فکرشهر: گاییل تالشیر، پژوهشگر علوم سیاسی در یادداشتی در پایگاه خبری هاآرتص به تحلیل اینکه چگونه راستهای مسیح گرا در حال شکل دهی به فضای سیاسی و رهبری اسرائیل و تاثیرگذاری بر تصمیم گیریهای دولت نتانیاهو هستند پرداخته است.
به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: حدود یک ماه از زمانی که راست گرایان اسرائیل در اورشلیم دور هم جمع شدند و خواستار فتح نوار غزه، اخراج جمعیت محلی و تجدید اسکان یهودیان در این باریکه شدند میگذرد. این نمایش قدرت سیاسی در کنفرانسی تحت عنوان "پیروزی اسرائیل؛ شهرک سازی به ارمغان آورنده امنیت: بازگشت به نوار غزه و سامره شمالی" نشان دهنده رشد توان راست مسیح گرا در سپهر سیاسی اسرائیل بود و بلافاصله مورد توجه رسانهها قرار گرفت. طبیعتا این پیامهای افراطی که توسط سخنرانان این نشست مطرح شد موجب ایجاد نگرانی در محافل لیبرال شده است. هرچند با گذشت چند روز از این رویداد سرخط خبرها تغییر کرد و به نظر رسید که اسرائیل از این موضوع عبور کرده است، اما باید روز ۲۸ ژانویه یعنی روز برگزاری این کنفرانس را به خاطر سپرد. این ایده که "تنها انتقال جمعیت صلح به ارمغان خواهد آورد» یکی از شعارهایی بود که در این کنفرانس مطرح شد.
در میان مدعوین این نشست حدود ۱۰ عضو کابینه دولت نتانیاهو از ۴ حزب لیکود، صهیونیسم مذهبی، اوتزما یهودیت و یهودیت توراتی متحد و ۲۷ عضو کنست یعنی حدود یک چهارم اعضای پارلمان اسرائیل حضور داشتند.
ایده محوری این نشست این موضوع بود که: «سپس شما تمام ساکنان سرزمین (موعود) را بیرون خواهید کرد...، اما اگر شما ساکنان سرزمین (موعود) را بیرون نرانید، آنانی که شما اجازه داده اید باقی مانند... شما را در سرزمینی که ساکن آن هستید آزار خواهند داد.» راستگرایان افراطی بخشهای مورد اشاره از تورات را اینگونه این تفسیر میکنند که: اگر شما به دشمنانتان اجازه دهید که کنار شما زندگی کنند، آنها به کشتن شما ادامه خواهند داد؛ بنابراین فلسطینیان باید در جنگ کشته یا اخراج شوند. حداقل آنگونه که بزالل اسموتریچ، از حزب صهیونیسم مذهبی در کتاب خود در سال ۲۰۱۷ نوشته: «آنها را باید به شکلی قوی تشویق به مهاجرت کرد.»
جامعه مذهبی صهیونیستی در طی سالهای اخیر شاهد رادیکالتر شدن مواضع خود بوده است و این در تفاوت دیدگاهها بین اسموتریچ و هم حزبی اش ایتامار بو گویر از یک سو و نفتالی بنت و رهبران کهنه کار حزب ملی مذهبی از سوی دیگر مشهود است. این موضوع را میتوان از محتوای پیامهای آنها نیز درک کرد. به اعتقاد تالشیر، تسلط اسموتریچ بر جنبش صهیونسستم مذهبی موجب شده که چهرههای معتدلتر این جنبش جایگاهی برای بیان نظرات خود نداشته باشند و پیامهای مذهبی افراطی وارد جریان اصلی شده و محبوبیت یابند. برای مثال، بازدید از کوه معبد که قبلا در اکثر جریانهای یهودی به عنوان اقدامی افراطی تلقی میشد، امروزه به یک عمل نمادین ناسیونالیستی در جریان راست تبدیل شده است. همین امر در مورد پاسگاههای غیرقانونی شهرک نشینان که در زمینهای شخصی متعلق به فلسطینیها ساخته شده اند صدق میکند. امروز این طیف در حال دیکته کردن سیاستهای افراطی خود به دولت نتانیاهو است.
یکی از نکات قابل توجه این کنفرانس ایده قربانی کردن خود است. در این نشست قربانی کردن خود برای رستگاری قوم یهود به عنوان گزارهای با یک ارزش بسیار بالا برشمرده شد. در همین چهارچوب میتوان اظهارات ۱۰ روز پیش اسموتریچ درباره بازگشت گروگانها را تحلیل کرد. وی اظهار داشت، بازگشت گروگانها «مهمترین مسئله نیست.»
الیاهو لیبمن، رئیس شورای شهرک صهیونیست نشسن کریات آربا در کرانه باختری در این کنفرانس اظهار داشت، بر اساس برخی منابع یهودی، «حتی آنهایی که نمیتوان به قتل رساندشان باید اخراج و از ارث محروم شوند. هیچ بی گناهی وجود ندارد.» وی ترجیح داد در این نشست از اشاره به پسرش که نامش در بین گروگانهای حماس به چشم میخورد خودداری کند. به گفته تالشیر، آنچه به رادیکالیزه شدن صهیونیسم مذهبی کمک کرده، گروههای گارین تورانی (جوانان مذهبیای که به صورت گروهی به مناطق اغلب سکولار و شهری نقل مکان میکنند) و تلفیق مطالعات دینی با آموزشهای دوره خدمت سربازی بوده است. اکنون ما نتایج رایکال شدن را در اختصاص بودجههای دولتی، تسلط افراطیان بر دستگاههای دولتی و تصمیمات دولت اسرائیل در دوران جنگ شاهد هستیم.
تالشیر در ادامه اظهار داشت، هدف از برگزاری این کنفرانس ارسال پیام به نتانیاهو بوده است. به خدمت گرفتن یک سوم اعضای جناح لیکود در کنست برای حمایت از چنین موضوعاتی، حرکت قدرتمندی است که هدف آن تاثیرگذاری بر تصمیم گیریهای سیاسی نخست وزیر اسرائیل در هفتهها و ماههای آتی بوده است.