پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: استان بوشهر با نام ویژه‌های خاص صنایع دستی می‌تواند به عنوان درگاه صادراتی، کل صنایع دستی ایران را نمایندگی کند...
کد خبر: ۲۰۰۲۸۱۲
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰

فکرشهر: معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: استان بوشهر با نام ویژه‌های خاص صنایع دستی می‌تواند به عنوان درگاه صادراتی، کل صنایع دستی ایران را نمایندگی کند.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، مریم جلالی امروز در همایش صنایع دستی، تولید و اشتغالزایی در بوشهر اظهار داشت: استان‌های ساحلی کشور در حوزه صنایع دستی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند که در بین این استان‌ها بوشهر می‌تواند به درگاه اصلی صادرات این محصولات به کشور‌های حوزه خلیج فارس قرار گیرد.

وی افزود: در این راستا ظرفیت‌هایی بوجود آمده و پایگاه‌هایی با کمک رایزنان فرهنگی ما در کشور‌ها ایجاد شده است.

جلالی گفت: برنامه داوری مهر اصالت کالا سالیان متمادی در تهران برگزار می‌شد که با تمرکززدایی انجام شده اکنون با حضور پنج استان کشور در بوشهر در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: مهر اصالت ملی توجه به محصولاتی است که می‌تواند به توسعه محصولات و به دنبال آن ایجاد اشتغال باشد.

جلالی بیان کرد: در این زمینه بوشهر میزبانی شایسته از رویداد داوری مُهر اصالت داشته که این رویه می‌تواند به تکمیل زنجیره ارزش صنایع شود.

وی گفت: مُهر اصالت در سالیان اخیر برای شمار قابل توجهی از محصولات صادر شده که در هفتمین رویداد نیز این مهر برای شمار دیگری از محصولات صادر می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این مراسم با بیان اینکه صنایع دستی نماد تمدن یک قوم است گفت: صنایع دستی ریشه در فرهنگ و اندیشه یک منطقه دارد که با دستان هنرمندان تولید و عرضه شده و به یک پدیده فرهنگی، صنعتی تبدیل می‌شود و در تاریخ یک قوم ماناست.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: صنایع دستی مانند دیگر کالا‌ها، صرفا یک کالای اقتصادی نیست بلکه نماد فرهنگی یک قوم است که به عنوان یک پدیده مطرح شده است و آینه تمدنی یک قوم است.
وی اضافه کرد: صنایع دستی یک صنعت استراتژیک در حوزه فرهنگ و اقتصاد است و تنها مقوله‌ای است که توانسته اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

آیت الله صفایی بوشهری عنوان کرد: باید هویت صنایع خود را براساس شاخصه‌های تاریخی حفظ کنیم، گسست بین نسلی که در دوره‌های قبل در زمینه صنایع دستی ایجاد شده برطرف شود و برای احیاء صنایع دستی از پیش دبستانی شروع کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: در مرحله استانی ۳۴ اثر با شرایط لازم به مرحله منطقه‌ای و دریافت مهر اصالت ملی راه یافتند که این برنامه از امروز یکشنبه ۳ دی ماه آغاز و تا چهارشنبه ادامه دارد.

سجادی منش افزود: راه یافتگان از این مرحله داوطلب دریافت مهر اصالت جهانی خواهند بود.

وی از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی فجر تا فطرخبرداد و اضافه کرد: در این طرح غرفه‌های نمایشگاهی را خواهیم داشت و برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال موقت خواهیم داشت.

همایش صنایع دستی، تولید و اشتغالزایی و هفتمین رویداد داوری مهر اصالت ملی برای اولین بار در استان بوشهر با حضور استان‌های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان، خوزستان و بوشهر و با حضور مسئولین استانی و کشوری در سالن اجتماعات اداره بندر بوشهر برگزار و در حاشیه این همایش نمایشگاه صنایع دستی برگزار و از خانواده استاد گره چینی مرحوم محمد گرگین تجلیل شد.

استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، و چهارمحال بختیاری پنج استان حاضر در هفتمین رویداد داوری مُهر اصالت ملی هستند.

تاکنون ۶۶ محصول صنایع‌دستی استان بوشهر موفق به دریافت مُهر اصالت ملی شده اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر