيافته است و تعرفه ها با قيمت تمام شده خدمات خيلي تفاوت دارد، بيمه ها نيز نمي توانند اين تفاوت را پوشش دهند و كارآمدي مناسبي ندارند. هجمه هاي رسانه اي بر پزشكان و برخورد هايي كه با آن ها مي شود نيز موثر است. شما هيچ رشته اي را نداريم كه فارغ التحصيلان آن در مناطق محروم تعهدات خود را بگذرانند. مجموع اين عوامل در بيمه و ماليات و تعرفه ها و گرفتاري هاي مرسوم منجر به مهاجرت مي شود.

وي در ادامه نسبت به مقاصد پزشكان براي مهاجرت افزود: مقصد ها براي مهاجرت پزشكان بستگي به ايده آل هاي شخصي نيز دارد و در برخي نقاط نيز با ناچاري صورت مي گيرد. كشور هايي مانند كانادا و استراليا و حوزه خليج فارس مقاصد مهمي هستند. يك سري مهاجرت ها هم صرفا براي كار اند مانند عمان؛ اما براي اقامت كشور هايي مثل كانادا شرايط مناسب تري دارند و مقصد پزشكان مي شوند. البته در آن جا نيز شرايط خيلي خوشايند نيست اما بر سر ناچاري اين كار را مي كنند و خيلي ها اميدوار اند بتوانند در شرايط مناسب در كشور خودشان مشغول كار شوند.

مصلحي در پايان درباره مقابله دولت با برخي اقدامات پزشكان از جمله دريافت وزيت نقدي و كارت به كارت و تاثير محدوديت هاي قانوني بر مهاجرت ها گفت: خير؛ بيشتر مشكل در اين حوزه احساس تبعيض و نحوه برخورد نامناسب است. ما اگر بعد از اين همه سال ساختار هاي مالي مان را در كشور نتوانيم درست تبيين كنيم و مردم را توجيه كنيم، سپس به دليل ضعف عملكرد خودمان مباحث اين چنيني را مطرح كنيم بيشتر از جنبه آبرو موجب ايراد مي شود در حاليكه بدون هياهو ميتوان يك سري مشكلات را حل كرد. جامعه پزشكي به نسبت صنوف ديگر ماليات بيشتري پرداخت مي كنند اما كسي به آن توجه مي كند؟ اگر كسي توجيه شده باشد و احساس عدالت كند مشكلي با قوانين ندارد. هر قشري ممكن است سوءاستفاده گر هم داشته باشد اما كل جامعه را زير سوال نبرد. رسانه اي شدن اين مباحث اعتماد مردم به جامعه پزشكي را كم مي كند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر