دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۰۴۳
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

فکرشهر: سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) پس از ماه‌ها تعقیب و مراقبت یک شبکه پنهانی شامل ۵۶ نفر را که از شهروندان خارجی ساکن این کشور برای موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، جاسوسی می‌کرد، کشف کرده است.

به گزارش  فکرشهر از انتخاب، روزنامه «صباح» بخش ضد اطلاعات سازمان اطلاعات ملی ترکیه در همکاری با بخش ضد تروریسم پلیس استانبول در این عملیات هفت نفر را بازداشت کرده که به همکاری با موساد اعتراف کرده اند.

به گفته سازمان اطلاعات ملی ترکیه این هفت مظنون بخشی از ۹ شبکه شامل ۵۶ نفر هستند. هر یک از این شبکه‌ها زیر نظر ۹ مامور موساد که در تل آویو مستقر هستند فعالیت می‌کردند و قابلیت عملیات در مقیاس بین المللی داشتند.

اسناد سازمان اطلاعات ملی ترکیه نشان می دهد که این جاسوسان از طریق تعقیب خودروها توسط جی پی اس و رخنه در ارتباطات اینترنتی در مورد شهروندان خارجی ساکن ترکیه اطلاعات جمع آوری می کردند.

علاوه بر این، آنها افرادی را که توسط موساد مشخص می شدند تعقیب کرده و از ملاقات‌های آنها با دیگران عکس‌برداری می کردند. این بخش از اقدامات جاسوسی این شبکه توسط یک اسرائیلی عرب‌تبار به نام «سلیمان اغباریه» هدایت می‌شد.

سازمان اطلاعات ملی ترکیه در تحقیقات خود متوجه شده است که اعضای این سلول‌های جاسوسی شهروندان کشورهای مختلف خاورمیانه بوده اند. تمامی ارتباطات بین این افراد با ماموران موساد در خارج از ترکیه با استفاده از تلفن‌های همراه یک بار مصرف انجام می‌شد که با مشخصات جعلی ساکنان کشورهای دیگر مثل اسپانیا، بریتانیا، آلمان، سوئد، بلژیک، مالزی و اندونزی به ثبت رسیده بود.

یکی از رهبران این شبکه، یک جاسوس موساد با اسم مستعار «شیرین آلیان» که سازمان اطلاعات ملی ترکیه نتوانسته است هویت واقعی او را کشف کند، با استفاده از تلفن همراهی که در آلمان ثبت شده بود به یک فلسطینی عضو این شبکه به نام «خالد نجیم» دستور داده بود وبسایت‌های خبری جعلی دایر کند. این وبسایت‌ها با هدف جلب افراد مورد نظر شبکه جاسوسی موساد مطالب مشخصی منتشر می کردند و اگر لینک حاوی ویروس را باز می‌کردند شبکه جاسوسی می توانست در تلفن همراه آنها نفوذ کند.

سازمان اطلاعات ملی ترکیه می گوید اعضای این شبکه جاسوسی توسط فردی به نام «پریانشی پاتل کولهاری» از راه دور آموزش سایبری دیده‌اند. این فرد ۲۴ ساله مالک یک شرکت نرم افزارهای جاسوسی و در تل آویو مستقر است. او که دائما با عوامل جاسوسی موساد در ترکیه در ارتباط بوده است انتشار مقالات برای به دام انداختن اهداف مورد نظر و نحوه نفوذ در تلفن‌های همراه را هدايت می کرد.

سازمان اطلاعات ملی ترکیه کشف کرده است که موساد جاسوسان عرب تبار خود در استانبول را برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز حملات پهپادی اسرائیل به لبنان و سوریه می فرستاده است. یک مورد مشخص اعزام جاسوسان سوری و لبنانی به بیروت با هدف جمع آوری اطلاعات در مورد ساختمانهای مهم حزب الله در منطقه «حاره حریک» در حومه بیروت بوده است.

در این تحقیقات کشف شده که موساد دهها نفر از عوامل خود در استانبول از جمله شهروندان ترکیه را در قالب سفرهای گردشگری، از طریق صربستان و دوبی که روادید لازم ندارد به بانکوک، پایتخت تایلند اعزام می کرده و آنها در یک مرکز آموزشی موساد در بانکوک آموزش جاسوسی دیده اند.

تحقیقات اداره اطلاعات ملی ترکیه نشان میدهد که موساد در مالزی، اندونزی و سوئد نیز مراکز آموزشی و جاسوسی دارد ولی تمامی این فعالیت‌ها از تل آویو هدایت می شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر