فکرشهر: دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال، گفت: مصرف سیگار در ایران به طور متوسط ۶۰ میلیارد نخ در سال است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز سالانه صرف درمان بیماریهای مرتبط با بخش سلامت میشود.
به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، محمدرضا مسجدی روز یکشنبه در همایش «دانشگاه بدون دخانیات» که در مرکز اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، افزود: حدود ۶۰ هزار مرگ در کشور در سال ناشی از مصرف و مواجهه با ورود دخانیات برآورد شده است.
وی اظهار داشت: وضعیت شیوع مصرف دخانیات در سال ۱۴۰۰ در مردان کشور ۲۵.۸۸ و در زنان ۴.۴۴ بود که به طور کلی در پنج سال اخیر در گروه سنی بالای ۱۸ سال روند افزایشی داشته است.
این فوق تخصص ریه تاکید کرد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و تنباکو در کشور هزینه میشود و ضرر اقتصادی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به بخشهای تولیدی و توسعهای کشور به دلیل مرگ زود هنگام افراد مصرف کننده و در مواجهه با دود، غیبت از کار، ناتوانی و آتشسوزی است.
نقش تاثیرگذار افراد معروف در فرهنگسازی کنترل دخانیات
مسجدی با بیان اینکه افراد مشهور و معروف در گسترش فرهنگ سلامت بسیار نقش آفرین هستند، گفت: سیگار کشیدن در فیلمهای سینمایی و سریالهای نمایش خانگی به قدری برجسته شده است که ناخودآگاه توجه مخاطب را به خود جلب میکند.
وی افزود: کودکان و نوجوانان نیز تحت تاثیر محیط اطراف خود قرار دارند همچنین تمایل دارند تا در پوشش و رفتار از دیگران به خصوص شخصیتهایی که از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، الگوبرداری کنند.
مسجدی تصریح کرد: سیگار کشیدن یکی از دسترسترین و راحتترین رفتارها برای تقلید کودکان و نوجوانان از شخصیتهای محبوب در فیلمها است در حالی که بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات مواد دخانی با اشکال مختلف ممنوع است و این اواخر به دلیل راهبردهای شرکتهای چندملیتی تبلیغ کننده دخانیات، جوانان به طور غیرمستقیم مورد هدف قرار گرفتهاند.
گسترش تبلیغات در جذب مصرف دخانیات نگرانکننده است
دبیر کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: سالهای اخیر در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات اتفاقی خاصی نیفتاده و سالهای آینده نیز اگر برای کنترل دخانیات اقدام جدی انجام نشود جزو کشورهای با شیوع بالا در مصرف انواع مواد دخانی خواهیم بود.
بهزاد، ولی زاده اظهار داشت: گسترش تبلیغات فریبنده در جذب مصرف دخانیات در کشور نگران کننده شده است و یک سوم جوانان فقط به دلیل تبلیغات به سمت مصرف دخانیات میروند.
ولی زاده تصریح کرد: برای پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات نیازمند حمایت نهادهای مختلف حاکمیت در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات هستیم.