شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۴۲۵۵۲
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

فکرشهر: رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با بیان اینکه نمرات پایین و افت نمرات امتحان نهایی خردادماه امسال در بین دانش‌آموزان رشته انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها بود، گفت: فعلا نمی‌توان درصدی برای تجدیدی‌ها و قبولی‌های امتحان نهایی امسال اعلام کرد چراکه ممکن است نمرات پایین امتحان نهایی دانش آموز با نمره مستمر جمع و دانش آموز در دروس خود قبول شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، محسن زارعی درباره افت نمرات در امتحان نهایی خرداد امسال اظهار کرد: می‌توان گفت نمرات دانش آموزان رشته علوم انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها پایین بود و افت داشت.

فعلا نمی‌توان در مورد «تجدیدی‌ها» صحبت کرد / ممکن است برخی با «تک ماده» قبول شوند 

وی در پاسخ به این که بنابراین تجدیدی‌های امتحان نهایی خرداد امسال در رشته انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها بوده است؟، تاکید کرد: فعلا نمی‌توان درباره قبولی‌ها یا تجدیدی‌ها صحبت کرد و نتیجه قطعی داد چراکه دانش آموزان می‌توانند از فرصت "تک ماده" استفاده کنند و یا همین نمرات پایین امتحان نهایی آنها با نمرات مستمر جمع شود و نهایتا دانش آموز قبول "خرداد" شود.

روند تصحیح اوراق امتحانی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با یادآوری اینکه تصحیح سوالات امتحان نهایی از سوی نیروی انسانی اما از طریق سامانه‌ و سیستم انجام گرفت، درباره فرآیند تصحیح برگه‌ها افزود: پاسخبرگ‌ها اسکن می‌شد و مصحح تصحیح را از طریق سامانه‌ انجام می‌داد. سوالات به چند بخش تقسیم شده بود و در راهنمای تصحیح یا همان کلید سوالات سهم هر بخش سوال از نمره درج شده بود. مصحح طبق آن به هر بخش پاسخ دانش آموز نمره همان بخش از سوال را می‌داد و نهایتا جمع نمره کل آن سوال و جمع نمره کل برگه را سامانه محاسبه می‌کرد.

زارعی درباره دقت نظر در کلید سوالات هم توضیح داد: راهنمای تصحیح یا همان کلید سوالات طبق آن چیزی بود که طراحان سوال تهیه کرده بودند. راهنمای سوالات را در اختیار دبیرخانه راهبری قرار می‌دادیم. با این حال اگر پاسخ دیگری برای آن سوالات مترتب بود، دبیرخانه راهبری اصلاحیه آن را به ما می‌داد. نهایتا ما این را برای مصححین اول ارسال می‌کردیم. آنها هم اگر معتقد بودند پاسخ دیگری برای سوالات مترتب است و دانش آموز با آن پاسخ منظور خود را رسانده است، بازخورد و اصلاحیه خود را به ما ارسال می‌کردند.

وی ادامه داد: این بازخوردها به دبیرخانه ارسال و تجمیع و اصلاح می‌شد و راهنمای تصحیح نهایی را ایجاد می‌کرد. مصحح دوم هم بر مبنای این راهنمای تصحیح نهایی، برگه‌ها را تصحیح می‌کرد. بخشی از مغایرت نمره بین مصحح اول و دوم نیز به همین علت بود که ما طی این فرایند به یک راهنمای تصحیح استاندارد و فراگیر برای ایجاد وحدت رویه بین مصححین رسیدیم. اگر بین مصحح اولی و دومی مغایرت نمره بیش از یک نمره بود ، برگه به مصحح سوم ارجاع داده می‌شد. سعی کردیم سومین مصحح از همکاران آموزشی خبره آن حوزه باشد. در واقع در راهنمای تصحیح توضیح داده شده بود که اگر دانش آموز در پاسخ خود مفهوم سوال را به گونه‌ای رسانده بود، نمره داده می‌شد.

افزایش ۲۵ درصدی حق‌الزحمه مصححان

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که حق الزحمه مصححین چقدر بود؟، گفت: در فضای مجازی اتهامی به همکاران می‌زدند که باید از نظر حقوقی این را پیگیری کنیم. می‌گفتند میزان مشارکت مصححین پایین است و در تصحیح برگه‌ها دقت کافی ندارند چراکه حق الزحمه‌ها را دیر می‌دهند. همیشه وقتی به حوزه‌های تصحیح سر می‌زنیم همکاران درباره حق الزحمه‌ها گله می‌کنند اما این به آن معنی نیست که دقت کافی در تصحیح ندارند چراکه کارشان را به درستی و مسئولانه انجام می‌دهند. این اتهامی بود که به همکاران ما زدند. حق الزحمه برگه‌ها پیشتر ۳۵۰۰ تومان الی ۴۵۰۰ تومان بود که امسال این رقم را به دستور آقای وزیر ۲۵ درصد افزایش می‌دهیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر