فکرشهر: نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، با اشاره به اهمیت بحث دشمنشناسی و توجه به آن در ابعاد مختلف، یادآور شد که وقتی میگوییم تمدن رقیب، گاهی اشتباه میشود که این تمدن مسیحی است؛ حال آنکه تمدن اروپایی و آمریکایی امروز، تمدن مسیحی نیست و اساس این تمدن کفر است.
به گزارش فکرشهر از ایسنا، آیتالله لطفالله دژکام در خطبههای نماز جمعه ۱۵ اردیبهشت شیراز، با اشاره به آیه ۱۱۵ سوره مومنون، که خداوند در آن فرموده است؛ "آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریدهایم و هرگز به سوی ما بازگردانده نمیشوید؟"، بحث خطبه اول را ناظر بر معارف انقلاب اسلامی دانست و گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب بزرگی بود که در ایران پدید آمده اما همه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و میدهد و بر پایه یک معارفی بنیاد شده است.
او ااضفه کرد: اگر این معارف دقیقا از جانب خود ما انقلابیون شناخته و پاس داشته نشود ممکن است دشمنان در جاهایی نفوذ کنند و امر را بر خود ما هم مشتبه کنند؛ اینست که جهاد تبیین به فرموده مقام معظم رهبری از واجبات فوری این برهه انقلاب به شمار میرود.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه یکی از مباحث، "دشمن شناسی" بود، به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت این موضوع نیز اشاره و اضافه کرد: یکی از ابعاد این بحث، معادباوری است؛ اینکه همه ما به عنوان مسلمان انقلابی معاد، قیامت و حیات پس از مرگ را ایمان داریم و به عنوان پایهای در انقلاب اسلامی و محوری که باید در تصمیمگیریها مورد توجه جدی قرار گیرد مدنظر ما باشد.
وی با بیان اینکه برای پی بردن به اهمیت بحث معارف انقلاب اسلامی، به موضوع تمدن رقیب مکررا اشاره کرده است، گفت: در تمدن رقیب ما در اروپا و آمریکا که مدعی هستند نسبت به معاد چه باورها و حرفهایی دارند؛ گاهی اشتباه می شود که وقتی میگوییم تمدن رقیب، این تمدن مسیحی است، ولی تمدن اروپایی و آمریکایی امروز تمدن مسیحی نیست و اساس این تمدن کفر است و نسبت به مبانی عقیدتی ادیان کافر هستند، باید این را دقیقا تصور کنیم و بپذیریم وگرنه در موضع گیری های خود اشتباه میکنیم.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه برای پاسخ به این پرسش که باورهای آنها در تمدنی که پایهگذاری کردند چیست؟ گزارش مختصری درباره یک فیلسوف معاصر انگلیسی بیان میکند، گفت: آقای "برایان مگی" فیلسوفیست که حدود ۴ سال قبل فوت کرد و کتابی به نام مواجهه با مرگ، دارد که رمانی فلسفی است و از زبان قهرمان داستان مواضع تمدن اروپایی، موضوع را تبیین میکند.
امام جمعه شیراز با بیان این کتاب به فارسی ترجمه شده است و جا دارد که مورد توجه ویژه قرار گیرد، به بیان جملاتی از مصاحبه نویسنده کتاب یاد شده پرداخت و گفت: "آقای مگی میگوید من یک ایدئالیسم اشراقی هستم ولی فرد مذهبی نیستم و به خدا و جاودانگی روح اعتقاد ندارم." این فکر در تمدن اروپایی و آمریکایی وجود دارد و آن را اداره می کند، ممکن است بعضیها مسیحی یا مسلمان باشند اما این افراد اداره کننده حکومت و این تمدن نیستند. تمدن اروپایی و آمریکایی پایهاش بر اینست که نه به خدا و نه به روز قیامت اعتقاد ندارد. البته "مگی" اعترافی کرده و در ۷۰ سالگی گفته آرزو میکنم ای کاش در من اعتقاد مذهبی وجود داشت، هیزم جهنم شدهاند اما اعتراف کرده که کاش خداباور بوده است.
او اضافه کرد: آقای مگی ۴ سئوال شامل اینکه آیا زندگی ما خارج از دایره خود مفهوم و مقصودی دارد؟ معنای زندگی برای انها مبهم است و چه اتفاقی پس از مرگ برای ما خواهد افتاد؟ آیا واقعا نابود میشویم یا به حیات خود در کالبدی دیگر ادامه میدهیم؟ اگر ادامه می دهیم آنجا چه خبر است؟ این سوالاتی است که در ۷۰ سالگی برای یک فیلسوف انگلیسی پیدا شده و برای آن پاسخی ندارد، تمدن بعد از رنسانس برای این سئوالات پاسخ ندارد.
رفتن به میدان رقابت بین تمدنی با قهرمانان بزرگ ایرانی اسلامی
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه همه ما مسلمانان حتی انسانهای عادی که محقق و مذهبی نیستند برای این پاسخ دارند چون از دین اسلام بهره مند هستند، گفت: ۳ قرن اروپاییها رسما گفتند جواب این سئوالات را نمی دهیم و پاسخ این سئوالات را نمی دانیم. علل و عوامل اینکه چرا اروپا و غرب به این وضع و روز رسیدهاند را شهید مطهری مطرح کرده است.
او گفت: شما مسلمان و اهل اعتقاد به معاد و روز قیامت هستید و میگویید برای این پرسشها پاسخ داریم، هم پاسخ فلسفی در حدی که فلسفه می تواند پاسخ بگوید. یکی از جاهایی که ملاصدرا افتخار میکند این است که در مسئله معاد پاسخ به پرسشهایی داده که ابن سینا نتوانست جواب بدهد.
آیتالله دژکام گفت: اگر بناست در رقابت بین تمدنی به میدان بیاییم قهرمانان بزرگی مثل ملاصدرا، علامه طباطبایی، علامه مصباح یزدی، آیت الله جوادی آملی و غیره هستند که در مقابل حرفهای پوسیده تمدن اروپایی و آمریکایی به میدان اندیشهورزی آمدند و حرف های عمیق و بزرگ و درست ارائه کردند و علاوه بر آن از وحی تحریف نشده یعنی قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت و بیانات آنها در راستای مسئله معاد و پس از مرگ برخوردار هستیم که متاسفانه اروپایی ها خود را از این هم محروم کردند.
او گفت: نگویید اروپایی ها نمی دانند که قرآن نازل شده است و سخن اسلام چیست. آنها پس از آنی که دانستند کافر شدند. در تاریخ ۳۰۰_ ۴۰۰ ساله اروپا باید بیش از این مطالعه کنیم، دیدند و شنیدند ولی کافر شدند و این کفر به پای آنها پیچیده است و آنها را زمین می زند.
امام جمعه شیراز خطاب به مردم ایران گفت: شما که انقلاب اسلامی را برپا کردید، کسانی که پیامبر گرامی اسلام وعده داد که رجالی از فارس اگر علم در ثریا باشد به آن دست پیدا می کنند و رشد می دهند و به جهانیان عرضه می کنند؛ امروز به میدان آمدهاید تا انشاالله تمدن نوین اسلامی را برپایه خداباوری، معادباوری و اعتقاد به ولایت و امامت جلو ببرید و جهانی که خدای متعال راضی است به آن تمدن از نو بنیاد کنید و امیدوارم بیش از پیش این مسیر نورانی را خدا توفیق دهد و بتوانیم طی کنیم.
اهمیت پاسداشت علما و تشویق افراد برای ورود به حوزه علمیه
آیتالله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز، با اشاره به درپیش بودن روز بزرگداشت شیخ صدوق و شیخ کلینی، از علمای گرانقدر تشیع، گفت: این بزرگداشتها برای آنست که به نقش عالمان دینی بیشتر توجه کنیم. جامعه همیشه به عالم نیاز دارد و عالم دینی نقش جهت دهی مردم را به سوی خیر و صلاح به عهده دارد و کسی جای عالم را در این مبحث نمیگیرد.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه این دو عالم بزرگوار هر کدام نیاز دارند که جلسات مستقل برگزار و به تناسب هر یک از این علما، کار انجام شود، گفت: در هفته پیش رو حوزه علمیه فارس و شیراز میزبان یک همایش ملی در بحث مباحث حوزوی است، تحت عنوان حوزه انقلابی و حوزه منتظر که به نوعی یاد مرحوم آیت الله ایمانی است برای اینکه به ایام رحلت این بزرگوار هم ارتباط دارد.
آیتالله دژکام با بیان اینکه تاکنون سه دوره از همایش حوزه انقلابی و حوزه منتظر برگزار شده و مورد توجه مدیر حوزههای علمیه کشور است، گفت: همایش امسال با پیام آیتالله العظمی مکارم شیرازی شروع به کار خواهد کرد، یک حرکت بسیار ارزشمندی است برای اینکه به جای اینکه صرفا به گذشته بپردازیم که حوزه در گذشته چه نقشی داشته به وظایف فعلی حوزه انقلابی و حوزهای که در ظهور نقش داشته باشد، پرداخته باشیم و از بزرگان علمای حوزه علمیه قم هم کسانی در این مجلس به فیض خواهند رساند.
امام جمعه شیراز با طرح این توصیه که "فرزندان خود را تشویق کنید که کار حوزوی کنند و طلبه بشوند که مداد العلما افضل من دما الشهدا" گفت: یک عالم نقش آفرین در عرصه حیات امت اسلامی ارزشش از شهادت کمتر که نیست، بیشتر هم هست، پوشیدن این لباس تزکیه خودش را میکند که در این لباس قرار میگیرد و نوعی شهادت را استقبال میکند و هنوز هم سلسله علما شهید می دهند و آماده شهادت هستند و این مسیر را نگذارید تعطیل شود. اگر عزیزانی علاقهمند هستند مانعشان نشوید تا این مسیر نورانی به خوبی ادامه پیدا کند.
ترویج هرچه بیشتر فرهنگ پهلوانی
آیتالله دژکام همچنین با اشاره به درگذشت "خلیل عقاب" و در پیش بودن روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانهای، گفت: پهلوانی در شیراز ریشه عمیق دارد، آیین فتوت با تشریف فرمایی حضرت احمد بن موسی(ع) در شیراز به نوعی ریشه دوانده و وجود مقدس ایشان از فتیانی است که در عالم فتوت کم نظیر است و شعرا در بحث فتوت ایشان داد سخن دادهاند و شیرازیها در مکتب حضرت احمدبنموسی(ع) فتوت و پهلوانانی را یاد گرفتند تا امروز هم چهرههای مدالآور کشتی ما که از همین گودها برمیخیزند چشم همه ما را روشن میکنند.
امام جمعه شیراز گفت: این فرهنگ پهلوانی را پاس بداریم خیلی وقتها در مشکلات سیاسی و اجتماعی جامعه ما پشت و پناه مردمی میخواهند. این پهلوانان و مردان وسط گود زورخانه وارد میدان میشوند و مسیر را برای دیگران باز و ارزشها را حفظ میکنند. در ۴۰ و چند سال پس از انقلاب اسلامی مواردی که اهل فتوت در شیراز میدانداری کردند و حرف حق را به کرسی نشاندند، کم نداریم.
امام جمعه شیراز همچنین در خصوص اقتصاد مقاومتی ضمن یادآوری اینکه یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی مردمیسازی اقتصاد است، گفت: اقتصاد اگر میخواهد در مقابل دشمن مقاوم ن باشد باید مردمی شود؛ چنانچه در جنگ وقتی با مردم رفتیم به میدان دشمن نتوانست کاری کند و امام راحل نکته اصلی را فرمود که با یک ملت نمی توانند کاری کنند.
برخی مردمی سازی را به خصوصیسازی فروکاستهاند
آیتالله دژکام با بیان اینکه در عرصه نبرد اقتصادی هم مردم باید میداندار شوند، خاطرنشان کرد: این میدان داری و مردمیسازی اقتصاد متاسفانه گرچه از الزامات شعار امسال است، مورد کم لطفی قرار میگیرد. شعار امسال مهار تورم و رشد تولید است، آقا میفرمایند اگر مردمی شد تولید رشد میکند و اگر تولید رشد کرد تورم مهار میشود پس ما شعار امسال پایهاصلیاش به مردمیسازی اقتصاد باز میگردد.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه برخی مردمسازی را به خصوصیسازی فروکاستهاند، تاکید کرد: اگر قرار بر خصوصیسازی باشد، قانون دارد و باید طبق قانون عمل شود؛ ولی یک گوشه مردمیسازی اقتصاد است؛ رهبری فرمودند از تولیدات کوچک و بزرگ باید مردم میدان دار باشند و این حرکت به برنامهریزی نیاز دارد.
او با بیان اینکه بسیج سازندگی میتواند در این راستا نقشآفرین باشد همانند جنگ که بسیج انجام داد، بر لزوم حمایت از آن تاکید و خاطرنشان کرد که بسیج سازندگی باید به عنوان یک وظیفه، اقتصاد مردمی را طراحی کند، زیرا اگر این مسیر شروع شد، به دلیل پویایی ذهن جوانان، تا آخر سال راهحلهایی برای آن یافت خواهد شد.
او با اشاره به برگزاری نشستی در رابطه با معماری اسلامی، آن را کاری ارزشمند دانست و گفت: برای مردمیسازی اقتصاد هم باید جوانان نقش آفرین باشند. اینکه نحوه مطالبهگری رسم شده که انگار صرف نق زدن به برخی مدیران است باید تبدیل شود به ارائه طرح و فکر جدید که ما میدانیم در مجموعه دانشجویی ما توان و امکانش وجود دارد.
امام جمعه شیراز، عملیاتی کردن طرح مردمی سازی اقتصاد را برعهده بسیج سازندگی دانست و گفت: تصمیم بگیرید که مجموعههای جوان و دانشجویان برای مردمیسازی جلسه بگیریم تا یک مدل و الگوی جدید ارائه شود. اگر این کار شد هم رشد تولید محقق میشود و هم مهار تورم، خود بنده هم دوباره پیگیری میکنم ولی توقع این است که دوستان به میدان عملیات بیایند.