جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۳۳۶۰
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸

فکرشهر: سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیحاتی را درباره طرح تحقیقاتی مالچ‌پاشی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه ارائه کرد.

به گزارش فکرشهر، روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست با صدور بیانیه‌ای، توضیحاتی را درباره طرح تحقیقاتی مالچ‌پاشی در بخشی از دریاچه ارومیه ارائه کرد.

بنابر گزارش دیده بان محیط زیست در این بیانیه آمده است:

«روز گذشته ویدئویی از گزارش صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی درباره انجام یک طرح تحقیقاتی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه منتشر شد که پس از پخش این گزارش، برخی فعالان در فضای مجازی با بازنشر این ویدئو، ضمن برخورد احساسی و غیرکارشناسانه با موضوع، انجام این طرح را موجب ورود آسیب به اکوسیستم دریاچه دانسته‌اند.

این در حالی است که طرح مالچ‌پاشی با هدف تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی و تنها در ۶۰ متر مربع از بستر دریاچه که فاقد پوشش گیاهی است، انجام می‌شود و در گزارش صدا و سیما نیز اشاره شده است که مالچ یا خاکپوش‌های استفاده‌شده غیرنفتی است و قابلیت تجزیه دارد و هیچ آسیبی به اکوسیستم دریاچه وارد نمی‌کند.

درحالی که کاربران فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مالچ‌پاشی را پایانی بر احیای دریاچه ارومیه و پذیرفتن خشکی دریاچه دانسته‌اند، اما تلاش‌ها برای احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم با قدرت ادامه دارد و برگزاری منظم ستاد احیا، اتمام بخش سخت‌افزاری احیای دریاچه تا پایان سال، بهره‌برداری از تونل انتقال آب زاب، اصلاح الگوی کشت و حذف محصولات آب‌بر، توقف توسعه اراضی کشاورزی، ممانعت از احداث سد‌های در حال بهره‌برداری یا درحال مطالعه نشان از این تلاش‌های صادقانه دارد.

سازمان حفاظت محیط‌زیست و مجموعه دولت سیزدهم بدون توجه به حواشی و با روندی کارشناسانه احیای دریاچه ارومیه را مجدانه پیگیری می‌کند و از مردم می‌خواهد بدون توجه به مواردی کم‌اهمیتی ازجمله موضوع مالچ‌پاشی به اصل مطلب و اقدامات درحال اجرا توجه کنند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر