دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون بهداشت وزیر بهداشت امروز گفت: در بوشهر 75 درصد مردم از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و به طور کلی در کشور 62 درصد کودکان کمبود ویتامین D دارند...
کد خبر: ۱۸۹۴۸
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

فکرشهر: معاون بهداشت وزیر بهداشت امروز گفت: در بوشهر 75 درصد مردم از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و به طور کلی در کشور 62 درصد کودکان کمبود ویتامین D دارند.

\n\n

دکتر علی اکبر سیاری در کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان، از کمبود ویتامین D در کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: طی 10 سال میزان کمبود ویتامین D در کشور شش برابر شده است و 30 تا 50 درصد جمعیت کشور با کمبود این ویتامین روبرو هستند و بیشترین میزان شیوع در میان سالمندان، کودکان و زنان باردار است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، کمبود ویتاین D این روزها به مرز هشدار رسیده و هر از چند گاهی تذکر مسئولین مربوطه برای بهبود شرایط را در پی دارد.

\n\n

بر اساس این گزارش، ویتامین D برای قلب، استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است و با آلزایمر، پارکینسون، دیابت، افسردگی و سرطان مقابله می‌کند. این ویتامین برای سلامت موها نیز بسیار مفید است اما متأسفانه روز به روز میزان ویتامین D بدن ما در حال سقوط آزاد می‌باشد. این ویتامین را «ویتامین خورشید» نیز نامیده اند، به خاطر این که قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن هم به مدت حدود یک ربع، 80 درصد از نیاز ما به ویتامین D را تأمین می‌کند، اما متأسفانه آپارتمان نشینی و از طرف دیگر آسیب‌های اشعه های ماورای بنفش باعث می‌شود که خیلی‌ها به میزان کافی در معرض نور خورشید نباشند. در این شرایط نقش مواد غذایی پررنگ‌تر می‌شود. ماهی‌های چرب یکی از منابع طبیعی این ویتامین محسوب می‌شوند. 

\n\n

در این مطلب می‌خواهیم چند تا از منابع غذایی مهم این ویتامین را به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان، معرفی کنیم:

\n\n

12 منبع مفید برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن را عبارتند از:

\n\n

1. نور خورشید: اگر پوست بدن در تماس با نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین D تولید می‌کند. بدن ما برای دریافت مقادیر کافی ویتامین D باید به اندازه نیازش در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. اشعه فرابنفش خورشیدی که امروزه به عنوان مهم‌ترین عامل بروز سرطان پوست شناخته شده است، درعین حال منبع اصلی دریافت ویتامین D برای بدن به شمار می‌آید. به همین دلیل هر گونه افراط و تفریط در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی می‌تواند موجب بروز سرطان پوست و یا مواجهه با بحران کمبود ویتامین D شود. افرادی که بیش از حد از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند، بی‌تردید در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار می‌گیرند. دریافت این ویتامین برای بهبود سلامت عمومی بدن و تقویت عضلات، استخوان‌ها، مو و دندان‌ها ضروری و از طریق مصرف مکمل‌ها و برخی از مواد غذایی امکان‌پذیر است.

\n\n

2. شیرغنی شده با ویتامین D که می‌توان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.

\n\n

3. ماهی تن نیز یکی از منابع مفید ویتامین D است و سطح ویتامین D‌ موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.

\n\n

4. مکمل‌ها نیز می‌توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند.

\n\n

5. زرده تخم‌مرغ نیز غنی از ویتامین D است و به همین دلیل توصیه می‌شود زرده و سفیده تخم‌مرغ را حتما با هم مصرف کنید.

\n\n

6. جگر گاو نیز منبع سرشار از ویتامین D به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین A، آهن و پروتئین است.

\n\n

7. روغن کبد ماهی که با طعم‌دهنده‌هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول‌های مکمل ارائه می‌شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌آید.

\n\n

8. آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.

\n\n

9. غلات غنی شده با ویتامین D‌ نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.

\n\n

10. برخی قارچ‌ها نیز درست مانند انسان مقادیر زیادی ویتامین D در تماس با نور خورشید تولید می‌کنند. قارچ‌هایی که در تاریکی پرورش می‌یابند، عاری از این ویتامین هستند اما برخی از گونه‌های قارچ‌ها که در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی رشد می‌کنند، سرشار از ویتامین D هستند.

\n\n

11.  ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد از منابع اصلی و غنی ویتامین D به حساب می‌آیند.

\n\n

12.  چراغ‌ها و لامپ‌های فرابنفش نیز برای افرادی که در معرض خطر فقر شدید ویتامین D هستند، تجویز می‌شوند.

\n\n

دقت داشته باشید كه برای ساخت ویتامین D توسط پوست باید نور خورشید مستقیما به پوست بتابد بنابراین ابر، شیشه و ساختمان‌های بلندی كه سایه ایجاد می‌كنند مانعی برای ساخت ویتامین D به شمار می‌روند.

\n\n

”پای مرغ” حاوی بسیاری از پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست. از همین جهت به افرادی که دچار مشکلاتی مانند: خمیدگی که ناشی از کمبود کلسیم است، پوکی استخوان، آرتروز، نرمی استخوان (راشیتیسم) در کودکان و بزرگسالان، روماتیسم، شکستگی استخوان و به طور کلی تغییرات ساختمانی در استخوانها و نیز اختلال عملکرد عضلانی ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D را می توان با استفاده از این ماده غذایی درمان کرد، که در ادامه به خواص درمانی و روش مصرف آن خواهیم پرداخت.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر