فکرشهر: دلنوشته های معاون وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی، دکتر علی اکبر سیاری برای تیم سلامت
\n\n
\n\n
ما خدمتگزاران سلامت مردم ایران در جایگاه پزشک، کارشناس،کاردان، بهورز و مدیر به عنوان تیم سلامت خانواده ایرانیان با هم پیمان می بندیم با تمسک به تعالیم ارزشمند دین مبین اسلام و فرهنگاصیل و غنی ایرانی در پایبندی به این منشور اخلاقی متعهدانه ثابت قدم عمل نماییم.
\n\n
هر روز از خود بپرسیم :
\nامروز چه یاد گرفتم، چه مطلبی را به دیگران آموختم، چه مشکلی را از مردم حل کردم، چه کمکی به دیگران و چه خدمتی به کشورم نموده ام.
\n\n
پیمان ببندیم که آنچه را برای خود می پسندیم برای دیگران نیز بپسندیم و آنچه را برای خود نمی پسندیم، برای دیگران هم نپسندیم.
\n\n
بعنوان مربیان، مشاوران و ارائه دهندگان خدمات سلامت افراد خانواده باید به مسائل و مشکلات سلامت خانواده و جامعه و محیط زندگی آنان بیندیشیم و درصدد پیدا کردن راه حل باشیم.
\n\n
با چهره گشاده و لبخندی بر لب و صبر، حوصله و گذشت با کارکنان و مردم رفتار کنیم چرا که خود را خدمتگزارمردم می دانیم.
\n\n
مشکلات مردم را از خود بدانیم، دست آنان را بگیریم، تکیه گاه بی منت مردم و جامعه باشیم و این را وظیفه و ارزش بدانیم و برای آن انتظار تقدیر و تشکر از کسی نداشته باشیم.
\n\n
نسبت به رفتارهائی که سلامت مردم را به خطر می اندازد همانند کم تحرکی، تغذیه ناسالم، پرفشاری خون، اضافه وزن و چاقی، بالابودن قند خون و کلسترول، مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر و مواد روان گردان و همچنین آسیب های اجتماعی ) از جمله: فقر و نابرابری ها، بیکاری، اعتیاد، طلاق، بزهکاری، کودکان کار و خیابانی، رفتارهای جنسی پرخطر، خشونت و ...( حساس بوده و در پیشگیری از این آسیب ها تلاش خستگی ناپذیر نماییم.
\n\n
در فراهم کردن اسبابس سالم زیستن، زندگی با کیفیت مناسب، مولد، سالم و شادی آفرین برای همه مردم به ویژه جوانان اهتمام بورزیم، به سالمندان جامعه احترام گذارده و آنان را از سرمایه های ارزشمند اجتماعی به شمار آوریم.
\n\n
منشور اخلاقی تیم سلامت
\n\n
قلب پزشکی ارتباط است و ارتباط مطلوب را در صداقت، راستگویی، رازداری، امانت داری، کمک به حل مشکل مردم، احترام، همدلی و محبت و درک احساسات و مشکلات مردم و اطلاع رسانی وآموزش، برخورد محبت آمیز توام با توجه و دلسوزی، صبوری و بردباری وقت گذاشتن، گوش شنوا داشتن و در دسترس بودن را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
\n\n
مردم از ما احترام، گفتگوی صمیمانه، نگاه چهره به چهره، لبخند، انتقال امید و مثبت اندیشی وایجاد محیط امن و صمیمانه توام با دریافت خدمت با حفظ کرامت انسانی می خواهند، آن را فراهم نمائیم.
\n\n
به مردم مهر ورزیده و آنها را دوست بداریم و با آغوش باز و شوق و تمجید پذیرای آنان باشیم.
\n\n
تبسم را به خانواده ها، همکاران و مردم اهداء نمائیم.
\n\n
همیشه از خود سوال کنیم چگونه می توانیم بر کیفیت زندگی مردم بیافزاییم و در بهبود سبک زندگی، ارتقای سلامت، پیشگیری از عوامل خطر سلامت مردم و کارکنان مان موثرتر باشیم و تاثیرعمیق تری بگذاریم و خدمت با کیفیت تری عرضه کنیم، این سوال ها را باید در تمام محیط کاری وسازمان مان تبدیل به فرهنگ نماییم.
\n\n
به مرگ مردم و علل زمینه ساز آن حساس بوده، مرگ نابهنگام تک تک آنان را علت یابی کنیم و درجهت پیشگیری وکاهش آن برنامه مداخله داشته باشیم.
\n\n
به شاخص های سلامت حساس بوده، برای بهبود مستمر آن برنامه ریزی کنیم.خود را از خطای پزشکی مبری ندانیم و همیشه دانش مان را به روز نموده و دقت در کارها را بیشترکنیم.
\n\n
اهل نظم و انضباط، سخت کوش و تلاش گر باشیم. سعی کنیم تا محیط کار و زندگی را کم تنش تر،شادتر و مولدتر نموده و از مشکلات نهراسیم، درصدد پیدا کردن راه حل برای آنها باشیم و به همگانگوشزد کنیم که آنان چقدر برایمان ارزشمندند.
\n\n
کم توجهی به مسائل مادی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
\n\n
وقت شناس باشیم.
\n\n
کار درست همکاران را تائید کنیم و اگر یکی از همکاران ما مرتکب اشتباهی شد درصدد تحقیر،تخطئه و سرزنش بر نیاییم ولی با منطق خردمندانه و علمی مسیر ارائه خدمت درست را برای بیمار انتخاب کنیم.
\n\n
باید اسطوره گذشت، مهربانی، ادب و دانش بوده، این امر را جزو فرهنگ سازمان مان نهادینه کنیم.
\n\n
تحمل نقد منطقی همکاران از کارمان را داشته باشیم، آزاداندیش و بلندنظر باشیم.
\n\n
باید آرامش بخش بدون منت، غرور، خودستائی و تکبر باشیم.
\n\n
همیشه دارای ظاهری آراسته، مرتب، منضبط و محیط کاری سالم و بهداشتی باشیم.
\n\n
بطور مستمر درصدد تقویت اعتماد به نفس، ارتقای توان تخصصی، پیشرفت و بهبود کیفیت کار محیط سازمانی و زندگی حرفه ای خود باشیم.
\nهدف هایمان باید به بلندای قامت مان و صبر و بردباری باید به وسعت وجودمان باشد.
\n\n
در شکوفایی شخصیت و توانایی خود و همکاران بکوشیم و قابلیت های افراد را از درون رشد دهیم.
\n\n
بیمار را درمان کنیم نه بیماری او را و بیمار را کامل و جامع بررسی کرده و به محیط زندگی او هم توجه نمائیم.
\n\n
دقت در کارمان و توجه به گفتار و رفتار بیمار را سرلوحه کار حرفه ای مان قرار دهیم.
\n\n
همیشه در هر شرایط صلاح جانی، مالی و اجتماعی بیمار را بر راحتی، سود و صلاح خویش ترجیح دهیم.
\n\n
همواره پشتیبان روحی، روانی و معنوی بیمار بوده، اعتماد و اطمینان بخش باشیم، از ترساندن بیمارپرهیز نموده و از ارجاع به موقع بیمار به همکار دیگر دریغ ننماییم و لجاجت در درمان نکنیم.
\n\n
به حرف بیمار و اطرافیان به دقت گوش دهیم و با گوش شنوا در دسترس باشیم.
\n\n
به اطرافیان و همراهان بیمار احترام بگذاریم و با رازداری و اطلاع رسانی علمی به آنان آموزش لازم را ارائه بدهیم.
\n\n
بر اساس اصل عدالت بین افراد متمول و فقیر، صاحب مقام و غیر صاحب مقام تفاوتی در ارائه خدمت قائل نشویم و به دلیل فقر به کسی به دید تحقیر ننگریم بلکه توجه به آنان را بیشتر کنیم چون آناننیازمندتر به رسیدگی هستند.
\n\n
بیمار و به خصوص مادر نگران گاهی با چشم گریان، گاهی با خشم و عصیان به ما مراجعه می کند.
\n\n
ما باید بتوانیم محیط و جو ملتهب بوجود آمده را آرام نموده و صبورانه به حل مشکل اصلی که رنجوری بیمارو نگرانی مادر است بپردازیم.
\nدر حرفه خودمان دست همدیگر را بگیریم نه پای همدیگر را به عنوان پزشک نباید از موقعیت حرفه ای خود سوء استفاده کنیم.
\nکسی که حرفه پزشکی را انتخاب کرد باید تواضع، فروتنی، حسن خلق، گشاده روئی، صبوری، عشق به خدمت و رضایت مردم و ارائه خدمت با کیفیت خوب را سرلوحه کار خود قرار دهد و هرگز نبایدکار و درآمد خودش را با دیگر حرف مقایسه کند.
\n\n
تا می توانیم با گرفتن شرح حال جامع و معاینه کامل به نتیجه برسیم استفاده از تکنولوژی و ابزارتشخیصی را برای موارد ضروری و لازم بگذاریم.
\n\n
دانشجوی مادام العمر باشیم.
\n\n
با برخورد منطقی و شفابخش در بحران ها و طوفان های حرفه ای صبوری پیشه کنیم و منطقی عملکرده و به مشکل اصلی بیمار بپردازیم و از حاشیه پردازی پرهیز کنیم.
\n\n
در آموزش به دیگران باید دست و دل باز بوده و خست به کار نبریم.
\n\n
باید اهل منطق و استدلال باشیم.
\n
\n\n
قدردان پیشکسوتان باشیم و احترام آنان را پاس بداریم.
\n\n
گوش کردن موثر را تمرین کرده و در این مورد هنر گوش کردن را از مقالات و کتب مطالعه نمائیم.
\n\n
به جای سخت کارکردن، آگاهانه کار کردن را برگزینیم.
\n\n
زندگی افراد موفق بویژه پزشکان و سایر همکاران تیم سلامت موفق و درستکار را مطالعه و آنها راسرمشق زندگی خود قرار دهیم.
\n\n
از امراض بی درد تکبر، غرور، خودستایی و خودشیفتگی، حسادت، ریا و تزویر، غیبت و تهمت ودروغ بپرهیزیم.
\n\n
ناظر و تماشاچی نباشیم فرمانروا باشیم، مثل چشمه بجوشیم و دیگران را سیراب کنیم، احساس مسئولیت را در خود و کارکنان نسبت به جامعه و افراد تقویت کنیم و همواره منافع جامعه، مردم وسازمان را بر منافع خود مقدم بداریم و آن را جزو فرهنگ سازمان خود کنیم. خود را در کنار مسائل قرار نداده و فرصت طلب و شکست گرا نباشیم.
\n\n
کنجکاوی، پیوسته آموختن و تجربه اندوزی مبتنی بر علم را توشه کار و زندگی حرفه ایمان نمائیم.
\n\n
هیچ گاه از یادگیری مستمر، نوآوری و ابداع غافل نباشیم.
\n\n
بزرگترین سرمایه ما همکارانمان هستند و راه موفقیت ما در مشارکت فکری، همکاری و همدلی و
\n\n
استفاده بهینه از تمام توان فکری و تخصصی آنان و اجرای شعار برد- برد است.
\n\n
به نعمت هایی که خداوند به ما داده بیندیشیم و سپاسگزار و شاکر نعمت های او باشیم. پس بیایید
\n\n
تا جستجوگر سلامتی همراه با زندگی ای پربار و لذت بخش عاری از معلولیت و ناتوانی برای همه مردم باشیم.
\n\n
خدایا لذت بخشیدن، هدیه، محبت، لبخند، عشق ورزیدن، صداقت، راستگویی و امانت داری، وفای به عهد را به مسئولین و مردم کشور ما عنایت کن و به همه ما توفیق آن را بده تا آنچه در توان داریم برای مردم و کشور انجام دهیم.
\n\n
خدایا کمک مان کن که سنگ صبور دردمندان و با قلبی مهربان در خدمت دلشکستگان باشیم.
\n\n
خدایا مرا به خاطر شکایت هایم، بخاطر ناسپاسی هایم، بخاطر کم توجهی هایم به تو، به خودم و به دیگر بندگانت و به نعمت های بی کرانت ببخش.
\n\n
خدایا به آرامی به من یادآوری کن تا از تو به خاطر آنچه برایم مقدور کرده ای سپاسگزار باشم.
\n\n
در همه حال متوجه باشیم که هر چه داریم از اوست که خالق و رب ما است هم اوست که حاضر و ناظر عالم الغیب و الشهاده است. او شفادهنده دردمندان و دستگیر کننده نیازمندان و هدایت گر و روشنی بخش دلها، شفا دهنده درد و رنج و بیماری ها است. هر چه داریم و انجام می دهیم را از اوبدانیم.
\n\n
دکتر علی اکبر سیاری
\n معاون بهداشت
\n