دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۰۱۲
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶

فکرشهر: اتفاقات اخیر روسیه نگاه جهانیان را به شرکت خدمات نظامی «واگنر» جلب کرد اما همزمان نشان داد که کشورهای دیگری از جمله چین نیز از خدمات شرکت‌های مزدوری مشابهی استفاده کرده و آنها را برای پیشبرد مقاصد خود در مناطق مختلف جهان به کار می‌گیرند.

همزمان با گسترش روزافزون دایره حضور چین در جهان، مشخص شد پکن بخشی از ماموریت‌های مبارزه با دزدان دریایی در خلیج عدن، مراقبت از خطوط راه‌آهن در کنیا و ذخایر سوخت در سری‌لانکا را به شرکت‌های خصوصی خدمات نظامی محول کرده است.

روزنامه «وال‌ستریت ژورنال» در گزارشی اشاره کرد که این شرکت‌های مزدور در روسیه و چین روابط پیچیده و پنهانی با ارتش‌ها دارند و در مناطق تحت سیطره و نفوذ این کشورها دست به عملیات می‌زنند.

تحلیلگران نظامی اما معتقدند که نسخه چینی واگنر، آزادی عمل کمتری نسبت به نسخه روسی دارد، چرا که حزب کمونیست چین روی تمرکز قدرت در دست حزب حساسیت ویژه‌ای دارد و ارتش ملی چین را در واقع ارتش حزب می‌داند و از این رو به شرکت‌های خصوصی آزادی عمل چندانی نمی‌دهد. علاوه بر این در چین قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای حمل سلاح وجود دارد، به نحوی که تنها تعداد اندکی از افسران پلیس این کشور اجازه حمل سلاح دارند. این موضوع امکان شورش شرکت‌های خصوصی علیه دولت – به مانند آنچه در روسیه رخ داد- را ناممکن می‌کند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد شرکت‌های مزدوری چینی بیشتر به ماموریت‌های حمایت و مراقبت مشغولند و عملیات تهاجمی کمتری به آنها محول می‌شود، با این حال دکترین امنیت ملی چین ممکن است در آینده حوزه صلاحیت این شرکت‌ها را گسترش داده و ماموریت‌های جدی‌تری به آنها محول کند.

سرگئی سوخانکین، همکار اندیشکده «جیمز تاون» در واشینگتن در این‌باره گفت که چین ممکن است این شرکت‌ها را برای تعمیق دایره نفوذ خود در مناطق دیگر به کار گیرد. با این حال او تاکید کرد آنچه برای گروه روسی واگنر پیش آمد، ممکن است روی پذیرش و همکاری کشورهای دیگر با پیمانکاران امنیتی چینی تاثیر منفی بگذارد.

در حال حاضر پیمانکاران امنیتی چینی پرشماری در جهان فعالیت دارند که Huaxin Zhongan Group, China Huawei Security Group, DeWe Security و Frontier Services Group از آن جمله‌اند.

بیشتر این شرکت‌ها با به کارگیری کهنه‌سربازان ارتش ملی و نیروهای ویژه چین به نگهبانی و حمایت از پروژه‌های چین در خارج از این کشور و به ویژه پروژه‌های مرتبط با «ابتکار کمربند و جاده» این کشور فعالیت دارند، در حالی که مزدوران واگنر به عنوان سایه ارتش روسیه عمل کرده و در کشورهای مختلفی از جمله سوریه، آفریقای مرکزی و مالی مانع از سقوط دیکتاتورهای مورد حمایت موسکو شدند.

منبع: انتخاب

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر